کد خبر: 24461
تاریخ انتشار: یکشنبه, 16 خرداد 1395 - 12:15

داخلی

»

باشگاه اطلاعات سبز

 برای زندگی وحشی باش

منبع : لیزنا
شادی توکلی مهر
 برای زندگی وحشی باش

 

(لیزنا، باشگاه اطلاعات سبز)/ شادی توکلی مهر، رئیس هئیت مدیره موسسه نجوای زمین:

۱۶ خرداد مصادف با روز جهانی محیط زیست است. روز جهانی محیط زیست یکی از مهم‌ترین روزهای سازمان ملل متحد برای آگاهی جهانی و اقدام در زمینه حفاظت از محیط زیست است. مجمع عمومی سازمان ملل و در جریان کنفرانس استکهلم با موضوع محیط زیست انسانی در سال ۱۹۷۲ این روز را به نام "روز جهانی محیط زیست" نام گذاری کرد. در طول سال‌ها روز جهانی محیط زیست به عنوان یک اقدام جهانی بین مردم گسترش پیدا کرد و اکنون بیش از ۱۰۰ کشور جهان این روز را جشن می‌گیرند.

شعار روز جهانی محیط زیست ۲۰۱۶:

موضوع رسمی روز جهانی محیط زیست 2016 مبارزه با تجارت غیرقانونی حیات وحش است. شعار "برای زندگی وحشی باش" دعوتی است به جشن گرفتن تنوع حیات روی زمین، به‌ویژه برای گونه­هایی که به علت تجارت غیر قانونی در معرض خطر قرار گرفته­اند، و شما را تشویق می‌کند تا از استفاده از محصولات غیر قانونی حیات وحش اجتناب کنید و دیگران را تشویق می‌کند تا آنچه را می‌توانند "در جلوگیری از جرم و جنایت علیه حیات وحش" انجام دهند. این شعار به شما فضا می‌دهد تا خلاق باشید. شما می‌توانید راه‌هایی هوشمندانه برای پیوند فعالیت‌های خود با شعار رسمی امسال پیدا کنید! به یک پیام پررنگ فکر کنید تا هم جلب توجه کند و هم برای درگیر شدن دیگران ایجاد انگیزه کند!

آمار و ارقام در مورد تجارت غیرقانونی حیات وحش

سال 2010 تا 2012  صد هزار فیل آفریقایی از 500،000 راس جمعیت برآورده شده آن کشته شدند.

برآورد می­شود در حدود 170 تن عاج بین سال‌های 2009 تا 2014 به خارج از آفریقا صادر شده است.

براساس گزارش اتحادیه جهای حفاظت IUCN)) شکارچیان غیرقانونی در آفریقا حداقل 1338 راس کرگدن را در سال 2015 به قتل رسانده­اند.

شکار غیر قانونی کرگدن در آفریقای جنوبی تقریبا 9000 درصد و یا 90 برابر بین  سال‌های 2007 و 2015 شده است؛ این یعنی از 13 کرگدن در سال 2007 به 1175 کرگدن در سال 2015 افزایش یافته است.

شامپانزه‌ها در گامبیا، بورکینافاسو، بنین و توگو در حال حاضر منقرض شده­اند.

3000 میمون بزرگ هر سال در وحش از دست می­روند؛ بیش از 70 درصد از این فاجعه مربوط به اورانگوتان‌ها است.

ارزش تجارت غیرقانونی حیات وحش سالانه 15-20 میلیارد دلار است، این تجارت درکنار قاچاق مواد مخدر، اسلحه و انسان یکی از بزرگ‌ترین معاملات غیر قانونی در جهان است.

بر اساس گزارش یک موسسه بین المللی در دهه گذشته، افراد مرتبط با تجارت غیرقانونی حیات وحش 1000 محیط بان را کشته‌اند.

40 درصد از تمام درگیری‌های درون کشوری در 60 سال گذشته با منابع طبیعی در ارتباط بودند و بیش از 80 درصد از درگیری­های مسلحانه در 50 سال گذشته در نقاط داغ تنوع زیستی رخ داده است.

حفاظت از حیات وحش و اکوسیستم برای گردشگری، در صحرای آفریقا بیش از 36 میلیارد دلار به ارمغان آورد و در سال 2012 بیش از 7 درصد از تولید ناخالص داخلی مربوط به این صنعت بوده است.

هر گوریل زنده برای اوگاندا حدود 1 میلیون دلار در هر سال درآمد گردشگری به ارمغان آورده است،در حالی که رواندا، برای گوریل‌های کوهی‌اش معروف است و از آن 304 میلیون دلار در سال 2014 در گردشگری طبیعی درآمد داشته است. که این به معنای 10 میلیون دلار افزایش نسبت به سال 2013 است.

کاهش درگیری انسان و حیات وحش و جلب (مشارکت) جوامع در حفاظت، موجب کاهش انگیزه برای شکار غیر قانونی خواهد شد.

در سپتامبر 2015، دو بازار بزرگ عاج در جهان، آمریکا و چین، اعلام کردند که تجارت بین المللی و داخلی عاج فیل را از متوقف خواهند کرد.

روز مردم

روز جهانی محیط زیست در واقع روز مردم است. در این روز مردم می‌توانند برای مراقبت از زمین و یا برای این‌که به عامل تغییر تبدیل شوند، فعالیت‌هایی انجام دهند. این کار می‌تواند ابعاد محلی، ملی یا جهانی داشته باشد و به تنهایی یا با همراهی جمع انجام شود.

 

در سال ۲۰۱۵ بیش از ۱.۲ میلیون نفر در بیش از ۲۵۰۰ فعالیتی که از سرتاسر جهان ثبت شده بود در روز جهانی محیط زیست فعالیت داشته‌اند. شما نیز می‌توانید به جمع پاسداران زمین بپیوندید. همه ما با جشن گرفتن روز جهانی محیط زیست به خودمان و دیگران اهمیت حفاظت از محیط زیست را یادآوری می‌کنیم.

خالقی
|
Iran
|
1395/03/18 - 13:56
0
0
شعار "برای زندگی وحشی باش" به دل نشست. سپاس از مطلب جالبتان.
بابایی
|
Iran
|
1395/03/17 - 15:15
0
0
شعار قشنگی انتخاب کرده اند. من که فعال محیط زیست نیستم ولی اخباری که در باره مراقبت از گونه ها می خوانم و می بینم و تلاشی که در ایران با دستان نحیف علاقمندان دارد انجام می شود،‌باعث دلگرمی است. خسته نباشید.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: