کد خبر: 26269
تاریخ انتشار: یکشنبه, 21 آذر 1395 - 10:50

داخلی

»

باشگاه اطلاعات سبز

۱۱ دسامبر (۲۱ آذر ماه) مصادف با «روز جهانی کوهستان» است.

منبع : سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد
۱۱ دسامبر (۲۱ آذر ماه) مصادف با «روز جهانی کوهستان» است.

(لیزنا، باشگاه اطلاعات سبز): کوهستان‌ها نزدیک به 22 درصد سطح کره زمین را پوشانده‌اند و نقش حیاتی در حرکت جهان به سمت رشد پایدار اقتصادی  ایفا می‌کنند.

آنها خانه 13 درصد از مردم جهان هستند و  علاوه بر تامین معاش و رفاه  915 میلیون نفر از ساکنین خود در سراسر جهان، به طور غیر مستقیم به میلیاردها نفر ساکن در پایین کوه‌ها نیز سود می‌رسانند.

کوه‌ها آب شیرین، انرژی و مواد غذایی را، که به طور فزاینده‌ای در دهه‌های آینده کمیاب خواهند شد، تامین می‌کنند.

 90 درصد از ساکنین کوه‌های جهان در کشورهای در حال توسعه، جایی که اکثریت قریب به اتفاق آنها زیر خط فقر و عدم امنیت غذایی به سر می‌برند زندگی می‌کنند.

 کوه‌ها مکان‌هایی برای توسعه گردشگری و تورهای فرهنگی نیز هستند. صنعت گردشگری کوهستان نزدیک به 15 تا 20 درصد صنعت گردشگری جهانی را شامل می‌شود. خدمات گردشگری مرتبط از قبیل اسکی، کوهنوردی، تورهای فرهنگی و پیاده‌روی، به بازدید‌کنندگان اجازه کشف تنوع زیستی منحصر به فرد کوهستان‌ها را می‌دهد.

 همه ساله فائو  (FAO)  سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، ضمن گرامیداشت  روز ۱۱ دسامبر (۲۱ آذر ماه) به عنوان روز جهانی کوهستان، توجه مردم دنیا را به یکی از مهمترین منابع طبیعی جهان یعنی کوهستان‌ها جلب می‌کند .

 فائو هر سال با تعیین یک موضوع، از کشور های کوهستانی و اعضای مشارکت برای کوه‌ها (MP) دعوت می‌نماید تا با اجرای آیین‌های ویژه، نظیر گردهمایی و اجرای برنامه‌های کوهنوردی در بزرگداشت این روز، به آگاهی‌رسانی در زمینه اهمیت و نقش کوهستان‌ها در جهت ایجاد تغییرات مثبت در زندگی ساکنین آن در سراسر جهان بپردازند.

 تمرکز بر کوهستان‌ها بخش جدائی‌ناپذیر مسئولیت فائو بعنوان آژانس تخصصی سازمان ملل و تمامی کوشش آن برای بالا بردن سطح تغذیه، بهبود تولید کشاورزی و از بین بردن فقر و گرسنگی در تمام دنیا است.

فائو معتقد است: ترویج محصولات کوهستانی و جهانی‌شدن آن‌ها این فرصت را به تولید‌کنندگان کوهستانی می‌دهد که محصولاتی مانند قهوه، کاکائو، عسل، گیاهان دارویی، ادویه، ترشی‌جات و صنایع دستی را با کیفیت بالاتر در سطوح ملی، منطقه‌ای و جهانی عرضه کنند.

 هرچند کشاورزی کوهستانی نمی‌تواند با حجم و ارزش مالی کشاورزی در دشت رقابت کند، ولی می‌تواند بر روی محصولات با ارزش و با کیفیت، برای تقویت اقتصاد محلی تمرکز داشته باشد.

 لیزنا این روز را به همه عاشقان کوه و کوهستان، طبیعت دوستان و آنانکه در راه صیانت از منابع عظیم و سرمایه‌های ارزشمند کشورمان در مناطق کوهستانی به عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم و در معرض تخریب، از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنند؛ صمیمانه تبریک می‌گوید. 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: