کد خبر: 36740
تاریخ انتشار: یکشنبه, 11 شهریور 1397 - 15:55

داخلی

»

باشگاه اطلاعات سبز

اِنسولیب در ایفلای 2018 کوآلالامپور

منبع : لیزنا
محبوبه قربانی
 اِنسولیب در ایفلای 2018 کوآلالامپور

 لیزنا (باشگاه اطلاعات سبز): در مراسم اختتامیه ایفلای امسال گروه ویژه پایداری زیست محیطی و کتابخانه های ایفلا (انسولیب) در بخش جایزه واحد پویا و تاثیرگذار ایفلا یکی از برگزیدگان شناخته شد. کسب این افتخار برای این گروه کوچک ولی فعال در ایفلا بهانه ای شد تا گزارشی از فعالیتهای این گروه در ایفلای 2018 کوالامپور ارائه دهم. شرکت در رقابت جایزه کتابخانه سبز باعث شد تا بتوانم با اعضای این گروه به خصوص دبیر آن خانم دکتر پتراهاوک ارتباط و تعامل بیشتری برقرار کنم و در نهایت به عنوان یکی از اعضای این گروه در کنار خانم هاوک در برنامه ها و نشستهای این گروه شرکت کرده و اخبار این فعالیتها را برای سایر اعضای گروه در کنفرانس امسال حضور نداشتند انعکاس دهم. در ملاقاتی  که با خانم هاوک در حاشیه یکی از نشستها داشتم ایشان را فردی فعال، پرشور و متعهد به حوزه کتابخانه ها و محیط زیست دیدم که به تنهایی بار مدیریت و برگزاری برنامه­ها و نشستهای این گروه را به دوش کشیده بود. ایشان برای من از فعالیتها و برنامه های گروه صحبت کرد و اینکه در صدد هستند تا این گروه کوچک را توسعه داده تا در آینده نزدیک به یکی از کمیته های فعال و اثرگذار ایفلا تبدیل شود.

در بروشور این گروه که در خلال کنفرانس ایفلا توزیع شد اشاره شده است که گروه انسولیب در ماموریتهای خود به مسائل زیر می پردازد:

 

1.     تاثیرتغییرات آب و هوایی بر کتابخانه­ها

 

2.     کاربردهای اقدامات دوستدار محیط زیست در کتابخانه­ها

 

3.     ارائه پیشنهادهای زیست محیطی برای حرفه

 

4.     افزایش و ارتقای پایداری منابع و خدمات کتابخانه

 

5.     افزایش آگاهی کتابداران از مسائل زیست محیطی

این گروه در ایفلای امسال برنامه ها و فعالیتهای خود را به شرح زیر برگزار نمود که به گفته خانم هاوک با استقبال و بازخوردهای مثبتی روبه رو شد:

 

یکشنبه 26 آگوست (4 شهریور )   

1.     معرفی کتاب " به سوی سبز شدن: پیاده­سازی راهبردهای پایدار در کتابخانه های سراسر دنیا" نوشته پترا هاوک، مادلین کارنی و هری ساهاویرتا  که توسط انتشارات دگرویتر (IFLA/De Gruyter Publications) در دست انتشار است.

2.     ارائه مقاله­ای تحت عنوان "  از سواد اطلاعاتی تا سواد سبز: آموزش کتابداران به عنوان یادگیرندگان سواد پایداری زیست محیطی " در نشست " سواد اطلاعاتی : از تجربه تا پژوهش و برگشت به عقب "

دوشنبه 27 آگوست (5 شهریور)

 

 اعطای جایزه به برنده و معرفی برگزیدگان جایزه کتابخانه سبز ایفلای 2018 در خلال نشست معرفی برگزیدگان جوایز ایفلا

eflla

 

سه‌شنبه 28 آگوست ( 6شهریور)

 

برگزاری نشست " کاتالیزورهای پایداری زیست‌محیطی و اجتماعی: حمایت کتابخانه‌ها ازتلاش نوجوانان برای آینده­ای بهتر " با همکاری کمیته کتابخانه­ها برای کودکان و نوجوانان که در این  نشست نیز گزارشی از جایزه کتابخانه سبز ایفلا 2018 توسط خانم هاوک ارائه شد.

 

http://www.professionalabstracts.com/iflawlic2018/iplanner/#/grid

eflla

 

در بخش پوسترها نیز پوسترهای جالبی با موضوع کتابخانه‌های سبز ارائه‌شده بود که یکی از آن‌ها توسط خانم هاوک و بقیه توسط سایر کتابداران ارائه‌شده بود و مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت. 

eflla

گروه ویژه پایداری زیست‌محیطی و کتابخانه­های ایفلا در تدوین چشم‌انداز جهانی ایفلا نیز نقش پررنگی ایفا نموده است و در هر دو مرحله تدوین فرصت‌ها و فرازها و ایده‌های عملیاتی مشارکت فعال داشته است.

eflla

این گروه در حال تدوین استراتژی‌های خود برای تبدیل‌شدن به یکی از کمیته‌های فعال ایفلاست و در این مسیر از همکاری کتابداران و مؤسسات کتابداری علاقه‌مند از سراسر دینا استقبال می­کند.

eflla

 

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: