کد خبر: 40206
تاریخ انتشار: یکشنبه, 31 شهریور 1398 - 13:47

داخلی

»

باشگاه اطلاعات سبز

 به مناسبت 22 سپتامبر

روز جهانی بدون خودرو برای آنان که به کیفیت زندگی خود می­‌اندیشند

منبع : لیزنا
آذر صداقتی
روز جهانی بدون خودرو  برای آنان که به کیفیت زندگی خود می­‌اندیشند

آذر صداقتی؛ موسسه نجوای زمین: به­ راستی روز جهانی "بدون خودرو" برای شما چه معنایی دارد؟ آیا چیزی بیشتر از یک روز دیگر با نامی دیگر است؟ نام­ هایی مثل روز جهانی تکواندو، روز جهانی چپ­دست­ ها، روز جهانی آب، روز جهانی صلح و ... .

حتما اگر همین الآن از شما بخواهند که درباره این روز و معنا و هدف آن توضیحی بدهید به سادگی می­توانید از اهمیت آن سخن بگویید. بگویید که انتخاب این روز برای تشویق مردم به استفاده کمتر از خودرو شخصی است؛ تا باعث کمتر شدن آلودگی هوا شوند، تا تحرک بیشتری داشته باشند، تا به سلامت جسمانی خود بی­اندیشند، تا به فکر آینده کودکانشان باشند و ... .

اما آیا ما جزء این مردم هستیم؟ آیا خود را یکی از این مردم می­دانیم؟ آیا یک لحضه به این فکر می­کنیم که چه می­توانیم انجام دهیم؟ یا نه مثل برخورد با بقیه روزهای جهانی و ملی، در حالی که در خودرو شخصی خود درحال رانندگی هستیم شعارهای بر روی در و دیوار شهر را می­خوانیم و می­گذریم؟

شاید خسته شده ­ایم از این همه روز جهانی و باید و نبایدها. شاید خود را جزیی از این کل نمی­دانیم و شاید فقط به سادگی هرگز خود را مخاطب این روزها ندانسته ­ایم. شاید از این همه آمار و ارقام وحشتناک درمورد آلودگی هوا و ناعدالتی و مشکلات به تنگ آمده­ایم و نسبت به تمام آنها بی­حس شده­ایم. شاید فقط روزمرگی را تجربه می­کنیم.

اما مگر هدف این نامگذاری­ها و معرفی­ها چیست؟ چیزی به غیر از جلب توجه ما به اهمیت موضوع، مطلبی برای افزودن به دانش ما، آگاهی ­رسانی در مود موضوعی که به کیفیت زندگی ما و یا بخشی از جامعه­ ای که در آن زندگی می­کنیم مربوط است.

پس حتی همین چند لحظه هم غنیمت است برای فکر کردن به چرایی انتخاب چنین نامی و شاید برداشتن قدمی کوچک برای بهبود کیفیت زندگی خود و اطرافیانمان.

روز جهانی "بدون خودرو" روزیست که دست کم یک روز یا آن طور که در کشورهای مختلف برنامه ریزی می­شود یکی از چند روز انتخابی به زندگی بدون استفاده از خودرو شخصی فکر کنیم و راهکارهایی برای اجرای آن پیدا کنیم.

در ایران دفتر حملو نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور بازه زمانی ۲۹ الی ۳۱ شهریور را برای اجرای فعالیت­های عمومی و آگاهی رسانی در مورد روز جهانی بدون خودرو انتخاب و اعلام کرده است؛ و تا کنون شهرهای تهران، تبریز، شیراز، اردبیل، اراک، گرگان، یزد، بجنورد، سیرجان و رباطکریم برنامهریزی کاملی برای بزرگداشت این روز را انجام دادهاند.

 ولی اگر شما از این برنامه ­ها بی­خبر هستید و یا ساکن شهرهای دیگری هستید می­توانید هم به صورت شخصی و هم با همراهی گروه­ های دیگر برنامه­ ای برای این رویداد اجرا کنید و به گزینه ادامه آن در طول سال نیز فکر کنید. مانند پویش سه‌شنبه­ های بدون خودرو که مدت­هاست در تمامی سه‌­شنبه ­های سال در حال اجراست.

موضوع مهم این است که اگر حتی برای ثانیه ­ای به اهمیت چنین روزی و حرکتی فکر کرده ­اید، قدمی برای محقق شدن آن بردارید و به هر امکان کوچکی برای کاهش استفاده خود و اطرافیانتان از خودرو شخصی فرصت ابراز و تجربه بدهید. شاید در پایان این روند امکانات خلاقانه و بسیار خوشایندی را تجربه کنید که مشوق شما و دیگران برای استفاده کمتر از خودرو شخصی شوند و به بهبود کیفیت زندگیتان کمک کند.

اگرچه که اجرا بخش بزرگ و مهمی از اقداماتی که برای چنین اهدافی لازم است بر عهده دولت­هاست اما در این جا چند پیشنهاد برای اقدامات شخصی نیز وجود دارد:

-        استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی

-        استفاده از دوچرخه

-        انجام خریدهای کوچک اطراف خانه با پای پیاده

-        سهیم شدن یک خودرو شخصی با چند نفر از همسایگان

-        برنامه ­ریزی فعالیتی خانوادگی بدون استفاده از خودرو شخصی

-        جمع کردن گروهی از دوستان برای گرداوری بیشتر امکانات خلاقانه در راستای کم کردن استفاده از خودرو شخصی

-        استفاده از نمادهای حذف خودرو شخصی در انجام فعالیت­ هایی که به این منظور انجام می­شوند

-        آگاهی رسانی در مورد اهمیت این موضوع به زبان شخصی خود

-        تشویق دیگران به همراهی شما

و البته که به تعداد افراد خلاق و علاقه­ مند می­توان بر تعداد این پیشنهادات افزود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: