کد خبر: 40322
تاریخ انتشار: دوشنبه, 29 مهر 1398 - 17:14

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

سخن هفته

شوری شیرین! پنجمین کنگره ملی متخصصان علوم اطلاعات

منبع : لیزنا
مهرناز خراسانچی
شوری شیرین! پنجمین کنگره ملی متخصصان علوم اطلاعات

 لیزنا؛ مهرناز خراسانچی، دبیر اجرایی پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات: ثبت نام پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات که در 29 و 30 آبان ماه برگزار خواهد شد، 25 مهرماه کلید خورد. اما کار کنگره پنجم از چندماه پیش شروع شده بود. تیرماه در سفر بودم که مسئولیت اجرایی این رویداد ملی به عهده ام گذاشته شد. اولین جلسه گردهمایی فعالان کنگره متخصصان علوم اطلاعات 24 تیرماه با هدایت آقای دکتر زره ساز، دبیر علمی کنگره، برگزار گردید. به محض بازگشتم، تیم اجرایی با بیش از 30 نفر از دانشجویان خوب و علاقه مند به کار داوطلبانه شکل گرفت و شیرینی کار با جوانان با انگیزه و خوش اخلاق، انرژی کار را بالا برد. دبیرخانه کنگره واقع در ایرانداک از مردادماه فعال شد و حضور آقای عمرانی و دکتر بگلو و استفاده از تجربیات شان، فرصت مغتنمی بود که راه را برایمان هموارتر می کرد.

در ابتدای کار، نقشه راه مان را چیدیم و تکمیل آرشیو دیداری-شنیداری کنگره چهارم را در دستور کارمان قرار دادیم. برنامه ریزی برای اجرای دقیق و مستندسازی درست برگزاری پیش نشست ها از یک سو و برنامه ریزی برای اطلاع رسانی گسترده، ارتباط با ذینفعان، تنظیم برنامه های اجرایی، هماهنگی جلسات کمیته راهبری و کمیته سیاستگذاری، حضور مستمر در شبکه های اجتماعی، راه اندازی پویش ملی، مذاکره و مکاتبه برای جذب اسپانسر و... از سوی دیگر؛ تلاشی مضاعف را می طلبید که از وظایف کمیته اجرایی ست و در حال انجام!

برای گسترش روابط بین المللی، دوستان گرامی کمیته روابط بین الملل زحمت تهیه گزارش هایی را از هشتاد و پنجمین کنگره ایفلا به عهده گرفتند و با افراد صاحب نام حاضر در آنجا، مصاحبه هایی انجام دادند که در دو روز کنگره برای حضار پخش خواهد شد. شماره های آی بولتن(نشریه انگلیسی انجمن) به همراه نشان های کتاب که حاوی پیام های مرتبط و آرم انجمن بود و تعدادی صنایع دستی به عنوان هدیه برای افراد مصاحبه شونده، تهیه شد و اعضای هیئت مدیره انجمن این بسته ها را از تهران به یونان برده و در کنگره ایفلا به رسم یادبود به این افراد اهدا کردند.

همانطور که می دانید موضوع امسال کنگره "ما و آینده : تحولات نوپدید در علوم اطلاعات، کتابخانه ها و آرشیوها" تعیین شده و قرار است 18 نشست موضوعی نیز درکنگره برگزار شود و طبق رویه برای انسجام موضوعی آن ها پیش نشست هایی هم در حال برگزاری ست. در تاریخ 31 شهریور در تالار گفتگوی ایرانداک نخستین جلسه کمیته اجرایی برگزار شد که در آن جدولی تنظیم شد و افراد مطابق علایق موضوعی خود، نشست هایی را انتخاب کردند و مسئولیت اجرایی هر نشست تا زمان کنگره به عهده آنان گذاشته و فرآیند کارها توضیح و برگه سیاهه وارسی به افراد تحویل داده شد. این افراد برای هر پیش نشست یا جلسه، مکاتبات و دعوت ها برای اعضای اصلی جلسه و اطلاع رسانی برای سایر مخاطبین را انجام می دهند. از شهریور تاکنون 15 جلسه با حامیان، کمیته راهبری و شورای سیاستگذاری، 9 جلسه برنامه ریزی و 14 پیش نشست برگزار شده و در هر جلسه حداقل دو نفر از کادر اجرایی و روابط عمومی برای انجام کارهای اجرایی به همراه من و دکتر زره ساز حضور داشتیم.

از ابتدا تلاش شد که فعالیت های کنگره به طور گسترده و مستمر در فضای مجازی منعکس شود، به همین دلیل وب سایت کنگره پنجم به نشانی congress.ilisa.ir فعال شد و تلاش بر این بوده که مطالب با سرعت و دقت در آن منتشر شود که تاکنون 41 پست در آن بارگذاری و برای ایمیل های گروهی هم ارسال شده است. همینطور صفحه اینستاگرام (ilisa1345) راه اندازی گردید که تاکنون 86 پست در آن قرار گرفته، از طریق کانال تلگرامی انجمن هم به علاوه صفحات جداگانه برای هر نشست که ایجاد شده، درحال انتشار اخبار کنگره هستیم که در آن نیز بیش از 90 پست به اشتراک گذاشته شده که برخی از آن ها بیش از 3000 بار بازدید داشته است. در کنار این ها صفحه آپارات انجمن را هم فعال کردیم ولی به دلیل محدودیت حجم اینترنت مان در ایرانداک کار متوقف شد که در جلسه ای که با دکتر علیدوستی داشتیم، ایشان قول حل مشکل را دادند! شاید هم این کار را در دفتر انجمن، در کتابخانه ملی به انجام برسانیم.

در هر رشته ای تعدادی هستند که بیشتر منتقدند و از دور فعالیت ها، آموزش، پژوهش و ... حرفه و رشته را نقد می کنند که در رشته ما علاوه بر حرف و حدیث های معمول، بحث داغ نام رشته هم این انتقادهای منفی را بیشتر می کند، اشکالی هم ندارد بهرحال نظر است و برخی از آنها سازنده هم هستند ولی ما در کمیته اجرایی فکر کردیم برای داشتن نظرات افراد پویشی راه بیندازیم، هم راستا با موضوع امسال کنگره! پویش "ما و آینده" در این پویش از اساتید، حرفه مندان، دانشجویان، فارغ التحصیلان و ... تقاضا کردیم ویدیویی از خودشان بگیرند و در آن این جمله را برای ما کامل کرده و ارسال نمایند : "برای بهتر شدن آینده حرفه/رشته .............. را خواهم کرد" و با هشتگ "ما و آینده" در صفحات اینستاگرام شان هم به اشتراک بگذارند؛ ویدیوهایی که به دست مان رسید را در اینستاگرام و کانال تلگرامی انجمن منتشر کردیم که تاکنون از مجموع پیامهایی که به دستمان رسیده، 22 پیام کار شده است. از این طریق هم از تمام افرادی که دغدغه حرفه یا رشته را دارند دعوت می کنم در این پویش شرکت کنند.

امسال کارت های هوشمند برای متقاضیان حضور در کنگره صادر خواهد شد که علاوه بر افزایش نظم، آمارهای بعدی کنگره و سنجش علایق حاضران را بهتر می توان انجام داد، صدور این کارت ها دو-سه روزی زمان می برد و ورود به سالن ها و همینطور پذیرایی ها با کارت هوشمند میسر خواهد بود؛ به همین دلیل علاقه مندان می بایستی هرچه زودتر اقدام به ثبت نام نمایند تا ما بتوانیم در دو روز کنگره آن طور که شایسته است پذیرای دوستان باشیم. ثبت نام هم به دو صورت انفرادی و گروهی ست که در انفرادی برای دانشجویان 30 هزارتومان و برای سایر افراد مبلغ 100 هزارتومان درنظر گرفته شد که این ارقام نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است! اگر ثبت نام به صورت گروه های 10 نفر یا بیشتر انجام شود، شامل 20 درصد تخفیف در هزینه ثبت نام می شود.

سامانه پیامکی جدیدی با شماره 50001379 راه اندازی شده تا انجمن بتواند از این پس برای اعضای خود و ثبت نام کنندگان کنگره از طریق پیامک هم اطلاع رسانی کند.

این ها تنها سرتیتر فعالیت های کمیته اجرایی ست، افراد زیادی در حال کمک برای برپایی کنگره هستند، در تیم اجرایی متشکل از 40 نفر و  افرادی مثل خانم ها علیمرادی، امرایی، چمنی، فولادی، نجفی و تقی زاده و آقایان رزمی، نجاری پور و میرزایی که از مردادماه حضور فعالی در دبیرخانه کنگره داشته اند، خانم رضایی که همیشه با همراهی شان سایت انجمن و کنگره فعال بوده و خانم یوسفی که در دفتر انجمن همیشه پاسخگو هستند؛  100 نفر متخصص موضوعی برای برگزاری نشست ها، اعضای محترم کمیته راهبری از جمله آقای دکتر خسروی، آقای مسعودی و خانم دکتر صمیعی و دیگر اعضای کمیته، به طور مرتب، باحضورشان در جلسات و پیگیری شان، یاری رسان و هدایتگر بوده اند. کمیته های علمی، جوایز و راهبری هم به سهم خود تلاش های بسیار خوب و ارزنده ای داشته اند که در پیام های آتی به اطلاع همراهان و علاقه مندان خواهد رسید. اساتید و متخصصانی که از حامیان معنوی و مالی کنگره هستند؛ که تصمیم داریم در فرصتی و پس از کنگره از آنها تقدیر کنیم.

با تمام مشکلات و سختی ها، این فعالیت ها برای ارتقای جایگاه رشته و حرفه و نیز تقویت روحیه مشارکت تمامی اساتید، حرفه مندان، دانشجویان و علاقه مندان به حوزه وسیع علوم اطلاعات و انجمن انجام شده و می شود. شور شیرینی که به قول همای شیرازی "بیستون کندن فرهاد نه کاری‌ست شگرف، شور شیرین به دل هر که فتد، کوهکن است". کنگره ملی در پنجمین سال عمر خود قرار دارد، برگزاری مستمر و اثربخشی آن نشان از قوام یافتن کار و قدرت اجرایی یک انجمن علمی و حرفه ای‌ست؛ این انجمن با همراهی جامعه مخاطبش می تواند گام‌هایی محکم و جدی در راه تبیین و ارتقای جایگاه حرفه و رشته بردارد، کنگره بهترین و جامع‌ترین فعالیت موضوعی‌ست که می تواند مولد ایده های بسیاری باشد کمااینکه نشستی با عنوان تاک"تجربه ها و ایده های کتابداران" برگزارشده و می شود، موضوعات کاربردی فراوانی در نشست های متنوع در دو روز کنگره مطرح می شود که هر یک می تواند پایه ی انجام پژوهش ها و پایان نامه های مختلف شود؛ که امیدواریم اساتید بزرگوار گروه های آموزشی با تشویق دانشجویان شان برای حضور در کنگره از این بستر بهره لازم را ببرند.

در آخر بازهم از همه ی دوستان خواهش می کنم با ثبت نام در کنگره و حضور گسترده خود، ما را در تحقق اهداف انجمن یاری رسانند.

خراسانچی، مهرناز. «شوری شیرین! پنجمین کنگره ملی متخصصان علوم اطلاعات».  سخن هفته لیزنا، شماره ۴۶0. ۲9 مهر ۱۳۹۸.

مهدی پور
|
Iran
|
1398/08/04 - 11:08
0
0
سلام
لطفا آدرس صفحه اینستاگرام کنگره پنجم را هم درج بفرمایید. ممنون
کتابدار
|
Denmark
|
1398/08/03 - 09:44
0
1
با سلام
مگر ثبت نام برای اعضای انجمن در کنگره رایگان نباید باشد؟؟؟ پس چرا این نکته رعایت نمی شود؟
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: