کد خبر: 25591
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 05 آبان 1395 - 08:48

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

ستاد خبری 24

برنامه ریزی برای ترویج کتاب و کتاب خوانی در برنامه های رادیو

منبع : لیزنا
رادیو فرهنگ روزانه سه ساعت مستقیما به موضوع کتاب می‌پردازد. همچنین همه نهادهای فرهنگی مرتبط باید در جهت هم‌افزایی در امر کتاب و کتاب‌خوانی، ترویج و تبلیغ کنند.
برنامه ریزی  برای ترویج کتاب و کتاب خوانی در  برنامه های رادیو

 به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام ستاد خبری بیست و چهارمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، محمد صادق رحمانیان، مدیر رادیو فرهنگ و از اعضای نشست شورای سیاست‌گذاری بیست و چهارمین دوره‌ی هفته‌ی کتاب جمهوری اسلامی ایران، در حاشیه نخستین نشست شورای سیاست‌گذاری در گفتگو با ستاد خبری هفته کتاب، با اشاره به لزوم امیدوار بودن به آینده در حوزه کتاب و فرهنگ، بیان کرد: تلاش ما رشد کتاب و کتاب‌خوانی است و همواره در جهت تبلیغ و ترویج آن تلاش کرده‌ایم. نهادهای فرهنگی مرتبط نیز باید در جهت هم‌افزایی در امر کتاب ترویج و تبلیغ کنند.

 

وی با بیان اینکه برخی نهادها وظیفه تبلیغ، برخی وظیفه ترویج و برخی هر دو مسئولیت را به دوش می‌کشند، ادامه داد: یکی از نهادهای موثر، رسانه و به طور مشخص، رادیو است. در این زمینه از گذشته فعالیت‌های بسیاری صورت گرفته اما با توجه به هشدارهایی درباره کاهش سرانه کتاب‌خوانی در کشور، تلاش ما نیز مضاعف شده است.

 

رحمانیان عنوان کرد: روزانه سه ساعت مستقیما به کتاب می‌پردازیم. برنامه‌های «چاپ اول» برای معرفی کتاب‌های چاپ اولی، «روی جلد» برای نقد و معرفی کتاب‌های مرتبط با حوزه هنر، «سیم زر» در حوزه نقد و بررسی کتاب‌های تازه منتشر شده، «قدم زدن در کلمات» اخبار حوزه نشر و برنامه‌ای با عنوان «آیینه جیبی» مرتبط با حوزه فناوری و کتاب از جمله برنامه‌های رادیو فرهنگ است.

مدیر رادیو فرهنگ، مخاطبان رادیو را میانسالان خواند و افزود: برخی با گوش دادن به رادیو و کتاب صوتی، خود را غنی از کتاب‌خوانی می‌دانند اما همچنان این روش، ترویجی در این امر محسوب می‌شود.

 وی کتاب‌خوانی را بحث فرهنگی و ریشه‌ای دانست و یادآور شد: این فرهنگ باید از کودکی و توسط آموزش و پرورش نهادینه شود. همچنین مراجعه نکردن به کتاب برای تحقیقات دانشگاهی در تمام مقاطع، آفتی در دانشگاه‌ها است و به تحقیق و پژوهش لطمه می‌زند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: