ضعف در خواندن، تفسیر و درک مطلب از دلایل مطالعه نکردن است

 به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام ستاد خبری بیست و چهارمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، صبح امروز 20 آبان 1395، نهضت قریشی‌نژاد؛ بنیان‌گذار و رییس هیئت مدیره‌ی انجمن دوستداران ادبیات کودکان و نوجوانان اصفهان، در همایش دو سالانه «با من بخوان» درباره تقویت سواد پایه از راه ادبیات در مناطق محروم به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی گفت: در تعریف سنتی، باسواد کسی است که خواندن و نوشتن بداند اما در آخرین تعریف یونسکو باسوادی یعنی توانایی شناخت، درک،  تغییر، برقراری ارتباط، و محاسبه در استفاده از مواد چاپ شده در زمینه‌های گوناگون.

قریشی اظهار داشت: طبق طرح پرلز (نوعی مطالعه سواد پایه که هر 5 سال یکبار در کشورهای علاقمند انجام می‌شود) که سه دوره در ایران انجام شده، به این نتیجه رسیدیم که تنها یک درصد دانش آموزان ابتدایی توانستند نمره بالاتر از نمره شاخص را بگیرند و بقیه زیر این نمره شاخص هستند، لذا ایران در این طرح و رده‌بندی جزء کشورهای آخر است.

رییس هیات مدیره انجمن دوستداران ادبیات کودک و نوجوان، درباره عوامل عدم مطالعه عنوان کرد: ضعف در خواندن، تفسیر و درک مطلب از جمله این علت‌هاست و متاسفانه کودکان ما تنها خوب روخوانی می‌کنند و نمی‌توانند با تفسیر متن، کاربرد آن را با زندگی خود بسنجند.

وی با اشاره به گوش دادن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن بعنوان 4 رکن آموزش زبان گفت: این فکر والدین، که کودک دو رکن ابتدایی را به صورت خودبه خود، و دو رکن بعدی را هم در مدرسه یاد می‌گیرد باعث می‌شود تا به راحتی فرصت طلایی پرداختن به گوش دادن و سخن گفتن کودک خود را از دست بدهند و متاسفانه در ورود به مدرسه باید با برگشتی به قبل روی این موضوع کار کرد که البته وقت و انرژی بالایی می‌برد.

قریشی با بیان اینکه در مناطقی از کشور طرح «با من بخوان» را طی دو مرحله انجام دادند، گفت: در مرحله اول، با توجه به ضعف‌های آموزش زبان و آگاهی به اینکه کودکان قبل از 6 سال باید گوش دادن و سخن گفتن را یاد بگیرند تا با درک ساختار زبان بتوانند خواندن و نوشتن را بیاموزند و پیشرفت تحصیلی داشته باشند، سد آموزش معلم محور شکسته شد.

وی افزود: در مرحله دوم، گروهی برای ارزیابی مرحله اول مراجعه کرد و به خوبی شاهد تحول در شیوه تدریس معلمان و شادی بیشتر بچه‌ها برای فراگرفتن بودیم.

در ادامه همایش فرشته دباغ؛ مسئول طرح «با من بخوان» محمودآباد شهرری درباره نحوه کار کارگاه‌های آموزشی در جهت خواندن با نوزاد و نوپا در مناطق محروم صحبت کرد و همچنین ماریت تورن کویست؛ تصویرگر هلندی، درباره اینکه چگونه جرقه تصویرگری برایش زده شده و درپی آن به همراه زهره قایینی، برای گرفتن حقوق معنوی دو کتاب "فراتر از یک رویا"و "پرنده قرمز"  تلاش کرده است، توضیحاتی را ارائه کرد.

 

همایش دو سالانه «با من بخوان»، 20 و 21 آبان 1395 در تالار گنجینه سازمان و کتابخانه ملی ایران، برگزار می‌شود.