کد خبر: 25965
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 26 آبان 1395 - 12:49

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

ستاد خبری 24

«وضعیت کتابداری در ایران در مقایسه با استاندارد‌های جهانی» بررسی شد

منبع : لیزنا
نشست بررسی «وضعیت کتابداری در ایران در مقایسه با استاندارد‌های جهانی، شکاف ها و چالش ها»  روز سه شنبه 25 آبان در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب و با همکاری شرکت پارس آذرخش برگزار شد .
«وضعیت کتابداری در ایران در مقایسه با استاندارد‌های جهانی»  بررسی شد

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام ستاد خبری بیست و چهارمین هفته کتاب ایران، در این نشست، ملیحه درخوش، فهرست‌نویس ارشد کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران و دانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی مشهد، داریوش علیمحمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و ابراهیم افشار زنجانی، عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان، چالش‌های حوزه کتابداری را در خصوص اعتبار سنجی گروهای آموزشی بررسی کردند.

ملیحه درخوش در سخنان خود با ذکر اینکه بار آموزشی دانش‌آموختگان بر عهده سازمان‌هایی است که آن‌ها را استخدام می‌کنند گفت: در دانش‌آموختگان ما به علت عواملی مثل واحد‌های درسی ارائه شده، دانش اساتید، منابع در دسترس، دیدگاه دانشجو و نگاه فرهنگی نسبت به این رشته، عدم تسلط به زبان انگلیسی، پتانسیل کیفی لازم برای ورود به بازار کار وجود ندارد.

به گفته وی فقط 10 تا 20 درصد فارغ التحصیلان رشته کتابداری، دارای مهارت کاری لازم هستند.

 

در ادامه نشست، داریوش علیمحمدی در مورد معیارهای اعتبار سنجی گروهای آموزشی گفت: دستگاه تعلیم تربیت ایران، خلاق آفرین نیست و در زمان جذب مدرس نیز این مهارت ارزیابی نمی‌شود.

علیمحمدی گفت: در ایران، در وزارت علوم با تعیین کمیته درسی برای رشته‌های مختلف، با شتاب خیلی زیاد و بدون دقت کافی، اقدام به نو کردن و تدوین علوم برای ارائه در دانشگاه‌ها کردند.

وی با ذکر شاخص های لازم برای اعتبار‌سنجی برنامه‌های آموزشی دانشگاهی و با انتقاد از شرایط استخدام مدرس و همینطور جذب دانشجو در آموزش‌ عالی گفت: محصولات گروه‌های آموزشی بعد از فارغ التحصیلی از آموزشگاه، برای ارزیابی گروه آموزشی، مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرند و پس از صدور مجوز برای یک واحد آموزشی نظارتی بر نتیجه کار آن وجود ندارد.

وی از بوروکراتیزه شدن کشور انتقاد کرد و در رابطه با روش ارزیابی اعتبار سنجی در ایران گفت: دولت همه جا را تسخیر کرده است و ما احتیاج به دولت‌زدایی داریم.

او افزود: حتی در صورت ارزیابی اعتبار سنجی به علت مشکلات موجود، نتیجه مطلوب را نخواهد داشت.

وی برنامه درسی و فرایند استخدام متمرکز، تاسیس دوره دکتری بدون پشتوانه و کتابخانه پژوهشی را از جمله این مشکلات برشمرد.

افشار زنجانی گفت: نمی توان ساختار را به همین شکل حفظ کرد و تغییرات اساسی ایجاد نمود، زیرا ساختار تعیین کننده است. برای تغییر ساختار نیز می‌توان از نمونه‌های خوب، تقلید درست انجام داد. مدل‌ها، رفتار یا شخصیت موفق می‌توانند برای ما الگوها و روش‌های موفقی باشند.

شایان ذکر است روز دوشنبه نیز نشستی با عنوان «چالش‌های نشر الکترونیک در ایران و تاثیر آن بر حوزه کتاب» برگزار شد و داریوش مطلبی رئیس مرکز آموزش عالی علمی کاربردی، دکتر سعید اسدی، عضو هیات علمی دانشگاه شاهد و دکتر یعقوب نوروزی، عضو هیات علمی دانشگاه قم به بررسی و تبیین نشر الکترونیک و تاثیرات آن پرداختند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: