باید درباره نگرش توران میرهادی نسبت به ترویج کتاب و کتاب‌خوانی، پژوهش شود

به گزارش خبرنگار لیزنا، نوش آفرین انصاری دبیر شورای کتاب کودک در آیین اختتامیه سومین دوره جشنواره مروجان کتاب و کتاب‌خوانی درباره نگرش مرحومه توران میرهادی بزرگ بانوی عرصه ادبیات کودک و نوجوان بیان کرد: لازم است درمورد نگرش خانم میرهادی نسبت به ترویج، یک پژوهش جامع انجام گیرد.


وی ادامه داد: در سال 1342 از بنده خواستند که کارگاه کتابداری کودک برای شورای کتاب کودک در آن زمان اجرا کنم و این کار انجام شد. در همان سال توفیق تالیف کتاب کوچکی را تحت عنوان "تاسیس کتابخانه در روستا" پیدا کردم و ایشان گفتند کتاب بسیار مهمتر و تاثیرگذارتر از سخن است و می تواند اندیشه را به دوردستها ببرد و من خوشحالم که هنوز از این کتاب نقل قول و استفاده می شود.


وی با بیان اینکه طی سالهای بعد در پارک خیام به شورای کتاب کودک پیشنهاد شد، یک کتابخانه عمومی و به گمانم نخستین کتابخانه عمومی کودک و نوجوان تاسیس شود. بحث رده بندی یعنی قراردادن کتابهای هم موضوع در کنار یکدیگر از نظر ایشان به این دلیل مهم است که به کودک و نوجوان مخاطب اجازه می دهد به طرف موضوعات مورد علاقه خود برود و اجازه می دهد که ما کتابخانه ای به شکل مخزن بار داشته باشیم.

وی گفت: خانم میرهادی معتقد بود که ادبیات کودک یک گنجینه است و طبق نظر ایشان و گروههای فرهنگی شورا تمام کتابهایی که در ایران برای کودک چاپ می شود راه به این گنجینه پیدا نمی کنند ولی آنچه که گنجینه است باز هم نیاز به رمز گشایی دارد این موضوع به حدود سالهای 50 بر می گردد و میرهادی علاقمندی خود را درجهت ساختن کلیدواژه انچه که تا آن زمان موجود بود اعلام کرد.


وی ادامه داد: اینگونه شد که دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده امور تربیتی در کابخانه کوچک مدرسه فرهاد به یک تجربه بزرگ در سرزمین ما دست زدند و بحث ساختن کلیدواژه را راه انداختند.

دبیر شورای کتاب کودک اظهار داشت: بعد از آن که شهلا افتخاری و سوری مرتضایی فرد به شکلهای مختلف این موضوع را در فهرستهای شورا پیش بردند همیشه خانم میرهادی ابراز رضایت می کردند اما این کوشش ها هرگز به دست جامعه نرسید نه در مرکز تربیت معلمی معرفی شد و نه در مدرسه ای مورد استفاده قرار گرفت و نه در کل به هرحال حمایت شد.


وی گفت: میرهادی به ثبات، صلح، امنیت و مباحثی این چنینی بخصوص آزادی (کلید واژه جان کلام سالهای زندگی ایشان) اعتقاد داشت. وقتی مروج کتابی را در دست کودک یا نوجوان می گذارد باید به آنها بگوید که ادامه را در کتابخانه جستجو کند.

انصاری با بیان اینکه تمام مروجان مشکل گسست را گزارش می کنند، ادامه داد: بحث عقبه فعال به اسم کتابخانه است و باید مروج این موضوع را مطرح کند که با عضویت در کتابخانه می توان به کتابهای بیشتر و بهتر دست یافت.


خالق اثر "تاسیس کتابخانه در روستا" اعلام کرد: توجه به اینکه چگونه اندیشه های ناب رشد می کنند و به عرصه آموزش و پرورش، تربیت معلم و دانشگاهها وارد می شوند ضروری است، البته بسیار خوشحالم که سازمانهای مردم نهاد از سازمانهای دولتی در اینگونه نگرش ها پیشی گرفتند اما هنوز راه بسیاری باقی مانده است.