اصطلاح‌نامه حقوق جزای عمومی منتشر می‌شود

 

به گزارش لیزنا، حجت‌الاسلام حسین حسن‌زاده اظهار کرد: اصطلاح‌نامه محتوای دانش را از طریق واژه‌ها، کلیدواژه‌ها و اصطلاحات مدیریت می‌کند، بنابراین می‌توان بیان کرد اصطلاح‌نامه به مدیریت کلیدواژه‌ها و اصطلاحات می‌پردازد.

وی بیان کرد: از طرفی دیگر اصطلاح‌نامه، مفاهیم و محتوای متمرکز که در یک دانش وجود دارد را نظام و سامان بخشیده و مدیریت می‌کند.

مدیر گروه اصطلاح‌نامه‌های مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در زمینه اصطلاح‌نامه‌ها گفت: اصطلاح‌نامه فقه و اصطلاح‌نامه کلام جدید در حال انتشار بوده همچنین اصطلاح‌نامه حقوق در حال انجام بوده و بخشی از آن تکمیل شده است.

وی عنوان کرد: تألیف اصطلاح‌نامه حقوق جزای عمومی به پایان رسیده و مراحل تأیید و بازبینی آن انجام شده و برای انتشار ارائه شده است. در نظر داریم تألیف اصطلاح‌نامه تاریخ و سیره اهل بیت(ع) را نیز امسال آغاز کنیم.

حسن‌زاده به ویرایش و به روز رسانی اصطلاح‌نامه‌های قدیمی اشاره کرد و افزود: اصطلاح‌نامه اخلاق و اصطلاح‌نامه علوم قرآن ویرایش جدید شده و تعداد اصطلاحات آن افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: تألیف اصطلاح‌نامه ادیان از فعالیت‌های دیگر مرکز است که تاکنون حدود 6 هزار اصطلاح در این اثر به سامان رسیده و نیاز به بازنگری دارد، تألیف این اصطلاح‌نامه رو به پایان است.

مدیر گروه اصطلاح‌نامه‌های مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به الکترونیکی کردن اصطلاح‌نامه‌ها گفت: با توجه به اینکه حجم اصطلاح‌نامه‌ها فراوان است، تصمیم گرفته شد اصطلاح‌نامه‌ها به صورت الکترونیکی ارائه شود،‌ به همین دلیل ارائه اصطلاح‌نامه در محیط وب و تحت سامانه "اصطلاح نامه تحت وب" در جریان است.