کد خبر: 24877
تاریخ انتشار: شنبه, 09 مرداد 1395 - 11:16

داخلی

»

اخبار کتاب

بعضی زن­ها؛ داستان‌های برگزیده جایزه اُ. هنری منتشر شد

منبع : لیزنا
مجموعه داستان «بعضی زن‌ها» عنوان کتابی است شامل داستان‌های برگزیده جایزه اُ. هنری در سال 2010 که با ترجمه لیدا طرزی و در قالب مجموعه آثار ترجمه شده از این جایزه ادبی توسط انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است.
بعضی زن­ها؛ داستان‌های برگزیده جایزه اُ. هنری  منتشر شد

 به گزارش لیزنا، در این مجموعه 11 داستان کوتاه از برترین داستان نویسان انگلیسی زبان در سراسر دنیا به انتخاب داوران این جایزه گردآوری شده است. به لحاظ تاریخی به دلیل گذشت یک دهه از قرن 21، آثار این مجموعه را می‌توان نمایه‌ای از نگاه و نظر به تکنیک و فرم داستانی در دهه نخست قرن بیست و یکم به شمار آورد. داستان‌هایی که  می‌تواند میزان تأثیرگذاری المان‌های فرهنگی اجتماعی در دهه نخست این قرن به زندگی فردی و اجتماعی مردم در بخش‌های مختلفی از دنیا را به تصویر بکشد.

 

سردبیر این جایزه در مقدمه این کتاب با تأکید بر این مسئله و نیز کشف و شهودی خواندن نگارش داستان به ویژه داستان کوتاه، تأکید کرده است که آثار حاضر در این مجموعه چه از نگاه داوران و چه مؤلفان آنها، هرگز مدعی کامل بودن و کنترل شدن تمامی مختصات یک داستان طراز اول را نداشته و ندارند اما از منظر تلاش نویسندگان برای سفر در دنیاهای تازه و کشف آنها آثاری قابل اعتنا و قابل تأمل به شمار می‌روند که می‌تواند تلنگری در مخاطبان و علاقه‌مندان به متفاوت دیدن زندگی در سراسر دنیا وارد کند.

 

در این مجموعه از منظر تنوع موضوعی می‌توان به داستان‌های متفاوتی برخورد. از بازآفرینی داستانی رویای زندگی در سرزمین‌های بکر و دست نخورده‌ای که تنها در افسانه‌ها می‌توان سراغی از آنها گرفت تا رابطه متقابل انسان و طبیعت و مخاطرات هر دوی آنها با یکدیگر. ران رش و جیمز لش دان از جمله نویسندگانی هستند که با چنین رویکردی در زمره صاحبان اثر در این کتاب قرار دارند.

 

داستان «آن آوازهای گاوچرانی قدیمی» نیز با چنین رویکردی و بر پایه یک باور قدیمی آمریکایی مبنی بر اینکه پایان هر رنج و سختی، رسیدن به یک نتیجه مطلوب است نوشته شده است و در آن نویسنده برای تصویر کردن و نمایش تأثیرگذاری این اتفاق بیش از هر چیز به نمایش خشونت طبیعت پرداخته تا بیش از هر چیز نتیجه‌ به دست آمده را شیرینتر به تصویر بکشد.

 

در میان سایر داستان‌های این مجموعه نیز می‌توان مضامینی چون طبیعت به مثابه یک سد بزرگ برای زیست انسانی و یا تأثیر متقابل محیط زیست انسانی به افکار و روحیه انسان را مشاهده کرد تا در یک نگاه کلی ما به این باور برسیم که در سال‌های تألیف این اثر، محیط زیست جغرافیایی و انسانی مهم‌ترین و تأثیرگذارترین دغدغه انسانی به شمار می‌رفته است؛ تا جایی که بسیاری از داستان‌نویسان در سراسر جهان ترجیح داده‌اند در آثار خلق شده توسط خود به نوعی از المان‌هایی استفاده کنند که نمایش دهنده این مسئله است.

 

مجموعه داستان بعضی زن‌ها را می‌توان با این نگاه نمایه‌ای از مهم‌ترین دغدغه‌های انسانی برای زیست در قرن معاصر به شمار آورد.

انتشارات کتاب نیستان مجموعه داستان «بعضی زنها» را در 244 صفحه و با قیمت 18500 تومان منتشر کرده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: