کد خبر: 25143
تاریخ انتشار: سه شنبه, 16 شهریور 1395 - 09:23

داخلی

»

اخبار کتاب

كارگاه‌هاي «باشگاه‌هاي كتابخواني» در نيشابور آغاز شد

منبع : لیزنا
  مديركل دفتر مطالعات و برنامه‌ريزي فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آغاز به كار كارگاه‌هاي آموزشي باشگاه‌هاي كتابخواني خبر داد و گفت: جام باشگاه‌هاي كتابخواني كودك و نوجوان كشور با همكاري معاونت امور فرهنگي وزارت ارشاد، خانه كتاب، كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، شبكه شهرهاي دوستدار كتاب و دستگاه‌هاي دولتي و غيردولتي در  ١٥ شهر برگزار خواهد شد.
كارگاه‌هاي «باشگاه‌هاي كتابخواني» در نيشابور آغاز شد

به گزارش لیزنا، علي اصغر سيدآبادي؛ مديركل دفتر مطالعات و برنامه‌ريزي فرهنگي در مراسم افتتاحيه كارگاه‌هاي آموزشي باشگاه‌هاي كتابخواني در پايتخت كتاب ايران نيشابور گفت: اين كارگاه‌ها از روز 15 شهریور در شهرهاي نيشابور، گنبدكاووس و كاشان آغاز به كار كرده و فردا نيز در سبزوار آغاز می‌شود. در یک ماه آینده نیز  در ١٥ شهر برگزار خواهد شد.

 

وي افزود: اين كارگاهها مقدمه راه‌اندازي باشگاه‌هاي كتابخواني هستند و كساني كه در اين كارگاه‌ها شركت مي‌كنند، بعد از اتمام دوره تا هفته كتاب فرصت دارند باشگاه كتابخواني تاسيس كنند. در هفته كتاب هم باشگاه به طور رسمي  فعالیت خود را آغاز می‌کند.

 

سيدآبادي درباره كيفيت اين كارگاه‌ها گفت: پس از طراحي مقدماتي دوره، ٢٠ نفر از كارشناسان، مولفان و منتقدان، و مروجان كتابخواني با معرفي نهادهاي مختلف غيردولتي كه تجربه فعاليت ترويجي و آموزشي داشتند، انتخاب شدند.آن‌ها در دو نشست جداگانه هم درباره سرفصل‌هاي دوره بحث كردند و هم در يك كارگاه هشت ساعته نیز  در تدوين محتواي دوره مشاركت داشتند.

 

مديركل دفتر مطالعات و برنامه‌ريزي فرهنگي درباره چگونگي فعاليت اين باشگاه‌ها گفت: منظور از باشگاه كتابخواني، گروه‌هاي حداقل 12 تا 15 نفري از کودکان یا نوجوانان هستند كه زير نظر يك هماهنگ كننده بزرگسال در زمينه كتابخواني فعاليت دارند.

 

وي افزود: این باشگاه‌ها مي‌تواند در شهر و روستا در کتابخانه‌ها، مدارس، مراکز کانون، فرهنسگراها، مجتمع‌های مسکونی، مساجد، کانون‌های اصلاح و تربیت، مراکز بهزیستی  و هرجایی که کودکان و نوجوانان گردهم می‌آیند،  تشکیل شوند.

 

علي اصغر سيدآبادي، تشكيل باشگاه‌هاي كتابخواني را يكي از ايده‌هاي برآمده از طرح انتخاب و معرفي پايتخت كتاب ايران خواند و گفت: جشنواره باشگاه‌هاي كتابخواني در واقع تلفيق شده چند ايده است. دوستان نيشابور در طرح‌هاي اين شهر با محوريت يكي از مدارس شهر، طرحي را براي گسترش كتابخواني در مدارس داده بودند كه تقريبا در اين جشنواره هم به عنوان تنه اصلي حفظ شده و ايده‌هاي ديگر از شهرهايی مثل اهواز و ... با آن تلفيق شده تا اين جشنواره طراحي شود.

 

وي درباره نحوه فعالیت باشگاه کتابخوانی عنوان کرد: بر اساس اين طرح باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در دبیرخانه جشنواره ثبت نام می‌کنند و امکان بهره‌مندی از تخفیف کتاب را از طریق کتابفروشی‌های شهرشان پیدا می‌کنند، کتابخانه‌های کوچک را تاسیس و یا تقویت می‌کنند، به صورت گروهی کتاب می‌خوانند، درباره کتاب‌های خوانده شده گفت‌و‌گو و آن‌ها را داوری می‌کنند.

 

وی افزود: البته با این فعالیتها، اعضا باشگاه نهایتاً کتاب برتر را از نگاه خود در باشگاه انتخاب می‌کنند و سپس در نامه‌هایی به نویسندگان کتاب‌های برتر، نظر خود را درباره کتاب‌های برتر می‌نویسند و کتاب‌هایی را که پسندیده‌اند در فیلم‌های کوتاه موبایلی به دیگران معرفی می‌کنند. سپس در مرحله شهرستان کتاب‌های برگزیده باشگاه‌ها با حضور نمایندگان آن‌ها داوری دوباره شده و کتاب برگزیده از نظر کودکان و نوجوانان شهر انتخاب می‌شود . همچنین  با داوری فیلم‌ها و نامه‌های بچه‌ها توسط داوران تعیین شده از سوی دبیرخانه بهترین فیلم‌های معرفی و بهترین نامه‌ها به نویسندگان انتخاب و در مراسم پایانی شهرستان از آنان تقدیر به عمل می‌آید و جایزه بچه‌های شهر به نویسنده برگزیده اهدا می‌شود.

 

 بر اساس این گزارش، در اين نشست عباس كرخي دبير هماهنگي شهرهاي دوستداركتاب  و رييس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور هم ضمن خوشآمد گويي،  و ارايه گزارشي از فعاليت‌هاي نيشابور به عنوان پايتخت كتاب گفت: اين طرح يكي از برنامه‌هاي نيشابور بود و امروز بيش از  ٤٠ نفر از معلمان، مربيان و مروجان كتابخواني در اين كارگاه شركت كرده‌اند و استقبال بسیار خوبی از آن شده است. 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: