از سوی خانه کتاب صورت گرفت؛
 انتشار «اخبار و اعلان کتاب و کتابخانه به روایت مطبوعات» 

 به گزارش لیزنا، این کتاب تلاشی است برای گردآوری و ارائه اطلاعات و مدارک مربوط به حوزه کتاب در یک دوره زمانی در تاریخ معاصر ایران که از پیروزی انقلاب مشروطه در سال 1324 قمری(1285) آغاز شده و تا شروع سلطنت رضا شاه در 1344 قمری(1304)  ادامه می یاید.

 

اطلاعات و مدارک گردآوری شده در این کتاب شامل موضوع ها و مسائل  مربوط به حوزه کتاب است. مدارک مورد بحث در ذیل عناوین مرتبط با حوزه کتاب  دسته بندی و به ترتیب زمانی مرتب شده تا استفاده از آنها با سهولت بیشتری انجام شود.

مسعود کوهستانی در مقدمه این کتاب درباره نحوه گردآوری  منابع مورد استفاده در این کتاب گفته است:« منبع اصلی و تنها منبع مورد استفاده در پژوهش حاضر، مطبوعات، جراید محلی و مجلاتی هستند که در طی دوره زمانی مورد پژوهش، به زبان فارسی در داخل و خارج از ایران چاپ و منتشر می شدند. اطلاعات موجود در این جراید آن دوره در کلیه زمینه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و... اطلاعات درجه اول بوده و آن جراید  معتبرترین منبع برای تحقیقات و پژوهش های تاریخی آن دوره محسوب می شود.  مدارک گردآوری شده از نظر قالب، در شکل های مختلف: خبر، مقاله، گزارش، رساله، نقد اعلان، آگهی و در مواردی معدود تصویر قرار دارد.».

این کتاب در سیزده فصل با عنوان های پیروزی انقلاب سیاسی مشروطه، کتابخانه ها، قرائت خانه ها، قرائت خانه ها و کتابخانه ها، کتاب درسی، نسخه خطی، کتاب فروشی ها، انتشارات و ناشرین، مطابع و چاپخانه ها، قوانین، مقالات، نهادها و متفرقه تدوین شده است.

کتاب حاضر مرجعی برای انجام تحقیقات بنیادی در زمینه امور فرهنگی و حوزه کتاب در ایران است. مدارک ارائه شده در  هر یک از فصول سیزده گانه  می تواند مستنداتی معتبر برای ارائه مباحث جدی در عرصه ساختار فرهنگی  ایران در یک قرن اخیر باشد.

کتاب «اخبار و اعلان کتاب و کتابخانه به روایت مطبوعات 1285-1304 شمسی» در شمارگان 500 نسخه و  به قیمت 80 هزار تومان از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شده است.