کد خبر: 25868
تاریخ انتشار: شنبه, 22 آبان 1395 - 09:55

داخلی

»

اخبار کتاب

فراخوان سومين دوسالانه بين‌المللي كارتون كتاب

کاریکاتور یکی از راه های موثر ترویج کتابخوانی

منبع : لیزنا
فراخوان سومين دوسالانه بين‌المللي كارتون كتاب به 11 زبان زنده دنيا منتشر شده و پيش‌بيني مي‌شود كه امسال آثار هنرمندان زيادي از سراسر جهان به نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور برسد.
کاریکاتور یکی از راه های موثر ترویج کتابخوانی

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام ستاد خبري نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور، سيدمسعود شجاعي طباطبايي، دبير سومين دوسالانه بين‌المللي كارتون كتاب با بيان اين مطلب درباره اهداف برگزاري اين برنامه گفت: «بي‌شك كاريكاتور، زبان تصويري قابل فهمي است و نوعي زبان بين‌المللي به حساب مي‌آيد. يعني كاريكاتورها معمولا براي همه مردم جهان قابل فهم و درك هستند و پيام خود را منتقل مي‌كنند. از طرفي اين زبان تصويري، ملاحت، ظرافت و حس شوخ‌طبعانه‌اي در قالب طنز دارد كه باعث مي‌شود مخاطب ارتباط حسي بيشتر با آن برقرار كند.

مسلما كاريكاتور اگر به عنوان يك زبان تصويري، درست و به جا استفاده شود مي‌تواند با مخاطبان زيادي در سنين مختلف ارتباط برقرار كند. نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور هم با برگزاري دوسالانه بين‌المللي كارتون كتاب تلاش مي‌كند كه از اين زبان تصويري براي ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني استفاده كند.»

 

وي با اشاره به اينكه نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور رويكرد مثبتي نسبت به استفاده از كاريكاتور براي ترويج كتابخواني دارد افزود: «خوشبختانه اين دوسالانه در دو دوره گذشته خود با بازخورد بسيار خوبي مواجه شده و به همين دليل پيش‌بيني مي‌كنيم كه در اين دوره، آثار بسيار بيشتر از هنرمندان ايراني و خارجي به دست ما برسد.»

 

استقبال هنرمندان خارجي و ايراني

دبير سومين دوسالانه بين‌المللي كارتون كتاب با بيان اينكه در دوره گذشته، آثار هنرمندان 64 كشور جهان به نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور رسيد، اظهار كرد: «مسلما حضور خارجي‌ها در اين دوره بيشتر خواهد بود. در حال حاضر كه فقط 2 هفته از اعلام رسمي فراخوان اين دوسالانه مي‌گذرد شاهد ارسال آثار هنرمندان خارجي از 20 كشور بوده‌ايم.»

شجاعي طباطبايي، حضور كاريكاتوريست‌هاي ايراني در اين برنامه را هم بسيار قابل توجه دانست و گفت: «واقعيت اين است كه بضاعت كاريكاتوريست‌هاي ايراني در سال‌هاي اخير بسيار زياد شده است. ايراني‌ها آنقدر در اين زمينه اعتبار دارند كه اگر جشنواره‌اي در كشور ديگر برگزار شود، مسئولان آن جشنواره، فراخوان آن را به زبان فارسي هم ترجمه و منتشر مي‌كنند. استقبال هنرمندان داخلي هم از اين دوسالانه كارتون كتاب در دوره‌هاي گذشته بسيار عالي بوده و تقريبا به همان ميزان آثاري كه از كشورهاي ديگر به نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور رسيده، به همان تعداد هم آثار ايراني داشته‌ايم.»

وي بر نداشتن شرط وجود تكنيكي خاص در آثار ارسالي تأكيد كرد و افزود: «كاريكاتوريست‌ها با هر تكنيكي كه كار مي‌كنند مي‌توانند آثارشان را براي ما ارسال كنند، اما آن چيزي كه براي ما اهميت دارد استفاده از كاريكاتور بدون حرف و اشاره به كلمات است. يعني آثار بايد زبان بصري گويايي داشته باشند تا مفهوم مورد نظرشان را به مخاطب انتقال دهند.»

 

نمايش آثار ارسالي هنرمندان در كتابخانه‌ها

شجاعي طباطبايي، به استفاده از آثار ارسالي هنرمندان در دو دوره گذشته به بهترين شكل ممكن اشاره كرد و گفت: «همانطور كه گفته شد كاريكاتورها زبان تصويري گويايي دارند و به همين دليل، آثار ارسالي دوره‌هاي قبل، در بسياري از كتابخانه‌هاي عمومي در معرض ديد مراجعان به اين مراكز فرهنگي قرار گرفت كه استقبال خوبي هم از آنها شد. قطعا اين سياست در اين دوره هم دنبال مي‌شود تا اين آثار بتواند در ترويج كتابخواني موثرتر باشد.»

دبير سومين دوسالانه بين‌المللي كارتون كتاب با بيان اينكه آثار ارسالي دوره‌هاي گذشته در بخش گالري سايت اين جشنواره هم قابل مشاهده است، افزود: «اميدوارم امسال شاهد اين باشيم كه اتفاق وسيع‌تري از بعد تبليغات براي نشان دادن آثار ارسالي بيفتد. مسلما فضاهاي بسيار زيادي براي نمايش اين آثار و ترويج فرهنگ كتابخواني بوسيله آنها وجود دارد. مثلا فضاهاي تبليغات شهري مي‌تواند بهترين مكان براي نمايش اين آثار باشد. در اين زمينه مذاكره‌هايي با سازمان زيباسازي شهرداري انجام شده كه اميدواريم به نتيجه برسد. ما از مشاركت نهادها و سازمان‌هاي ديگر در اين رابطه استقبال مي‌كنيم تا بتوانيم حداكثر بهره فرهنگي را از اين اتفاق بزرگ ببريم.»

 

از موضوعات آثار تا جوايز برندگان دوسالانه

دبير سومين دوسالانه بين‌المللي كارتون كتاب، مهلت ارسال آثار به سايت اين دوسالانه را دهم دي ماه امسال اعلام كرد و گفت: «هنرمندان مي‌توانند آثار خود را با موضوعات کتاب و شهر، کتاب و زندگی، کتاب و خانواده، کتاب و کودک، کتاب و کتابخانه، کتاب و کتابدار، کتاب و رسانه و کتاب و آینده به نشاني الكترونيك این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید ارسال كنند تا مورد ارزيابي و داوري قرار گيرد.»

وي با اشاره به اينكه براي انتخاب موضوع‌ها، كنكاش و مطالعه زيادي انجام شده و در نهايت به تأييد دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور رسيده است، گفت: «هر يك از موضوع‌هاي در نظر گرفته شده، خود دنيايي بزرگ دارند و اين دست هنرمندان را در خلق آثار زيبا و متفاوت باز مي‌گذارد. پيش‌بيني مي‌كنيم كه همه اين موضوع‌ها مورد استقبال قرار بگيرد و آثار زيبا و فاخري در هر موضوع به دست ما برسد.»

شجاعي طباطبايي، حداكثر آثار ارسالي يك شركت‌كننده را 5 اثر اعلام كرد و افزود: «هنرمندان بايد نام، نام خانوادگی، نشاني پستی، نشاني ایمیل و تلفن تماس خود را در يك فايل word همراه آثارشان به نشاني الكترونيك اعلام شده ارسال كنند. در ضمن آثار ارسالی باید با رزولوشن ۲۰۰dpi با طول یا عرض ۲۰۰۰pixel و با فرمت jpg باشد. شرط ديگر حضور در اين دوسالانه اين است كه آثار ارسالی نباید قبلا برنده جایزه‌اي شده باشند و درضمن آثار ارسالی نباید در کاتالوگ دوره های قبلی این جشنواره منتشر شده باشد.»

 

وي همچين داوري آثار ارسالي را در دو مرحله دانست و گفت: «در مرحله اول، گروهي از كاريكاتوريست‌ها به انتخاب آثار مي‌پردازند. مرحله دوم داوري توسط جمعي از كاريكاتوريست‌هاي شناخته شده داخلي و خارجي صورت مي‌گيرد تا در نهايت بهترين‌ها انتخاب شوند. جايز نفر اول اين دوسالانه، 2 هزار دلار به همراه لوح تقدير و تنديس است. نفرات دوم و سوم هم به ترتيب هزار و پانصد دلار و هزار دلار به همراه لوح تقدير و تنديس دريافت خواهند كرد. 5 جايزه 500 دلاري به همراه لوح تقدير و تنديس هم به 5 منتخب ديگر داده خواهد شد.»

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: