در راستای طرح «با من بخوان»
دو جلد دیگر از مجموعه‌ «رویکردها و نگرش‌ها در آموزش و پرورش پیشرو» منتشر شد

 به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، این موسسه با مشارکت بنیان‌گذار مجتمع آموزشی شهید مهدوی، دو کتاب «رویکرد اشتاینر والدورف در آموزش پیش‌دبستان» نوشته‌ی جانی نیکول و ترجمه‌ آیدا محمدی و «به کارگیری رویکرد های اسکوپ در سال‌های پیش‌دبستان» نوشته‌ نیکی هولت و ترجمه‌ شیما الهی را منتشر کرد.

 

مجموعه کتاب‌های «رویکردها و نگرش‌ها در آموزش و پرورش پیشرو» از جمله کتاب‌هایی است که در برنامه‌ ترویج کتابخوانی «با من بخوان» برای فراگیری شیوه‌های نوین و خلاق آموزش کودکان، در اختیار آموزگارانی که به این برنامه می‌پیوندند، قرار می‌گیرد.

این کتاب‌ها نیز برای ترویج اندیشه‌های برتر در زمینه‌ی‌ تعلیم و تربیت و با هدف همیاری در دانش‌افزایی و نگرش‌سازی به ویژه برای کارشناسان، آموزگاران و مربیان منتشر می‌شود.

خوانندگان در کتاب «رویکرد اشتاینر والدورف در آموزش پیش‌دبستان» با رویکرد «والدورف – اشتاینر» آشنا خواهند شد. اشتاینر، فیلسوف و آموزشگری است که رویکرد خود را پس از جنگ جهانی اول برای کودکان کارخانه‌ والدورف، در یکی از شهرهای آلمان پایه گذاشت.

مربیان و آموزگاران پیش‌دبستانی و دبستانی می‌توانند با استفاده از این رویکرد، کار با کودکان را بهبود بخشند.

 

کتاب «به کارگیری رویکرد های ‌اسکوپ در سال‌های پیش‌دبستان»  به بررسی رویکرد «های‌‌اسکوپ» دیوید ویکارت اختصاص دارد. این رویکرد بر پایه‌ سنجش موقعیت کودکان فرودست با کودکان فرادست و یافتن راهکارهایی برای آموش باکیفیت به کودکان فرودست پایه گذاشته شده است.

این رویکرد به مخالفت با بحث بهره‌ی هوشی کودکان سیاه پرداخته است و نابرابری‌های آموزشی کودکان آفریقایی‌تبار را با آموزش و پرورش باکیفیت در دوره‌ی پیش‌دبستان جبران می کند.

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان که خود پایه‌گذار رویکرد بومی «آموزش خلاق از راه ادبیات کودکان» است، با انتشار مجموعه کتاب‌های «رویکردها و نگرش‌ها در آموزش و پرورش پیشرو»، برای مربیان، آموزگاران و آموزشگران، فضایی را ایجاد می‌کند تا با دیگر رویکردها نیز آشنایی یابند.

 

این موسسه پیش از این اقدام به انتشار کتاب «کلید یادگیری؛ آموزش کودکان سه تا هفت‌سال با رویکرد ویگوتسکی» کرده است و در آینده‌ای نزدیک دو کتاب دیگر از این مجموعه را با عنوان‌های «کاربرد رویکرد رجیو امیلیا در آموزش پیش‌دبستان» و «به کارگیری رویکرد مونتسوری در آموزش پیش‌دبستان» به چاپ خواهد رساند.