کد خبر: 26442
تاریخ انتشار: جمعه, 03 دی 1395 - 13:38

داخلی

»

اخبار کتاب

برترین‌های هجدهمین جشنواره کتاب‌ کودک و نوجوان کانون معرفی شدند

منبع : لیزنا
هجدهمین جشنواره‌‌ کتاب کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برترین‌های خود را اعلام و از نویسندگان و پدیدآورندگان این آثار در مراسمی ویژه در شهر تبریز تقدیر کرد.
 برترین‌های هجدهمین جشنواره کتاب‌ کودک و نوجوان کانون معرفی شدند

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام اداره ‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان  نوجوانان، در مراسمی که عصر روز پنج‌شنبه، 2 دی ماه، با حضور مدیرعامل کانون، رییس و دبیر جشنواره، جمعی از نویسندگان کتاب‌های کودک و نوجوانان و مسئولان استان آذربایجان شرقی برپا شد، هیئت داوران در 9 بخش  شعر، داستان تالیف و ترجمه، علمی ‌و آموزشی، دینی، بازنویسی، زندگی‌نامه، نمایش‌نامه‌، تصویرگری، گرافیک و طراحی روی جلد، برترین‌های سال‌های 1393 و 1394 را معرفی کردند.
در بخش شعر، گروه داوران شامل هادی خورشاهیان، عزت‌اله الوندی و انسیه موسویان از میان نامزدهای پایانی، لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه‌ 30میلیون ریالی را در رده‌ خردسال به کتاب «من بُدو، پنگوئن بُدو» سروده‌ مریم هاشم‌پور، به‌دلیل بهره‌گیری از موضوع‌های تازه با نگاه خلاق، زبان نسبتاً سالم، صمیمی و روان، تنوع موضوعی و نگاه تازه به عناصر طبیعت از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهدا کرد. 
هیئت داوران در بخش شعر کودک، لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه‌ 30میلیون ریالی را به کتاب «قِچ قِچ» سروده‌ طیبه شامانی، به‌دلیل استفاده از طنز و شیطنت‌های کودکانه، سلامت نسبی زبان و توجه به موضوع‌های تازه و ملموس از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تقدیم کرد. 
در حوزه‌ شعر نوجوان نیز اعضای داوری لوح تقدیر و کارت هدیه‌ 20میلیون ریالی را به کتاب «آوازهای سیب‌زمینی» سروده‌ مهدی مرادی، به‌دلیل نگاه خلاق به بعضی از موضوع‌ها، تنوع موضوعی شعرها، استفاده از قالب‌های گوناگون و زبان سالم، صمیمی و روان از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اختصاص داد.
در بخش داستان تألیف کودک و خردسال، گروه داوران شامل سیدنوید سیدعلی‌اکبر، سوسن طاقدیس و مرجان فولادوند، لوح تقدیر و کارت هدیه‌ 20میلیون ریالی به کتاب «این‌طوری» نوشته‌ محمدرضا شمس، به‌دلیل تازگی نسبی موضوع، فضای شاد و تخیل آزاد و ایجاد فرصت برای تصویر و تخیل در مخاطب از انتشارات علمی و ‌فرهنگی تعلق گرفت.
همچنین این گروه داوری، لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه‌ 30میلیون ریالی را در بخش داستان تألیف کودک به کتاب‌ «دوست بزرگ» نوشته‌ بابک صابری، به‌دلیل بیان فلسفه‌ عمیق به زبان کودکانه، ساختار و ایجازِ به سامان و ایجادِ فرصت کشف و تفکر در مخاطب، از انتشارات کتاب نیستان، هدیه کرد.
هیأت داوران در بخش رمان کودک، هیچ کتابی را شایسته‌ دریافت جایزه ندانست.
در همین گروه و در بخش محیط زیست و مسأله آب، لوح تقدیر و کارت هدیه‌ 20میلیون ریالی به کتاب «لحظه‌ پرواز» نوشته‌ سرور پوریا، به‌دلیل پرداختن به موضوع مهم آسیب‌های محیطی جنگ، فضاسازی بومی و پایان عاطفی و تأثیری‌گذاری از انتشارات آوای قلم اختصاص داده شده است.
در همین‌حال، در بخش داستان تألیف رده‌ نوجوان نیز گروه داوران شامل مصطفی خرامان، جواد جزینی و شهرام شفعیعی، لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه‌ 30میلیون ریالی را به صورت مشترک به کتاب‌های «زیبا صدایم کن»، نوشته‌ فرهاد حسن‌زاده، به‌دلیل استفاده از ظرفیت روایی‌ متفاوت، روایت غیرخطی با روش قصه‌گویی، طرح منسجم، زبان روان خوش‌خوان و برخورداری از جوهره داستانی، از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و «حبیب و میرزا شیپور»، نوشته‌ مهدی میرکیایی به‌دلیل توجه به پژوهش‌های مستند نگارانه‌، ارایه داستانی جذاب و روشنگر متکی بر واقعیت‌های تاریخی، روایتی صمیمی و گاه طنزآمیز، از انتشارات پیدایش اختصاص داد.
در بخش نگاه ویژه به محیط زیست و مسأله آبِ بخش داستان تألیف نوجوان، هیئت داوران، لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه‌ 30میلیون ریالی را به کتاب‌ «سایه هیولا» نوشته‌ عباس جهانگیریان، به‌دلیل پرداختن به مسأله انسان و محیط زیست با توجه ویژه به فرهنگ بومی و گونه‌های جانوری حیات وحش ایران، توجه به فولکور منطقه و مبنا قرار دادن افسانه و حکمت موجه در آن‌ها، از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هدیه کرد.
در گروه داستان ترجمه، داوری به عهده‌ شهرام اقبال‌زاده، مجید عمیق و سرور پوریا بود. این گروه، از میان نامزدهای برتر، در زمینه‌ آثار کودک، لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه‌ 30میلیون ریالی را به کتاب‌ «پرنده‌ قرمز» ترجمه‌ زهره قایینی، به‌دلیل انتقال امید به کودکان محروم، همخوانی متن و تصویر، انسجام ساختاری و محتوایی آن‌ها و ارایه نمادها و استفاده‌ مناسب از آن‌ها برای تفهیم محتوا به مخاطب، از انتشارات موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان تقدیم کرد.
در بخش آثار ترجمه‌ برای نوجوانان، لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه‌ 30میلیون ریالی به کتاب‌ «خیال باف»، ترجمه‌ ریحانه عبدی، به‌دلیل تشویق ایستادگی و امید در برابر ناملایمات، روایتی شاعرانه از زندگی قهرمان داستان و پناه‌بردن به تخیل خلاق برای گریز از تلخی‌های زندگی از انتشارات منظومه خرد، تعلق گرفت.
بر اساس این گزارش، دکتر محمود امانی‌تهرانی، محمود سالک و امیر صالحی‌طالقانی داوران بخش علمی آموزشی، در زمینه‌ تالیف و در بخش خردسال، لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه‌ 30میلیون ریالی را به مجموعه‌ 3 جلدی «اسم من»، تألیف ناهید عسگری، به‌دلیل تلاش قابل توجه در تولید آثار تألیفی خلاق، نوآوری به کار برده شده در طراحی، تدوین و تولید این کتاب‌های بدیع و تازه از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تقدیم کرد.
این گروه داوری در بخش کودک نیز، لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه‌ 30میلیون ریالی را به مجموعه‌ 20 جلدی «راز نقاشی‌های قشنگ»، تألیف محمدحسین صلواتیان، به‌دلیل تدوین خلاقانه و جذاب، تناسب قابل توجه آثار با نیاز مخاطبان، درگیرکردن مخاطبان با موضوع و فراهم‌آوردن زمینه‌هایی برای فعالیت‌ها خلاقانه از انتشارات به‌نشر هدیه کرد.
داوران این بخش در حوزه‌ ترجمه‌ کودک و خردسال، هیچ کتابی را شایسته‌ دریافت جایزه ندانست.
اعضای داوری این بخش در زمینه‌ تألیف نوجوان، لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه‌ 30میلیون ریالی را به صورت مشترک به کتاب‌های «بیایید داستان بنویسیم»، تألیف مهدی میرکیایی و «بیایید شعر بگوییم» تألیف انسیه موسویان، به‌دلیل اهمیت آموزشی و تناسب با نیازهای واقعی مخاطب، ارزشمندی و مفید بودن، تدوین مناسب، و پرکردن خلاء موجود در این حیطه، از انتشارات طلایی تقدیم کرد و در بخش ترجمه نوجوان هیئت داوران هیچ کتابی را شایسته‌ دریافت جایزه ندانست.  
در بخش آثار دینی نیز، سیدعلی محمد رفیعی، محسن هجری و سیداکبر میرجعفری در حوزه‌ کودک، لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه‌ 30میلیون ریالی به کتاب «خدایا اجازه!» تألیف غلامرضا حیدری‌ابهری، به‌دلیل تلاش برای ورود به جهان‌بینی کودک و پاسخ خلاقانه به پرسش‌های او، خلاقیت در انتخاب قالب اثر به صورت پرسش و پاسخ و انسجام بین متن و تصویر و استفاده از زبان مناسب برای مخاطب از انتشارات جمال، اختصاص داد.
این گروه داوری در بخش آثار دینی برای نوجوانان، هیچ کتابی را شایسته‌ دریافت جایز ندانست.
محمد جعفری‌قنواتی، مریم جلالی و مرجان فولادوند نیز کتاب‌های «بازنویسی» را داوری کردند و به دلیل اشراف ‌نداشتن مولفان به متن اصلی، هنجار‌نشدن متن‌ها برای مخاطب و فقدان ادبیات متن‌های داوری شده هیچ کتابی را شایسته‌ دریافت جایزه ندانست.
داوری بخش «زندگی‌نامه‌« را محمود برآبادی، مهدی کاموس و حبیب یوسف‌زاده بر عهده داشتند. این گروه داوری، لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه‌ 30 میلیون ریالی را به مجموعه‌ 16 جلدی «سرداران ایران‌ زمین» تألیف مهدی میرکیایی، به‌دلیل روایت تأثیرگذار و ضرباهنگ مناسب، نثر روان و رعایت ایجاز و تأکید بر فرازهای مهم و تعیین‌کننده‌ زندگی سرداران، از انتشارات امیرکبیر تقدیم کرد.
بر همین اساس، داوران بخش «نمایش‌نامه» شامل حسن دادشکر، منوچهر اکبرلو و احمد شهدادی، لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه‌ 30میلیون ریالی را به نمایش‌نامه‌های «ما، همان جمع پراکنده»، «جعبه‌ی خیال» و «زنگ اول: تاریخ»، تألیف فریده شیرژیان، به‌دلیل تلاش مستمر برای استفاده از تئاتر در خدمت آموزش، وجود پشتوانه پژوهشی و کارگاهی با حضور دانش‌آموزان برای رسیدن به یک نمایش تعلیمی و نگارش آن از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، هدیه کرد.
بخش «تصویرگری، گرافیک و طراحی روی جلد» نیز آخرین بخش این جشنواره بود که داوری آن را محمدعلی بنی‌اسدی، اکبر نیکانپور و شاپور حاتمی به عهده داشتند.
این داوران در گروه کودک و خردسال، در زمینه‌ کتاب‌سازی، لوح تقدیر و کارت هدیه‌ 20میلیون ریالی را به صورت مشترک به مجموعه «کتاب‌های کشویی» از انتشارات شهر قلم، و کتاب «به! به!» کار سمانه قاسمی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌دلیل تلاش برای کتاب‌سازی متفاوت و استفاده از قابلیت‌های صحافی مورد قبول، اهدا کرد.
در بخش طراحی گرافیک (صفحه‌آرایی) رده‌ کودک، هیئت داوران، لوح تقدیر و کارت هدیه‌ 20میلیون ریالی را به صورت مشترک به مجموعه‌ «شاهنامَک» کار سعید خالقی از انتشارات چکه، و کتاب «من و مامان و مدرسه» کار کامران مهرزاده از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌دلیل گرافیک روان و راحت، سپیدخوانی مناسب و تنوع صفحات، تقدیم کرد.
در عین حال، در بخش طراحی جلد حوزه کودک، گروه داوری، لوح تقدیر و کارت هدیه‌ 20میلیون ریالی را به صورت مشترک به مجموعه‌ی «قصه‌ای که دوستش دارم» کار حبیب ایلون از انتشارات پیدایش و کتاب‌ «اژدهای عینکیِ کله اره‌ای» کار مریم یکتافر از انتشارات علمی و فرهنگی به‌دلیل انتخاب هوشمندانه‌ گرافیک با توجه به داده‌های تصویرگر و تایپوگرافی مناسب و خوانا هدیه کرد.
در بخش تصویرگری رده‌ کودک، هیئت داوران، لوح تقدیر و کارت هدیه‌ 20میلیون ریالی را به صورت مشترک به کتاب‌های «ای میهن من، ایران»، کار سروناز پریشانزاده از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و «شبح ترسو»، کار عاطفه ملکی‌جو از انتشارات چکه را به‌دلیل تلفیق مناسب عکس و طراحی و اغراق‌های فرمی مناسب با حال و هوای قصه و دوری از کلیشه‌های کتاب‌های مرسوم و وفاداری به متن تقدیم می‌کند.
همچنین هیئت داوران با احترام به سابقه تصویرگر، لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه‌ 30میلیون ریالی را به کتاب «با عددها دوست می‌شوی؟» علی خدایی، به‌دلیل یافتن راه‌حل‌های تازه و مناسب برای آموزش اعداد به کودکان از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تقدیم می‌کند.
در بخش طراحی گرافیک (صفحه‌آرایی) رده‌ نوجوان، لوح تقدیر و کارت هدیه‌ 20میلیون ریالی به کتاب «پرنده‌ای بود که شباهت به هیچ پرنده‌ای نداشت»، کار کوروش پارسانژاد به‌دلیل رفتار خلاقانه در جهت بیان متن داستانی برای مخاطب و جریان متن و تصویر در یکدیگر در عین استقلال، از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهدا شد.
در بخش طراحی جلد، هیئت داوران، لوح تقدیر و کارت هدیه‌ 20میلیون ریالی را به مجموعه‌ «رمان نوجوان امروز»، کار پژمان رحیمی‌زاده به‌دلیل نقش پررنگ تصویرسازی‌های روی جلد که حال و هوای ویژه‌ای به فرمت جلد داده و ارتباط مناسب با مخاطب نوجوان، از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اختصاص داد.

در عین حال در بخش تصویرگری، گروه داوری، لوح تقدیر و کارت هدیه‌ 20میلیون ریالی را به صورت مشترک به کتاب‌های «نامه‌های خیس»، کار محمود حسینی و «می‌ترسم یادت برود دوستم داشتی» کار علیرضا پورحنیفه به‌دلیل جستجوی خلاقانه در تصویرسازی شعر برای نوجوانان از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هدیه کرد.

تقدیر از مدیران نشر کودک و نوجوان

بر اساس این گزارش، هیئت داوران جشنواره، لوح تقدیر را برای تولید مجموعه‌ 16 جلدی «سرداران ایران زمین» به مدیر گروه کودک و نوجوان انتشارات امیرکبیر مصطفی رحماندوست تقدیم کرد.
همچنین لوح تقدیر برای تولید مجموعه‌ «قصه‌ای که دوستش دارم» و کتاب «حبیب و میرزا شیپور» به مدیر انتشارات پیدایش محسن طائب تقدیم شد.
در عین حال، لوح تقدیر برای تولید کتاب «دوست بزرگ» نیز به مدیر انتشارات کتاب نیستان، سیدمهدی شجاعی و لوح تقدیر برای تولید کتاب‌های‌ «این‌طوری» و «اژدهای عینکیِ کله اره‌ای» هم به مدیر انتشارات علمی و فرهنگی، دکتر مسعود کوثری هدیه شد.
در همین‌حال، لوح تقدیر برای تولید کتاب‌ «لحظه‌ی پرواز» هم به مدیر انتشارات آوای قلم، مهدی خانی و لوح تقدیر برای تولید کتاب «خیال باف» نیز به مدیر انتشارات منظومه خرد، خیریه‌بیگم حائری‌زاده تقدیم شد.
لوح تقدیر برای تولید کتاب‌های‌ «من بُدو، پنگوئن بُدو»، «قِچ قِچ»، «آوازهای سیب‌زمینی»، «ما، همان جمع پراکنده»، «جعبه‌ خیال»، «زنگ اول: تاریخ»، «زیبا صدایم کن»، «سایه‌ی هیولا»، «به! به!»، «من و مامان و مدرسه»، «ای میهن من، ایران»، «با عددها دوست می‌شوی؟»، «پرنده‌ای بود که شباهت به هیچ پرنده‌ای نداشت»، «نامه‌های خیس»، «می‌ترسم یادت برود دوستم داشتی» مجموعه‌ی 3 جلدی «اسم من» و مجموعه‌ «رمان نوجوان امروز» هم به مدیر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نورا حق‌پرست اهدا شد.
محمدهادی محمدی مدیر انتشارات موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان برای تولید کتاب‌ «پرنده‌ قرمز»، کاظم طلایی، مدیر انتشارات طلایی برای تولید کتاب‌های «بیایید داستان بنویسیم» و «بیاید شعر بگوییم» و علیرضا سبحانی‌نسب، مدیر انتشارات جمال برای تولید کتاب «خدایا اجازه!» نیز لوح داوران را دریافت کردند.
لوح تقدیر برای تولید مجموعه‌ 20 جلدی «راز نقاشی‌های قشنگ» به سیداحمد میرزاده مدیر انتشارات به‌نشر، لوح تقدیر برای تولید مجموعه‌ ‌«کتاب‌های کشویی» به زینت‌السادات خوش‌نشین مدیر انتشارات شهرقلم و لوح تقدیر برای تولید مجموعه‌ «شاهنامَک» و کتاب «شبح ترسو» به مسعود صفوی مدیر انتشارات چکه از دیگر جوایز این جشنواره بود.
هجدهمین جشنواره‌ کتاب کودک و نوجوان، درحالی برگزیدگان خود را معرفی کرد که کانون استان آذربایجان شرقی میزبان 50 نویسنده کتاب‌‌های کودک و نوجوان در همایش «کودک، کتاب، جامعه» بود. 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: