کد خبر: 26477
تاریخ انتشار: یکشنبه, 05 دی 1395 - 11:33

داخلی

»

اخبار کتاب

انتشار سه اثر با موضوعات اقتصادی از انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)

منبع : لیزنا
انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام سه کتاب با عنواین «الزامات و مبانی اقتصاد اسلامی در قرآن کریم»، «کاوش در منابع اقتصادی اینترنت» و «آن چه اقتصاد از بحران آموخت» منتشر کرد.
انتشار سه اثر با موضوعات اقتصادی از انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی انتشارات امام صادق علیه السلام، موضوع کتاب‌های منتشر شده در رابطه با مسائل اقتصادی است:

کتاب«الزامات و مبانی اقتصاد اسلامی در قرآن کریم»

کتاب الزامات و مبانی اقتصاد اسلامی در قرآن کریم تألیف علیرضا جعفرزاده کوچکی که در قالب 757 اثر انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)  است، با همکاری پردیس خواهران این دانشگاه تهیه و تدوین گردیده است.

این کتاب دارای سه فصل و یک نتیجه‌گیری است که در آن مباحثی چون: مفهوم شناسی اقتصاد اسلامی – الزامات و مبانی اقتصاد اسلامی و عوامل موفقیت در اقتصاد اسلامی مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است.

در معرفی اجمالی این اثر می‌توان گفت: اقتصاد اسلامی می‌تواند گفتمان غالبی باشد که در جامعه امروز مطرح است. در عصری که بحران‌های اقتصادی، بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا را در سراشیبی سقوط قرار داده و اقتصاد مبتنی بر سرمایه‌داری لیبرال نیز نتوانسته پاسخگوی نیازهای اساسی مردم باشد و از طرفی تولید کالاها به شکلی بیمارگونه به سمت مصرف‌گرایی محض رفته و زمینه اتلاف سرمایه‌های بشری را فراهم کرده است، این اقتصاد اسلامی است که به‌عنوان یکی از ضروریات جامعه اسلامی می‌تواند باعث استفاده بهینه از منابع محدود کشور شود.

اساساً در هر کشوری که بسترهای قانونی، فرهنگی، امنیتی و ... مهیاتر باشد، امکان بهبود فعالیت­های اقتصادی نیز بیشتر خواهد بود. به بیان دیگر، آماده‌سازی بسترهای اقتصادی به‌عنوان پایه و زیربنای تحقق اقتصاد سالم در یک کشور به حساب می‌آید. بنابراین بر اساس آیین مقدس اسلام و آیات و روایات متعددی که در دست است، می‌توان به طرح برخی از مبانی اعتقادی، فرهنگی و غیره در راستای مهیاسازی بسترهای اقتصادی پرداخت.

کتاب حاضر با الهام از آموزه‌های نورانی قرآن کریم در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در حوزه «حماسه اقتصادی» تدوین شده است.

کتاب «کاوش در منابع اقتصادی اینترنت»

کتاب کاوش در منابع اقتصادی اینترنت تألیف عبدالمحمد کاشیان، محمدرضا قاسمی که پژوهشی کاربردی در تحقیقات اقتصادی است، در چهار فصل به رشته تحریر در آمده است.

در معرفی این اثر می‌توان گفت: با توجه به گستره وسیع فضای مجازی، تأثیرگذار بودن، هزینه کم، سرعت بالای انتقال اطلاعات و دسترسی آسان و سریع سبب شده است که بسیاری از مراکز آموزشی و تحقیقاتی اقتصادی، سازمان‌های بین‌المللی اقتصادی، دانشکده‌های اقتصاد، شبکه‌های خبری و تحلیلی، مراکز آماری، بورس‌ها و سایر نهادهای اقتصادی ترجیح دهند برای ارتباط با مخاطبان و نیز ارائه خدمات پژوهشی و آموزشی از فضای مجازی استفاده نمایند و همین امر سبب شده است که امروز با گستره وسیعی از اطلاعات در فضای مجازی مواجه باشیم.

هر چند این گستره عظیم نقش بی‌بدیلی در رشد فضای علمی داشته است، اما دسترسی به منابع دست اول و مورد نیاز را دشوار کرده است. امروزه کاوش در محیط اینترنت مستلزم مهارت‌ و دانش کافی در این حوزه است و لازم است پژوهشگر دانش و مهارت کافی را حداقل در 3 زمینه را داشته باشد:

1)     استفاده از موتورهای جستجوگر قدرتمند

2)     در اختیار داشتن واژگان کلیدی مناسب

3)     شناسایی پایگاه‌های اطلاعاتی مورد نیاز

شایان ذکر است که این کتاب بر اساس 3 محور فوق طراحی شده است و سعی می‌کند با آموزش شیوه‌های بهره‌گیری از موتورهای جستجوگر و نیز معرفی شیوه‌های دسترسی به واژگان کلیدی اقتصادی و همچنین شناساندن پایگاه‌های اطلاعاتی مهم و پرکاربرد، زمینه را برای یک جستجوی ایده‌آل در منابع اقتصادی اینترنت فراهم نماید

کتاب «آن چه اقتصاد از بحران آموخت»

کتاب آنچه اقتصاد از بحران آموخت که توسط جرج آکرلف – الیور بلنچارد- دیوید رومر و جوزف استیگلیتز به رشته تحریر در آمده است توسط سید احسان خاندوزی و علیرضا اشرفی احمد‌آباد به فارسی برگردان شده است.

این اثر که در قطع وزیری و در 412 صفحه توسط انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) به چاپ رسیده است 755 کتاب از مجموع آثار منتشره این ناشر است.

تدوین‌کنندگان این کتاب که خود از صاحب‌نظران و اقتصاددانان بنام و برجسته معاصر هستند، در کتاب حاضر به خوبی بر این نکات تاکید دارند که اولا باید شوک‌های بخش مالی را جدی گرفت و مدل‌های تحلیلی اقتصاد کلان را طوری ارتقاء داد که بخشهای مالی و پیچیدگی ها و مخاطرات آن را منظور کنند. ثانیا سیاست‌های مدبرانه و منطقی و احتیاطی اقتصاد کلان در مواجهه با عدم تعادل‌ها یک ضرورت است و بانک‌های مرکزی به جای یک هدف و یک ابزار باید برای ثبات اقتصاد و تحقق اهداف در بخش حقیقی، رویه چند هدف – چند ابزار را مدنظر قرار دهند و نقش سیاست‌های صحیح مالی در مواقع ضروری نیز باید مورد توجه باشد.

ضمنا اقتصاددانان مذکور، گذشته از نکات مفید نظری و سیاستی فوق بر ضرورت تغییر نگاه و انعطاف پذیری بیشتر در مقابل تغییرات اقتصادی و محیطی و اجتماعی و تعمیق تحلیل‌ها و نظریه پردازی‌ها تاکید دارند.

 شایان ذکر است که این کتاب برای دانشجویان ارشد و دکتری درس اقتصاد کلان بسیار مفید بوده و مطالعه آن به تمامی علاقمندان حوزه اقتصاد توصیه می‌گردد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: