کد خبر: 28551
تاریخ انتشار: شنبه, 23 ارديبهشت 1396 - 14:11

داخلی

»

اخبار کتاب

نشست نوزدهم باشگاه كتاب ايرانداك برگزار شد

منبع : لیزنا
کتاب های سرگذشت یک غریق از گابریل گارسیا مارکز؛ و سوءتفاهم آلبر کامو؛ آهنگ عشق اثر آندره ژید؛ موضوع بحث جلسه این هفته باشگاه کتاب ایرانداک بود.
نشست نوزدهم باشگاه كتاب ايرانداك برگزار شد

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی ایرانداک، در ابتدای نشست از مزایای خواندن و مقایسه آن با دیدن فیلم سخن به میان آمد. از نظر برخی، خواندن فعالیتی منظم است که با هدف سرگرمی و آگاهی و گاه رهایی از مشکلات صورت می ‌پذیرد. عده ای نیز معتقدند که یادگیری بخشی از خواندن است. در این میان نیز به مقاله  «خواندن امکان­پذیر نیست» استناد شد که در دومین دوسالانه همایش بین المللی خواندن (اردیبهشت 1396) در سنندج ارائه شد. این مقاله پیرامون نویسنده و خواننده نمونه و تجربی است که به کارکرد هر یک مربوط می­‌شود.

سرگذشت یک غریق، روایت فردی است که در دریا غرق شده است. این اثر را می­توان در زمره آثار استعاری، سمبولیسم یا رئالیسم جادوئی برشمرد. این کتاب، داستان جسدی است که هیچ کجا نمی­‌توان دفن کرد و یا از خانه اش بیرون راند. در واقع، غریق داستان نماد فرهنگ است. به عبارتی اگر فرهنگ بمیرد، تمامیت فرد از بین می­‌ر‌ود دیگر چیزی برای از دست دادن باقی نمی ماند.

کامو در نمایشنامه سوءتفاهم داستان زندگی مردی را حکایت می‌­کند که در نوجوانی خانواده خود را به قصد کسب درآمد ترک می­‌گوید، و پس از 20 سال به نزد خواهر و مادر خویش که اکنون اداره یک مهمانسرا را بر عهده دارند، باز می شود. شخصیت اصلی داستان که قرار بود هنگام رویارویی با خانواده اش خود را به آنان معرفی کند اما از این تصمیم منصرف می شود و ناگزیر به سرنوشت محتوم تمامی مسافران آن مهمانسرا (مرگ) محکوم می‌شود، آنهم با همکاری خواهر و مادر خویش ...

   کتاب آهنگ عشق اثر آندره ژید – برنده جایزه نوبل ادبیات- رمانی کوتاه از نثری روان (ترجمه خانم مهستی بحرینی) برخوردار است. این اثر در مورد کشیش و دختر خانم جوان نابینایی است که وی را مورد تعلیم خود قرار می‌دهد.

«همان گونه كه سنفوني ششم يا سنفوني پاستورال در دنياي موسيقي يكي از دل انگيزترين و لطيف­ترين آثار بتهوون شناخته شده است ، اهل نظر داستان آهنگ عشق يا سنفوني پاستورال را نيز در زمينه ادبيات ، انساني ترين و پراحساس ترين نوشته آندره ژيد می دانند و از اين رو از ميان قشر كتاب خوان دنيا كمتر كسي را می توان يافت كه دست كم يك بار اين داستان بسيار لطيف را نخوانده باشد...»

محور مباحث نشست بعدی (25 اردیبهشت) حول کتاب ‌های زندگی در عیش، مردن در خوشی / نیل پستمن؛ و فاوست / یوهان ولفگانگ فون گوته است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: