کد خبر: 28674
تاریخ انتشار: سه شنبه, 02 خرداد 1396 - 12:20

داخلی

»

اخبار کتاب

نوش آفرین انصاری

رشته ای که بدون تاریخ خود حرکت کند هرگز رشد نمی کند

منبع : لیزنا
نوش آفرين انصاری در نشست نقد و بررسی كتاب «دُرّ دانش؛ مصاحبه تاريخ شفاهی با دكتر عباس حری» از حذف تاریخ کتابداری در ایران انتقاد کرد.
رشته ای که بدون تاریخ خود حرکت کند هرگز رشد نمی کند

به گزارش خبرنگار لیزنا، نوش آفرين انصاری، رئیس شورای کتاب کودک، با اظهار خرسندی از حضور در جلسه ای در مورد بررسی اثری با موضوع یکی از اساتید برجسته حوزه کتابداری گفت: این جلسه دو وجه دارد که یکی موضوع کتاب و دیگری صحبت در مورد یک دوست قدیمی است.

او با اشاره به آشنایی با عباس حُرّی از سال 1350 گفت: این کتاب مروری است بر ارتباط مداوم با دانشگاه که در تمام این سال ها ما با هم همکار بودیم.

وی مصاحبه های تاریخ شفاهی را مروری بر آثار علمی یک نفر و بسیار مفيد و آگاهی بخش برای نسل های بعدی و مروری بر حيات علمی اشخاص توصیف کرد.

انصاری، اظهار امیدواری کرد که این کتاب و کتاب های نوشته شده در مورد اساتید دیگر در کلاس های درس دانشجویی به دانشجویان عرضه شود زیرا این اساتید بزرگان حوزه کاری خود هستند.

او از حذف تاریخ کتابداری در ایران انتقاد کرد و گفت: ما در کتابداری تاریخ هزار ساله داریم. رشته ای که بدون تاریخ خود حرکت کند هرگز رشد نمی کند و با بادهای سیاسی برچیده می شود؛ ولی اگر تاریخ یک رشته ای را کار کنیم کم کم به استوانه ای دست می یابیم که این اجازه را نمی دهد. چنانچه اگر تاریخ معاصر را نیز مطرح نکنیم، اندیشه رشد نمی کند.

به گفته وی متن های تاريخ شفاهی زاويه های ناشناخته ای دارند كه تنها كسانی كه با استاد ارتباط نزديك داشتند آن را احساس می كنند.

انصاری با انتقاد از چهره شدن بزرگان، بر ریشه شدن و ماندگاری آنان تاکید کرد و ادامه داد: لازم است که در  برنامه های درسی کتابداری جدید محتوای درس آشنایی با کتابخانه و کتابداری تغییر کند. باید معماران اندیشه امروز کتابداری و اطلاع رسانی را بشناسیم و در این مسیر کتاب هایی مثل كتاب «دُرّ دانش؛ مصاحبه تاريخ شفاهی با دكتر عباس حری» بسیار سودمند است.

او از انتخاب نام کتاب دُرّ دانش تقدیر کرد و از عدم اشاره بر نوشته های قبلی در مورد عباس حری انتقاد نمود و خواستار اشاره کتاب بر زندگی نامه او که در سال 1383 به همت نرگس نشاط چاپ شده است، شد.

در ادامه انصاری به تغییراتی که حری در کتابداری ایجاد کرده است اشاه کرد؛ او ایجاد تغییر در موضوع پایان نامه ها به جز کتابشناسی و  تدریس موفق سمینار تحقیق را از جمله این تغییرات برشمرد.

وی با اشاره به دوران مدیریت خود در گروه کتابداری دانشگاه تهران، از جلسات مکرر خود با عباس حری و دیگر اساتید یاد کرد. در این جلسات تمامی تصمیمات به بحث و شور گذاشته می شد. به گفته انصاری حضور حُری در انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران و نوشته های وی باعث تولید اولین منابع کتابداری شده است.

او از عدم اشاره به شورای کتاب کودک در کتاب انتقاد کرد و دلیل آن را عدم سوال پرسشگر از ایشان دانست و افزود: ایشان از سال 53 عضو شورای کتاب کودک و در بسیاری مواقع ناجی و پشتیبان شورا بودند.

او با بیان اینکه کتاب دُرّ دانش شانس دوباره برای دیدن یک دوست قدیمی در گفتار وی را ایجاد کرده است، از عدم رعایت سبک و سیاق گفتار ایشان در کتاب انتقاد کرد و آن را ناشی از سیاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی در تدوین کتاب های تاریخ شفاهی دانست و گفت: اين كتاب از يك زمان آغاز می شود و در يك زمان ديگر تمام می شود و شرح تحليلی زندگی  دكتر حری نيست. 

نشست نقد و بررسی كتاب «دُرّ دانش؛ مصاحبه تاريخ شفاهی با دكتر عباس حری» با همت خبرگزاری لیزنا و با حضور نوش آفرين انصاری، داريوش مطلبی، نرگس نشاط، و پیمانه صالحی عصر دیروز (اول خرداد ماه) در سرای اهل قلم برگزار شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: