کد خبر: 29620
تاریخ انتشار: سه شنبه, 10 مرداد 1396 - 16:43

داخلی

»

اخبار کتاب

کتاب «ترکیب بندی در عکاسی» به چاپ بیست و یکم رسید

منبع : لیزنا
 چاپ بیست و یکم کتاب «ترکیب بندی در عکاسی» تألیف هارالد مانته و ترجمه پیروز سیار از سوی انتشارات سروش منتشر و وارد بازار نشر شد.
کتاب «ترکیب بندی در عکاسی» به چاپ بیست و یکم رسید

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی انتشارات سروش؛ کتاب «ترکیب بندی در عکاسی» تحلیل موشکافانه ای از سازاهای تصویر و نیز مثال های عکاسی عالی را مورد بررسی قرار داده است. اصل این کتاب به زبان آلمانی نوشته شده و قبلا به دو زبان انگلیسی و فرانسه ترجمه گردیده است. ترجمه فارسی این کتاب توسط پیروز سیار از روی ترجمه فرانسه آن صورت گرفته است و سعی دارد گوشه هایی از اصول بنیادی هنر ترکیب بندی را نشان دهد.

سادگیِ کتاب هارالد مانـته تلقیِ آسان‌تـری از هنر عکاسی را ممکن می‌سازد. مانته به نشان دادن عکس‌ها بسنده نمی‌کند بلکه به کمک طرح‌ها هریک از عناصـر سطح دوبعـدی را تجزیـه می‌کند و می‌نمایاند. هر قدر موضوع عکس ساده‌تر باشد و عناصرِ ترکیب‌بندی شمارِ محدودتری داشته باشند، کوچک‌ترین جزئیات اهمیت بیشتری می‌یابند و این جزئیات به عکاس یاری خواهند کرد فضایی را که برای قاب گرفتن عکس خود انتخاب می‌کند به‌خوبی ترتیب دهد و به آن ساختار ببخشد.

این کتاب در ۵ بخش قطع، نقطه، خط، سطح و تضادها نوشته شده است و مطالب آن به ۴۸ موضوع مجزا تقسیم شده است و برای هر مطلب عنصر ترکیب بندی مربوط به آن وسیله، مثال های عکاسی و طرح های توصیفی ارائه شده است.

 در بخش قطع به موضوعاتی چون بررسی قطع سطح، قطع مربع و قطع مستطیل پرداخته شده است. نقطه قوی سطح، شکل های نقطه ها، همجواری دو نقطه و دگرگونی های مثلث دیدگانی از موضوعات بخش نقطه است.

 در بخش خط نیز به خط عمودی، خط افق، خط مایل و تضادهای خط ها توجه شده است. در قسمت سطح به مثلث، دایره، مربع، مستطیل، شکل های آزاد ، شکل های تخیلی و در بخش تضادها به موضوعات نقطه و خط، نقطه، سطح و خط، بخش بندی طلایی و تقسیم فضا، تضاد کمی و ... پرداخته شده است.

ترکيب‌بندي يا کمپوزيسيون از اجزا اصلي تشکيل دهنده يک عکس است و نقش به‌سزايي در رساندن مفهوم و خواست عکاس به مخاطب دارد و در این کتاب سعی شده مفهوم هنر عکاسی به خوبی برای خوانندگان روشن شده و دنیایی جدید از تصویر به روی وی گشوده شود.

کتاب‌هایی که در موضوع عکاسی به فارسی منتشر شده‌اند غالباً به مباحث فنی پرداخته‌اند؛ کتاب حاضر ناظر به جنبه‌های هنری عکاسی است. در اینجا مؤلف کوشیده است بخشی از یافته های «مدرسۀ معماری و هنر باوهاوس» را بر هنر عکاسی انطباق دهد و مطالب را تحت ۴۸ عنوان به نحوی کاربردی عرضه کند. باوهاوس، که نامی بلند در تاریخ آموزش هنر اروپاست، هنرکده‌ای بود که در جهت صورت بندی و تدوین اصول بنیادین هنر تلاش‌های ماندگاری انجام داد، شاگردان بسیاری پرورد، و کتاب‌های آموزشی متعددی منتشر کرد. گفته می‌شود تأثیر انقلاب هنری این مدرسه، که در آلمان بین دو جنگ جهانی فعال بود، در تمامی قلمروهای آفرینش هنری بر جای مانده است.

چاپ بیستم و یکم کتاب  ترکیب بندی در عکاسی در ۱۰۷ صفحه مصور با قیمت ۲۴۰۰۰ تومان از سوی انتشارات سروش منتشر و در اختیار علاقمندان به هنر عکاسی قرار گفت.

مشتاقان برای تهیه کتاب به صورت تک جلدی و کلی به فروشگاه مطهری سروش به نشانی خیابان شهید مطهری، نرسیده به خیابان شهید مفتح، جنب ساختمان سروش، تلفن ۸۸۳۱۰۶۱۰-۰۲۱ یا به فروشگاه مرکزی سروش (ترنجستان سروش) به نشانی خیابان انقلاب، بعد از تقاطع ابوریحان، بین خیابان وصال و فلسطین، فروشگاه ترنجستان سروش، تلفن ۶۶۴۹۳۶۲۰-۰۲۱ مراجعه کنند.

 

فروش اینترنتی کتاب نیز از طریق سایت انتشارات سروش امکان پذیر است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: