کد خبر: 29974
تاریخ انتشار: یکشنبه, 29 مرداد 1396 - 14:05

داخلی

»

اخبار کتاب

پنجمین دوره آموزش «نسخ خطی و شیوه‌های نگهداری و ترمیم آن» در قزاقستان برگزار می‌شود

منبع : لیزنا
پنجمین دوره آموزش «نسخ خطی و شیوه‌های نگهداری و ترمیم آن»، 4 تا 11 شهریور به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در آستانای قزاقستان برگزار می‌شود.
پنجمین دوره آموزش «نسخ خطی و شیوه‌های نگهداری و ترمیم آن» در قزاقستان برگزار می‌شود

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام اداره‌كل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، پنجمین دوره آموزش «نسخ خطی و شیوه‌های نگهداری و ترمیم آن»، 4 تا 11 شهریور ویژه 10 تن از كارشناسان نسخ خطی كتابخانه آكادمی ملی آستانا، آلماتی و كارشناسان مركز ملی كتب و نسخ خطی و موزه ملی اترار قزاقستان (آستانا، آلماتی و تركستان) به همت كتابخانه مركزی و آرشیو اسناد فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با همكاری سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران و نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آستانا، برگزار می‌شود.

یِرنار خلیل اف و خانم‌ها گلنار آبیشِوا، گلمیرا کوسِینوا (حُسِینوا) و دَمیرا ماخانوا، از کتابخانه آکادمی ملی آستانه، نورلی بیک عابِلدینوف و خانم‌ها دینارا کِنابایوا و داناگل موسینا، از مرکز ملی کتب و نسخ خطی نادر آستانه، باورجان بودیشِف و سیریم بوتابیکوف،  از کتابخانه ملی قزاقستان در آلماتی و ژانزاک یِریمبِیتوف، از موزه دولتی اُترار از شهر ترکستان از جمله شركت‌كنندگان این دوره هستند.

برنامه‌های آموزشی دوره «تئوری و عملی حفاظت و مرمت آثار كاغذی» به مدت 36 ساعت به صورت فشرده شامل آشنایی با سیاست‌های حفاظت و نگهداری، روش‌های شناسایی عوامل بیولوژی، آشنایی با عوامل آسیب‌رسان به منابع آرشیوی و كتابخانه‌ای، آشنایی با روش‌های آفت زدایی محیطی و منابع آسیب دیده، آسیب‌زدایی شیمیایی، آشنایی با استانداردهای حفاظت و نگهداری، آشنایی با روش‌های مرمت و آشنایی با روش‌های جلدسازی، تدریس خواهد شد.

 

همچنین، برنامه‌های فرهنگی تفریحی اعم از بازدید از بخش‌های تخصصی كتابخانه و آرشیو اسناد ملی ایران، كتابخانه مجلس شورای اسلامی، كتابخانه و موزه ملك، بخش نسخ خطی دانشگاه تهران، موزه ملی ایران، كتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی(ره)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران و سعدآباد، برج میلاد و پل طبیعت و پارك آب و آتش در نظر گرفته شده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: