راه‌یابی ۴ کتاب فلسفی به مرحله دوم جشنواره کتاب سال دانشجویی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان انتشارات جهاددانشگاهی، کمیته علمی بیست و چهارمین جشنواره کتاب سال دانشجویی که در حال داوری آثار ارسالی در سه بخش اصلی، ویژه و جنبی است کتاب‌های راه یافته به دومین مرحله داوری را اعلام کرد.

چهار عنوان کتاب «جهان فلسفی استنلی کوبریک»،«فلسفه تراژدی از افلاطون تا ژیژک»، «تاریخچه فلسفه زمان» و «مبانی علم حساب» در شاخه فلسفه به مرحله دوم چهارمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی راه یافتند.

 درباره «جهان فلسفی استنلی کوبریک»

کتاب «جهان فلسفی استنلی کوبریگ» نوشته جرالد جی. آبرامز، ترجمه محمدرضا اسمخانی سال 1395 از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است. کتاب در پنج بخش «سوژه و جنگ»، «سوژه و عشق»، «سوژه و معنای زندگی»، «سوژه و تاریخ» و «سوژه و آینده» تدوین شده است.

این کتاب نگاهی ویژه به جهان‌بینی و اندیشه‌های استنلی کوبریک دارد. در جهان کوبریک فیلم برای فلسفه ساخته می‌شود و به گفته «استنلی کَوِل» فیلم بر هر آنچه فلسفه درباره واقعیت و بازنمایی، درباره هنر و محاکات، درباره زبان و بیان، درباره بازیگران و کاراکترها، درباره شکاکیت و جزم‌گرایی و درباره حضور و غیاب گفته است پرتو تازه‌ای می‌افکند.

کتاب «جهان فلسفی استنلی کوبریک» به قلم جرالد جِی. آبرامز با ترجمه محمدرضا اسمخانی در ۴۱۶ صفحه و یک‌هزار و 100 نسخه به بهای 28 هزار تومان از سوی انتشارات ققنوس روانه بازار نشر شده است.

درباره «فلسفه تراژدی از افلاطون تا ژیژک»

«فلسفه تراژدی از افلاطون تا ژیژک» به قلم جولیان یانگ و ترجمه حسن امیری‌آرا و از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است

این کتاب نقشه‌ای نسبتا جامع از گفته‌های فلاسفه‌ غرب از جمله افلاطون، ارسطو، فیلسوفان پس از ارسطو، هیوم، شلینگ، هولدرلین، هگل و... درباره‌ تراژدی است که از افلاطون شروع می‌شود و تا ژیژک ادامه می‌یابد.

نویسنده‌ اثر تلاش کرده تا گزارشی را ارائه کند و در آن نشان دهد که در طول دوهزار و پانصد سال گذشته، فیلسوفان درباره تراژدی چه حرفی برای گفتن داشته‌اند.

کتاب «فلسفه تراژدی از افلاطون تا ژیژک» با شمارگان یک‌هزار و 650 نسخه در440 صفحه به بهای  29 هزار تومان از سوی انتشارت ققنوس به بازار کتاب عرضه شده است.

 درباره «تاریخچه فلسفه زمان»

کتاب «تاریخچه فلسفه زمان» نوشته آدریان باردون با ترجمه حسن امیری‌آرا از سوی «کرگدن» منتشر شده است.

مساله عمده در فلسفه زمانِ معاصر چگونگی آشتی دادن زمان آن‌گونه که در تجربه متجلی می‌شود (در قالب گذرِ رویدادها و تغییر دینامیک در تجربه) با زمان آن‌گونه که در علم به ما معرفی می‌شود (فیزیک مدرن زمان را به‌عنوان ترتیب استاتیک رویدادها، بدون گذشته، حال، یا آینده‌ای ذاتی، توصیف میکند) است. دیگر مسائل عبارت‌اند از سازگاری اختیار با تلقی علمی از زمان، دلیلِ جهت‌مندی ظاهری زمان و ارتباط میان علیت و زمان.

کتاب «تاریخچه فلسفه زمان» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 216 صفحه به بهای 20 هزار تومان از سوی انتشارات «کرگدن» منتشر شده است

 درباره «مبانی علم حساب»

کتاب «مبانی علم حساب» نوشته گوتلوب فرگه با ترجمه طالب جابری از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.

کتاب مبانی «علم حساب» سال 1884 منتشر شده و فِرگه در آن به بررسی مبانی فلسفی علم حساب، به‌ویژه عدد می‌پردازد. نویسنده تلاش دارد به پرسش‌هایی از‌ جمله آیا بیان علم حساب ژرف‌تر از همه علوم تجربی، و حتی ژرف‌تر از هندسه نیست؟ پاسخ دهد. این کتاب براساس متن آلمانی و ترجمه انگلیسی جی. ال. آستین به فارسی برگردان شده است.

 

 کتاب «مبانی علم حساب(پژوهشی منطقی - ریاضیاتی درباره مفهوم عدد)» با شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه در 166 صفحه، به بهای 11 هزار تومان از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.