کد خبر: 30241
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 08 شهریور 1396 - 08:25

داخلی

»

اخبار کتاب

میزبانی مراکز کانون تهران از شاعران و نویسندگان کودک و نوجوان

منبع : لیزنا
هم‌زمان با برنامه‌های تابستانی، مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران میزبان شاعران و نویسندگان کودک و نوجوان بود.
میزبانی مراکز کانون تهران از شاعران و نویسندگان کودک و نوجوان

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، برپایی نشست‌های ادبی نقد و بررسی کتاب‌ در قالب‌های مختلف از جمله فعالیت‌های مراکز فرهنگی‌هنری کانون است که این برنامه‌ها در فصل تابستان و اوقات فراغت بچه‌ها بسیار پر رنگ‌تر برگزار می‌شود.

حرف‌های شاعرانه کشاورز در رصدخانه زعفرانیه

بر همین اساس ناصر کشاورز شاعر و نویسنده کودک و نوجوان در ویژه‌برنامه‌ای با عنوان «میهمان تابستانه» در مرکز شماره 16 و رصدخانه زعفرانیه  ضمن رصد خورشید همراه با اعضای این مرکز به بحث و گفت‌وگو با آن‌ها پرداخت.

در این «میهمانی تابستانه»، که از پیش تدارک دیده شده بود اعضای مرکز کانون زعفرانیه تصویر برخی از کتاب‌ها و زندگی‌نامه‌ی کشاورز را با شیوه‌ای خلاقانه بر روی تابلو‌های این مرکز طراحی کردند.

در ادامه این شاعر کودک و نوجوان در زمینه چگونگی شکل‌گیری ایده‌های مختلف برای خلق آثار خود صحبت کرد و گفت: سه‌ یا چهار ساله بودم که خرابه کنار خانه‌مان برایم جلب ‌توجه کرد. یک‌روز در  این خرابه، پنجره‌ای معلق را دیدم که به هیچ دیواری وصل نبود و آن روز برای اولین بار احساس کردم خدا را در آن پنجره دیدم، انگار آن پنجره رو به دنیای دیگری باز می‌شد.

کشاورز از آغاز سرودن شعر و چاپ اولین کتاب شعرش  با عنوان «من و مرغابی‌ها»  نیز برای بچه‌ها سخن گفت و به آنان توصیه کرد تا می‌توانند کتاب بخوانند.

وی هم‌چنین ضمن ابراز علاقه‌‌مندی زیاد خود برای فعالیت در حوزه کودک و نوجوان یادآور شد: قدر دوستی‌های کودکی خود را بدانید، زیاد بازی کنید و بخندند.

نواختن «سمفونی حمام» حسن‌زاده در مرکز 18

اعضای کتاب‌خوان مرکز شماره 18 کانون استان تهران نیز در ویژه‌برنامه‌ای میزبان فرهاد حسن‌زاده نویسنده توانای کودک و نوجوان بودند.

در این میهمانی دوستانه 70 نفر از اعضای فعال دختر و پسر مرکز حضور داشتندو ابتدا به خوانش بخش‌هایی از کتاب طنز «سمفونی حمام» و در ادامه به گفت‌وگو با این نویسنده صاحب‌نام پرداختند.

بر همین اساس نویسنده برگزیده ادبیات کودک و نوجوان، ابتدا خاطراتی از دوران کودکی خود بیان کرد و گفت: در کودکی بسیار خجالتی بودم و همواره خیال‌بافی کردم و بهترین تفریح‌ برایم مطالعه بود، برای همین کمتر از خانه بیرون می‌رفتم.

حسن‌زاده در ادامه افزود؛ در آن روزها هر کتابی که به دستم می‌رسید، می‌خواندم و مدت‌های طولانی درباره محتوای کتاب، به فکر فرومی‌رفتم. اما وقتی از 14 سالگی عضو کانون شدم، دیگر راهم را پیدا کردم.

وی به اعضای کتاب‌خوان  کانون توصیه کرد زیاد بنویسند، چرا که زیرا نوشتن نوعی برون‌ریزی فکری است.

در ادامه اعضای منتخب نوجوان، بخش‌هایی از کتاب «لطیفه‌های ورپریده» را خواندند و درباره آن با نویسنده به گفت‌وگو پرداختند.

حسن‌زاده علت نگارش داستان‌های طنز را لذت بردن از شادی بچه‌ها توصیف کرد.

مجدفر و بازگویی راه‌های موفقیت در مرکز 40

اعضای کودک و نوجوان مرکز شماره 40 کانون تهران نیز پای صحبت‌های مرتضی مجد‌فر نویسنده و سر‌دبیر نشریه رشد دانش‌آموز ابتدایی نشستند.

مجدفر در جمع اعضای فعال دختر این مرکز در مورد علاقه‌اش به مطالعه در دوران کودکی  سخن گفت.

وی گفت از کودکی به مطالعه و تحقیق علاقه ویژه‌ای داشتم و ساعت‌ها وقت خود را صرف دیدن و کشف محیط پیرامونم می‌کردم و هر چیز تازه و جدیدی کنجکاوی مرا برمی‌انگیخت که علت به وجود آمدن آن را بفهمم.

وی با تأکید بر اهمیت مطالعه در انتخاب مسیر درست زندگی، به بچه‌ها یادآور شد: برای آنکه مسیر نوشتن شعر یا داستان برایتان هموار شود، آثار متفاوت از نویسندگان مختلف را بخوانید و سبک‌های مختلف نوشتاری را بررسی کنید.

مجد فر افزود: هرکسی در هر حرفه و جایگاه اجتماعی که  قرار دارد باید مطالعه کتاب را در اولویت برنامه‌هایش قرار دهد، چرا که با مطالعه و شناخت فرهنگ‌ها، جوامع و محیط پیرامون، فرد، آگاه‌تر و در نهایت موفق‌تر خواهد بود.

این نویسنده و محقق در بخش دیگری از این برنامه در مورد چگونگی تحقیق و پژوهش و شکل‌گیری ایده‌های اولیه آن توضیحاتی را ارایه داد.

زیاد خواندن، توصیه‌ی نیک‌طلب به اعضای مرکز 12

در برنامه میهمان تابستانه مرکز شماره 12 کانون تهران، بابک نیک‌طلب شاعر کودک و نوجوان با بچه‌ها در‌ رابطه با راز‌های رسیدن به موفقیت سخن گفت.

در این دورهمی دوستانه و صمیمی شاعر خوش قریحه کودک و نوجوان در باره چگونگی ورودش به دنیای شعر و ‌شاعری بیان داشت: من بسیار کتاب شعر‌ می‌خواندم ‌و ‌برایم فرقی نمی‌کرد چه نوع شعری ‌است‌ و تمام سبک‌ها را مطالعه می‌کردم و لذت می‌بردم .

 نیک طلب افزود:‌ برای رسیدن به موفقیت و ‌هم‌چنین برای نویسنده یا شاعر ‌شدن زیاد کتاب خواند و ‌برای خوب فهمیدن و‌ درک بهتر ‌مطالب‌، باید بهتر‌ دید، شنید و دقت کرد.

 نیک طلب افزود: ‌ بعد از ‌این‌که راهم را پیدا کردم‌، ‌تلاش و‌ مطالعه‌ام را‌ افزایش دادم و‌آثار‌متفاوت از‌ نویسندگان و شاعران ایرانی و‌ خارجی را می‌خواندم و رشته ادبیات فارسی را در ‌دانشگاه انتخاب کردم.

 شاعر نردبانی از ستاره، برای آشنایی اعضا با درست‌خوانی شعر، قطعه‌هایی از شعرهای خود را برای آن‌ها خواند و سبک‌های شعری مثل: چهار پاره ، نیمایی، سپید، غزل و تفاوت شعر کودک و نوجوان با بزرگسال را به علاقه‌مندان معرفی کرد.

فاضل ترکمن در همایش ادبی اعضای مکاتبه‌ای کانون

همایش ادبی سالانه اعضای مکاتبه‌ای کانون استان تهران نیز روز 5 شهریور با حضور بیش از 200 عضو فعال مکاتبه‌ای برگزار شد.

 در این همایش که با حضور سرپرست دفتر فن‌آوری اطلاعات و کارشناسانی از اداره‌کل آفرینش‌های ادبی برگزار شد، محمود سلیمانی مدیرکل کانون استان تهران با بیان این که امروزه راه‌های ارتباطی توانسته جای نامه‌نگاری به شیوه کاغذی و پستی را بگیرد، گفت: فن‌آوری‌های نوین باعث شده تا در کوتاه‌ترین زمان با آن‌سوی دنیا ارتباط برقرار و پیام‌ها ارسال شود اما نکته اصلی تغییر شکل ظاهری نامه‌رسانی نیست، بلکه مساله مهم شیوه استفاده از این فرصت است.

وی افزود؛ تفاوت اعضای مکاتبه‌ای با سایر بچه‌ها در این است که شما با مطالعه و مکاتبه و استفاده صحیح از این پل ارتباطی توانسته‌اید برای رسیدن به دانایی و کمال تلاش کنید چرا که هر چه بیشتر بخوانید، بنویسید و بیاموزید، به سرمنشأ دانایی نزدیک‌تر می‌شوید.

سلیمانی در بخش دیگری از سخنانش، خودمراقبتی را یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی معرفی کرد و یادآور شد؛ هرکسی بیشتر بخواند و بداند و با دنیای دانایان تعامل بیشتری برقرار کند، به مرز دانایی نزدیک می‌شود و آن‌کس که به دانایی و فهم بیشتر دنیای پیرامونش دست بیابد، سررشته اعمال خویش را به‌آسانی به دست می‌گیرد.

سخنرانی فاضل ترکمن، شاعر، طنزپرداز و عضو سابق مکاتبه‌ای کانون استان تهران بخش دیگری از این همایش بود.

ترکمن، ضمن معرفی خود و یادآوری خاطرات عضویتش در بخش مکاتبه‌ای، کشف مربی پاسخ‌گو را یکی از شیرین‌ترین لحظات آن دوران معرفی کرد و گفت؛ من سال‌های زیادی عضو مکاتبه‌ای بودم و همیشه بزرگ‌ترین راز برایم دیدن مربی پاسخ‌گوی نامه‌هایم بود اما هرگاه او را می‌دیدم پس از آن بود که دست‌خط پاسخ‌گو تغییر می‌کرد و من متوجه می‌شدم مربی‌ام تغییر کرده. این بود که باز دست به کشفی تازه می‌زدم و همه این روزها برایم شیرین بود.

 شاعر مجموعه شعر «کیف پول من گرسنه است» با بیان گام‌های اول شاعر شدنش در دوران نوجوانی افزود: بارها آثارم را به مجله‌ها ارسال می‌کردم و نتیجه نمی‌گرفتم اما آن‌قدر به این کار ادامه دادم تا اولین اثرم که یک شعر طنز بود در نشریه بچه‌ها گل‌آقا چاپ شد.

وی ادامه داد؛ فضای کانون آن‌قدر شاعرانه است که فقط کافی است در آن قرار بگیری و سراغ قفسه‌ کتاب‌هایش بروی، آن‌وقت ذوق ادبی به سراغت می‌آید.

 

این شاعر جوان کتاب خواندن را رمز موفقیت در فعالیت‌های ادبی عنوان کرد و تصریح کرد؛ بچه‌ها وقتی به کانون می‌روند، فقط کافی است کتاب بخوانند، زیرا کتاب خواندن به رشد ذهنی آن‌ها کمک می‌کند و باعث نوشتن و خلاقیت‌های ذهنی می‌شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: