کد خبر: 30647
تاریخ انتشار: یکشنبه, 02 مهر 1396 - 08:48

داخلی

»

اخبار کتاب

قرارگیری یک موسسه ایرانی در میان موسسه‌های برتر جهان در رتبه‌بندی «نیچر ایندکس»

منبع : لیزنا
بر پایه گزارش «شپرینگر نیچر» در سال 2017، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی توانسته است در میان 500 موسسه‌ برتر جهان در رتبه‌بندی موسسه‌های آکادمیک «نیچر ایندکس» قرار گیرد.
قرارگیری یک موسسه ایرانی در میان موسسه‌های برتر جهان در رتبه‌بندی «نیچر ایندکس»

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، تنها موسسه ایرانی، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی است که توانسته در فهرست نهایی رتبه‌بندی «نیچر ایندکس» جایگاه 474 جهان را به دست آورد.

بر اساس گزارش سامانه نما، هرساله «نیچر ایندکس» به رتبه‌بندی موسسه‌ها در سراسر جهان بر پایه دستاوردهای پژوهشی آنها در سال گذشته که کیفیت بالایی دارند، می‌پردازد. این رتبه‌بندی بر پایه بخش محدودی از دستاوردهای پژوهشی موسسه‌ها انجام می‌شود و برای درک بهتر جایگاه موسسه‌ها باید نظام‌های رتبه‌بندی دیگر نیز مرور شوند.

«نیچر ایندکس» با شمارش شمار مقاله‌های پدیدآوران در نشریه‌های نمایه‌شده‌اش، امکان رتبه‌بندی موسسه‌ها را بر پایه سه سنجه کلیدی شمار مقاله‌ها (AC)، شمار کسری (FC)، و شمار کسری وزنی (WFC) فراهم می‌آورد.

شمار مقاله‌ها یعنی شمار مقاله‌های منتشر شده در نشریه‌ها بدون توجه به شمار پدیدآوران؛ شمار کسری سهم مشارکت هر پدیدآور در نگارش یک مقاله را محاسبه می‌کند، کل امتیاز شمار کسری یک مقاله برابر با یک است، یعنی اگر 10 نفر در نگارش یک مقاله شرکت کرده باشند شمار کسری هر پدیدآور برابر با یک دهم است؛ و شمار کسری وزنی به شمار کسری وزن اختصاص می‌دهد. شمار کسری وزنی ویرایش اصلاح‌شده شمار کسری است.

در حوزه‌های ستاره‌شناسی و اخترفیزیک به دلیل آنکه حجم انتشارات نسبت به دیگر حوزه‌ها در نمایه «نیچر» بیشتر است، به انتشارات این حوزه وزن داده می‌شود تا تأثیرشان کمتر شود.

 

در سال 2017 مقاله‌های منتشرشده در سال 2016 در نزدیک به 70 نشریه برتر در حوزه‌های شیمی، علوم محیط و زمین‌شناسی، علوم زیستی، و علوم فیزیک شمارش و ارزیابی شده‌اند. در جدول یک امتیاز کل به همراه رتبه‌های ملی و جهانی موسسه برتر ایرانی در این نظام رتبه‌بندی آمده است.

 

جدول 1. امتیاز کل و رتبه موسسه‌های ایرانی در نظام رتبه‌بندی موسسه‌های آکادمیک «نیچر ایندکس»

 

 

نام موسسه

شمار مقاله‌ها

شمار کسری

شمار کسری وزنی

رتبه ملی

رتبه جهانی

پژوهشگاه دانش‌های بنیادی

88

14.77

12.02

1

474

 

افزون بر این، موسسه‌های ایرانی دیگری نیز هستند که در نشریه‌های پیش‌گفته مقاله دارند، اگرچه نام آنها در فهرست 500 موسسه برتر قرار نگرفته است. در جدول دو نام موسسه‌های ایرانی دیگر در «نیچر ایندکس» آمده است. بر پایه این جدول 46 موسسه ایرانی در این فهرست قرار گرفته‌اند.

بر پایه گزارش «شپرینگر نیچر» در سال 2017، «Harvard University» با انتشار 2665 مقاله و شمار کسری وزنیِ نزدیک به 750، پیشتاز موسسه‌های آکادمیک جهان است. سپس «Stanford University»، «MIT»، «University of Oxford»، «University of Cambridge»، «The University of Tokyo»، «University of California, Berkeley»، «ETH Zurich»، «Peking University - PKU»، و «Yale University» در جایگاه‌های دوم تا دهم ایستاده‌اند.

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران با پشتیبانی دبیرخانه شورای‌عالی عتف، با راه‌اندازی سامانه «نما» (جایگاه علم، فناوری، و نوآوری ایران در جهان) می‌کوشد نتایج نظام‌های گوناگون ارزیابی علم، فناوری، و نوآوری را پایش کند و گزارش‌هایی کاربردی گوناگونی را در اختیار سیاست‌گذاران بگذارد. سامانه «نما» در دسترس همگان است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: