کد خبر: 30723
تاریخ انتشار: سه شنبه, 04 مهر 1396 - 15:03

داخلی

»

اخبار کتاب

پیشرفت پنج پله‌ای ایران در رتبه‌بندی «نیچر ایندکس»

منبع : لیزنا
 بر پایۀ گزارش «شپرینگر نیچر» در سال 2017، ایران توانسته است در رتبه‌بندی کشورهای «نیچر ایندکس» با پنج پله صعود جایگاه 33 جهان را به دست آورد.
پیشرفت پنج پله‌ای ایران در رتبه‌بندی «نیچر ایندکس»

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، نتایج تازۀ «نیچر ایندکس» نشان می‌دهد که ایران سومین کشور آسیای غربی بر پایۀ شمار کسری وزنی مقاله‌های حوزۀ علوم طبیعی است و نسبت به ویرایش پیشین این نظام پنج پله صعود کرده است.

به گزارش سامانه نما، هر ساله «نیچر ایندکس» به رتبه‌بندی کشورها در سراسر جهان بر پایۀ دستاوردهای پژوهشی با کیفیت بالای آنها در سال گذشته می‌پردازد. این رتبه‌بندی بر پایۀ بخش کوچکی از دستاوردهای پژوهشی کشورها انجام می‌شود و برای درک بهتر جایگاه آنها باید نظام‌های رتبه‌بندی دیگر نیز مرور شوند.

«نیچر ایندکس» با شمارش شمار مقاله‌های پدیدآوران در نشریه‌های نمایه‌شده‌اش، امکان رتبه‌بندی کشورها را بر پایۀ سه سنجۀ کلیدی شمار مقاله‌ها (AC)، شمار کسری (FC)، و شمار کسری وزنی (WFC) فراهم می‌آورد. شمار مقاله‌ها به معنی شمار مقاله‌های منتشر شده در نشریه‌ها بدون توجه به شمار پدیدآوران است. شمار کسری، سهم مشارکت هر پدیدآور را در نگارش یک مقاله محاسبه می‌کند (کل امتیاز شمار کسری یک مقاله برابر با یک است، یعنی اگر 10 نفر در نگارش یک مقاله شرکت کرده باشند شمار کسری هر پدیدآور برابر با یک دهم است). شمار کسری وزنی نیز به شمار کسری، وزن می‌دهد. شمار کسری وزنی، ویرایش اصلاح ‌شدۀ شمار کسری است. در حوزه‌های ستاره‌شناسی و اخترفیزیک به دلیل آنکه حجم انتشارات نسبت به دیگر حوزه‌ها در نمایۀ «نیچر» بیشتر است، به انتشارات این حوزه وزن داده می‌شود تا تأثیرشان کمتر شود.

در سال 2017 مقاله‌های منتشر شدة کشورها در سال 2016 در نزدیک به 70 نشریۀ برتر در حوزه‌های شیمی، علوم محیط و زمین‌شناسی، علوم زیستی، و علوم فیزیک شمارش و ارزیابی شده‌اند. در جدول یک شمار مقاله‌ها به همراه رتبه جهانی ایران در این نظام رتبه‌بندی آمده است.

 

شمار مقاله‌ها و رتبۀ ایران در نظام رتبه‌بندی کشورهای «نیچر ایندکس»:

نام کشور

شمار مقاله‌ها

شمار کسری وزنی

رتبۀ جهانی

ایران

246

91.45

33

 

 بر پایۀ این گزارش، کشور «آمریکا» جایگاه نخست رتبه‌بندی «نیچر ایندکس» را به‌دست آورده است و کشورهای «چین»، «آلمان»، «انگلستان»، و «ژاپن» نیز به ترتیب در رتبه‌های دوم تا پنجم این فهرست هستند.

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران با پشتیبانی دبیرخانه شورای‌عالی عتف، با راه‌اندازی سامانه نما»» (جایگاه علم، فناوری، و نوآوری ایران در جهان) می‌کوشد نتایج نظام‌های گوناگون ارزیابی علم، فناوری، و نوآوری را پایش کند و گزارش‌هایی کاربردی گوناگونی را در اختیار سیاست‌گذاران بگذارد. سامانه «نما» در دسترس همگان است.

 

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: