کد خبر: 32235
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 29 آذر 1396 - 22:08

داخلی

»

اخبار کتاب

معرفی کتاب «انسان بی‌نقص»

انسان بر مبنای کدام اصول اخلاقی دست به مهندسی ژنتیکی می‌زند؟

منبع : لیزنا
کتاب «انسان بی‌نقص؛ اخلاق در عصر مهندسی ژنتیک» نوشته مایکل سندل با ترجمه افشین خاکباز توسط نشر نو منتشر شد.
انسان بر مبنای کدام اصول اخلاقی دست به مهندسی ژنتیکی می‌زند؟

به گزارش لیزنا، در این کتاب نویسنده سعی می‌کند به پرسش‌ها و مشکلات اخلاقی پیرامون مهندسی ژنتیکی پاسخ دهد. علم ژنتیک در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است و اکنون انسان می‌تواند به کمک این علم بسیاری از بیماری‌ها را درمان کند، در بدن خود تغییراتی ایجاد کند و حتی دست به انتخاب ویژگی‌های نوزادان خود بزند. پرسش اینجاست که آیا این پیشرفت‌ها در علم ژنتیک باعث بروز مشکلاتی خواهند شد؟

مشکلات اخلاقی قطعا در صدر مشکلاتی است که بروز می‌دهند. هر فرد، گروه و جامعه پاسخ خودش به این پرسش را خواهد داشت. در مقدمه کتاب نویسنده داستان زوجی را روایت می‌کند که خود ناشنوا بودند و اصرار داشتند که فرزندشان نیز ناشنوا به دنیا بیاید؛ زیرا آنها ناشنوایی را نه یک معلولیت بلکه یک فرهنگ می‌دانستند که قصد داشتند آن را پاس بدارند.آنها بالاخره موفق شدند با پیدا کردن فردی که نسل در نسل ناشنوا بوده، کودکی به دنیا آورند که مانند خودشان از شنوایی بهره نمی‌برد. زمانی که این داستان توسط واشنگتون پست به انتشار رسید، انبوهی از مردم واکنش منفی نسبت به این خبر نشان دادند و این زوج را محکوم کردند که توانمندی و تندرستی را از فرزندشان گرفته‌اند.

با این حال زمانی که یک زوج دیگر تصمیم می‌گیرد تا با انتخاب ژنتیکی کودکی به دنیا بیاورند که قدی بلند داشته باشد، بهره هوشی خوبی داشته باشد و خوش چهره باشد، کسی به این انتخاب اعتراضی نکرد. گویی این انتخاب‌ها که همه تلاش دارند تا کودک را در موقعیتی مطلوب‌تر در جامعه قرار دهند، درست به نظر می‌آیند. در صورتی که این نوع انتخاب‌ها نیز می‌توانند معضلات اخلاقی برای جامعه به بار آورند.

امروزه ورزشکاران نیز توانایی این را دارند که با علم ژنتیک اندامی قوی‌تر، بلند‌تر و ورزیده‌تر برای خودشان داشته باشند. همه اینها موضوع اخلاقیات را با بروز پیشرفت‌های علم ژنتیک بسیار چالش‌برانگیر می‌کند. سندل در این کتاب به پرسش‌هایی این چنین پاسخ می‌دهد و مبحث‌هایی مانند ورزشکاران بیونتیک، کودکان طراحی شده، اصلاح نژادی، مهارت‌ها و استعدادها و بحث سلول‌های بنیادی می‌پردازد.

تصور جهانی که برخی انسان‌ها توانایی اصلاح نژاد نسل‌های آینده خود را دارند می‌تواند وهم برانگیز باشد. این کتاب کم حجم تا حدودی این موضوع را برای ما روشن می‌کند که در این علم چه چیزی امکان‌پذیر است. همچنین سوالات اخلاقی ما در این باره را نظم می‌بخشد. 

 

«انسان بی‌نقص» با قیمت 14هزار تومان و با تیراژ 550 شماره توسط نشر نو به چاپ رسیده است. 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: