توسط كتابخانه و مركز اسناد و نسخ خطی دانشگاه قم
تهیه ۷۶ برگ از آثار نگارگری شاهنامه طهماسبی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه  قم، شاهنامه طهماسبی كه گنجینه‌ای‌ بسیار نفیس و گرانبها از هنر نگارگری و خوشنویسی ایران است در قرن شانزدهم میلادی به دستور شاه اسماعیل اول خلق شد و نام شاه طهماسب، فرزند شاه اسماعیل را به خود گرفت. حدود پانزده هنرمند چیره‌دست به مدت ۲۰ سال عمر خود را صرف آفرینش این اثر در ۷۶۰ برگ كردند.

شاهنامه طهماسبی پس از تكمیل، در حدود چهل سال در دربار صفوی باقی ماند و در نهایت به دربار عثمانی اهدا شد.

در نهایت پس از گذر چندین قرن، سرنوشت این هنر نگارگری چنین رقم خورد كه برگ برگ شود و هر برگی به گوشه‌ای از دنیا سفر كند و در موزه‌ها و كلكسیون‌های كشورهای مختلف از آمریكا و انگلیس گرفته تا ایران و قطر پراكنده شود.

در فروردین ۱۳۹۰ تنها یك برگ از شاهنامه طهماسبی در حراجی ساتبی لندن به مبلغ خیره كننده ۱۲میلیون دلار به فروش رفت. این كتاب ۱۲ سال در دانشگاه هاروارد مورد مطالعه و تحقیق قرار گرفت و توسط این دانشگاه، موزه متروپولیتن و دانشگاه ییل به زبان‌های انگلیسی، فرانسه و آلمانی به چاپ رسید.

شایسته‌ترین هنرمندان مختلف عصر صفوی ۲۰ سال برای تكمیل این كتاب كار كردند. به‌دلیل تكمیل شدن آن در زمان سلطنت شاه طهماسب (فرزند شاه اسماعیل) به شاهنامه طهماسبی یا شاه طهماسب معروف شد. ویژگی‌های خاص و شگفت‌انگیز هنر ایرانی كه در این كتاب به كار رفته باعث شد، درباره نحوه خلق آن روایات مختلفی كه برخی از آن‌ها به افسانه شبیه است به ‌وجود آید.