کد خبر: 33874
تاریخ انتشار: یکشنبه, 19 فروردين 1397 - 17:28

داخلی

»

اخبار کتاب

«چهره‌های موسیقی ایران معاصر2» منتشر شد

منبع : لیزنا
جلد دوم از مجموعه «چهره‌های موسیقی ایران معاصر» نوشته هوشنگ اتحاد توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شد.
«چهره‌های موسیقی ایران معاصر2» منتشر شد

به گزارش لیزنا، پس از انتشار جلد اول مجموعه «چهره‌های موسیقی ایران معاصر»، اکنون نشر نو جلد دوم آن را نیز منتشر کرد.

هوشنگ اتحاد در این مجموعه در مورد زندگی و روزگار بزرگان موسیقی ایران و همینطور سبک موسیقی آنان نوشته است.

در مقدمه ای که در جلد اول این مجموعه آمده است می خوانیم: «متأسفانه در زمان ما اوضاع به گونه‌ای است که حتی بسیاری از افراد روشنفکر و اهل مطالعه و ادب نیز به کلی با موسیقی ملی خود بیگانه‌اند. اما نباید فراموش کرد که در روزگاری نه‌چندان دور اساتید بزرگ و ارجمندی این موسیقی را به بهترین وجهی اجرا نموده و چراغ آن را روشن نگاه داشته‌اند.

چهره‌های موسیقی ایران معاصر (در یک مجموعه‌ٔ چند جلدی) به بررسی سبک آثار و احوال آنان پرداخته و کوشیده است تا این انفصال فرهنگی و جدایی جوانان را از میراث فرهنگی خود برطرف نموده، و قدمی در جهت قدرشناسی و ارج نهادن به هنر والا و جاودان آنان باشد. ترتیب شخصیت‌های متن بر اساس تاریخ تولد آنهاست. آقا علی‌اکبر فراهانی سرسلسلهٔ خاندان موسیقی و ردیف موسیقی ایران در محدودۀ یک و نیم قرن اخیر مبنا قرار گرفته و شخصیت‌هایی که پس از او در نظر گرفته شده‌اند به نحوی در پیشرفت موسیقی ایران تأثیرگذار بوده‌اند: موسیقی‌دان، موسیقی‌شناس، نوازنده، خواننده، ترانه‌سرا، سازندۀ ساز، کارشناس موسیقی، رهبر ارکستر.»

جلد دوم این مجموعه به موسیقی دانان زیر می پردازد:

عارف قزوینی، نکیسا، نصرالسلطان، حسین طاهرزاده، حبیب شاطرچی، سلیم خان، ملک الشعرا، علی اکبر شاهی، مشیر همایون، سورن آراکیان، کلنل وزیری، سرپاس مختاری، موسی معروفی، عبدالله دوامی، یوسف فروتن، عبدالحسین برازنده، حسین گل گلاب، حسین استوار، محمد علی امیر جاهد، صدرالمحدثین، علی محمد صفایی، حسین سنجری، علی اکبر شهنازی، سعید هرمزی، هارون جزاسند، رضا دیوانه، ابراعیم منصوری، پزمان بختیاری، مرتضی محجوبی، رجبعلی امیری فلاح و حبیب سماعی.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: