کد خبر: 33950
تاریخ انتشار: یکشنبه, 26 فروردين 1397 - 10:47

داخلی

»

اخبار کتاب

گناه بزرگ تصویرسازی برای کتاب های کودک

منبع : لیزنا
در قرن هفدهم در آمریکا استفاده از تصاویر در کتاب های آموزشی کودکان اشتباه و موجب به گناه افتادن آنها محسوب می شد.
گناه بزرگ تصویرسازی برای کتاب های کودک

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام سایت دیلی جی‌استور، یک کارشناس چگونگی وارد شدن تصاویر به کتاب‌های آموزشی آمریکا را بررسی کرده است. «لیویا گرسون» در این مطلب می نویسد:

برای هر کس که با دبستان‌های مدرن آشنا باشد، یک کلاس درس در انگلیس جدید* قطعا از لحاظ مختلفی عجیب به نظر می‌آید. اولین دلیل آن مذهبی بودن تمام دروس محسوب می شود، ولی تفاوت اساسی دیگر تمرکز بر روی آموزش به کودکان از طریق راه‌های غیر معقول است؛ بدون هیچ گونه عکس یا ارجاع به تجربه‌های واقعی آنها.

با مطالعه کتاب «مبانی اولیه در انگلیس جدید» New-England Primer، «استفانی اشنوربس» تغییری بنیادین را که با جایگزینی ایده‌های روشنگری به جای کالوینیزم (مباحث مذهبی جان کالوین) ایجاد شد، بررسی کرده است. این تغییرات در مورد سکولاریزه شدن نبودند بلکه تغییری اساسی درباره تفکر نسبت به طبیعت آدمی را شامل می شدند.

«اشنوربس» می‌نویسد، کتاب «مبانی اولیه در انگلیس جدید» در دهه 1720 کتابی کاملا کالوینیستی بود که بر اساس اعتقاد قوی به گناه در مذهب تنظیم شده بود. جان کالوین باور داشت که حواس ما غیر قابل اعتماد هستند، همچنین هر گونه درک اشتباه درباره خدا می‌تواند خطرناک باشد. این باعث خطرناک واقع شدن تصاویر شد، زیرا می‌توان تصاویر را به گونه‌های مختلف تعبیر کرد. به همین دلیل کتاب مبانی اولیه تنها چند تصویرگر داشت.

به جای آن، آموزه‌های ادبی بود که بر تعالیم کاتولیکی تمرکز می‌کرد. بچه‌ها مجبور بودند اصول دین را از‌بر کنند تا بتوانند به یک درک پایه‌ای از مذهب برسند تا زمانی که خودشان کتاب انجیل را بخوانند. تبعات رفتار نادرست و نیاز به رستگاری مرکز این آموزه‌ها بودند.

سپس در میانه قرن هجدهم، «جان لاک» جایی در کلاس‌های درس آمریکا به دست آورد .«لاک» کودکان را نه به عنوان گناهکار ذاتی بلکه به عنوان لوحی خالی می‌دید و باور داشت که تنها راهی که انسان‌ها می‌توانند دانش کسب کنند از طریق حواس آنها است. با این حساب، هدف آموزش استفاده از کنجکاوی طبیعی کودکان برای ارائه مثال‌های مثبت رفتار درست است.

در سال 1744، جان نیوبری ایده‌های «لاک» را در سبک جدید ادبیات کودکان انگلیس اجرایی کرد. او با استفاده از تصاویر کودکان را سرگرم کرد و به آنها آموزش داد. به زودی، «مبانی اولیه انگلیس جدید» تصاویری را با این مثال‌ها وارد کتاب کردند.

در دهه 1750 و 1760، کتاب مبانی تصاویر بیشتری را اضافه کرد که معمولا مثال‌های مثبتی برای کودکان جهت دنبال کردن ارائه می‌داد. به جای یک سری حروف الفبای با قافیه، تصاویری از انجیل با یک کودک که آن را در دست دارد و میان بهشت و جهنم یکی از انتخاب می‌کند، جایگزین شد. تصاویر دیگر، شخصیت‌های انجیل را با رفتارهای درست اخلاقی نشان می‌داد.

در حالی که ممنوعیت نشان دادن تصویر عیسی مسیح در مباحث کالوینیسم همچنان پایدار بود، تصاویر جدیدی صحنه صلیب کشده شدن و تصویری دیگر که کودکان می‌توانستند عیسی مسیح را درمیان مردم ببینند اضافه شدند.

در دهه 1789 و 1790، کتاب مبانی بیشتر به سمت جهان‌بینی «لاک» رفت. حال، داستان‌هایی درباره حیوانات، تصاویر بیشتری از کودکانی که رفتار مثبت نشان می‌دادند، تصاویری از مریم مقدس و جبرئیل و در نسخه 1790 حتی تصویری از عیسی مسیح نیز وجود داشت.

تعالیم مذهبی همچنان هسته اصلی آموزه‌های کلاس‌ها بودند. این امر تا قرن نوزدهم تغییری نکرد ولی این تصور که کودکان می‌توانند از حواس خود و مثال‌های مثبت به جای تهدید و تنبیه فرا بگیرند -که خود بخش بزرگی از فلسفه آموزش مدرن آمریکا است- اعمال شده بود. 

 

* در قرن هفدهم بخش‌های مستعمره انگلیس در امریکا با نام انگلیس جدید New England شناخته می‌شد.

مترجم: ونداد ذوقی

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: