کد خبر: 34101
تاریخ انتشار: یکشنبه, 02 ارديبهشت 1397 - 14:17

داخلی

»

اخبار کتاب

بازدید رئیس کتابخانه ملی از رایسست و ISC

منبع : لیزنا
اشرف بروجردی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی از مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری(رایسست) و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام بازدید کرد.
بازدید رئیس کتابخانه ملی از رایسست و  ISC

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام اداره روابط عمومی و همکاری های علمی بین المللی ISC ، اول اردیبهشت ماه اشرف بروجردی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و مشاور فرهنگی رئیس جمهور به همراه هانیه گراییلی، مشاور اجرایی و مظفر پاسدار شیرازی رئیس اداره روابط عمومی و هیأت همراه از مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری(رایسست) و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) بازدید به عمل آوردند.

در این بازدید که در محل دفتر ریاست مجموعه برگزار شد از سوی رایسست محمد جواد دهقانی ریاست سازمان، دکتر محمد رضا صالحی معاونت اداری و مالی و سرپرست معاونت پژوهش و فناوری، منصور حقیقت معاون پژوهش و فناوری ISC، محمدرضا فلاحتی قدیمی فومنی سرپرست مدیریت روابط عمومی و همکاری های علمی بین المللی و هاجر صفاهیه سرپرست مدیریت امور پژوهشی حضور داشتند.

در ابتدای این بازديد، دهقانی، ریاست رایسست ضمن بیان مختصری از تاریخچه تاسیس این دو مجموعه در خصوص منابع و پایگاههای اطلاعاتی، گروههای پژوهشی، انتشارات، فعالیتها و تعاملات ملی و بین المللی و به پتانسیل های کلی این مجموعه توضیحاتی را بیان نمود. ایشان همچنین توضیحاتی در خصوص حمایت های مادی و معنوی به این همایش ها ارائه کرد و افزود تلاش رایسست برای پایین آوردن سن پژوهش از طریق تعامل با آموزش و پرورش و اتصال مدارس به رایسست، چاپ و انتشار نشریات رتبه دار کشور، کمک به انتشار کتاب از طریق دایره ی انتشارات مجموعه، اتصال دانشگاه های دارای کرس زبان و ادب فارسی در سراسر جهان به رایسست موارد دیگری بود که دهقانی به آنها اشاره کرد.

ایشان در ادامه با تشريح ماموریتهای   ISC در سطح ملی و بين المللی و پایگاههای اطلاعاتی و خدمات این پایگاه به کشورهای اسلامی به نقش این سازمان در حوزه رتبه بندی و نیز رصد علم و اعتبارگذاری نشریات و نویسندگان به عنوان مهمترین وظایف این سازمان پرداخت.

دهقان در ادامه با اشاره به نسبت تولید علم کشور در ISC و ISI وضعیت انتشار مقالات اعضای هیأت علمی ایران در این دو پایگاه را تشریح کرد.

دهقانی در مورد عملکرد ISC افزود: یکی از اهداف عمده این سازمان در کنار ثبت نشریات معتبر کشور، کیفی تر کردن نشریات ISC است که به نظام سطح بندی نشریات علمی شهرت دارد.

دهقانی در پایان به برگزاری نشست دبیران کل کمیسیون های ملی آیسسکو در تیرماه 1397 و نیز بیست و هشتمین نشست عمومی فرهنگستان علوم جهان و تمهیدات سازمان برای برگزاری هر چه پربارتر این دو برنامه اشاره نمود.

بروجردی، رئیس کتابخانه ملی ضمن ابراز خرسندی از خدمات ارائه شده در رایسست و پایگاه استنادی به حوزه علوم انسانی اشاره داشت و تاکید کرد که این حوزه بایستی سبقه ای اسلامی به خود بگیرد بدین معنی است که بتوانیم نیازهای خود را در حوزه علوم انسانی به شکی درست و واقع بینانه و مناسب با دغدغه های خود تعریف و طراحی کنیم. ایشان ابراز امیدواری کردند رایسست بتواند در این زمینه نقش ویژه ای را ایفا کند.

مشاور رئیس جمهور در امور فرهنگی در خصوص کیفیت و چگونگی ارتقاء در خصوص خدمات کتابخانه ملی اظهار داشت که این کتابخانه گنجینه ارزشمندی را در اختیار دارد اما در توزیع امکانات هنوز جای کار وجود دارد.

بروجردی افزود: لازم است این دو مجموعه تصویر شفافی از داشته های خود را به اشتراک بگذارند تا بر آن اساس بتوانیم در حوزه های مورد علاقه طرفین بیشترین و موثرترین میزان تفاهم را داشته باشیم.

رئیس کتابخانه ملی با بیان تلقی اشتباه در خصوص نقش کتابخانه ملی گفت: این تصور که کتابخانه ملی صرفاً محل قرائت کتاب است تصوری اشتباه است و می توان با ارائه برنامه این مسئله را اصلاح کرد و کتابخانه ملی را به محلی برای تبادل افکار، ایده ها و شکل گیری پژوهش های مختلف تبدیل کرد.

مشاور ریاست جمهوری همچنین از آمادگی کتابخانه ملی برای به اشتراگ گذاشتن منابع خود و همکاری در قالب تفاهم نامه خبر داد و در پایان نیز مقرر گردید با هدف تعیین موارد همکاری و دستیابی به تفاهم علمی-پژوهشی و فناوری کمیته ای مشترک تشکیل شود.

 

 

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: