کد خبر: 34333
تاریخ انتشار: شنبه, 15 ارديبهشت 1397 - 11:49

داخلی

»

اخبار کتاب

افزایش ۱۱درصد عناوین كتاب در یك سال گذشته

منبع : لیزنا
تعداد عناوین کتاب‌های منتشر شده در سال ۱۳۹۶ در کشور به مرز ۱۰۰ هزار عنوان رسید و در مقایسه با سال ۱۳۹۵افزایش۱۱ درصدی را نشان می دهد.
افزایش ۱۱درصد عناوین كتاب در یك سال گذشته

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی موسسه خانه كتاب؛ در سال ۱۳۹۵ تعداد ۸۹هزار و ۲۵۸ عنوان كتاب و در سال ۱۳۹۶ تعداد۹۹هزار و ۱۱۴ هزار  عنوان كتاب منتشر شده است كه نسبت به سال ۱۳۹۵، ۱۱درصد افزایش داشته است.

از مجموع كل كتاب های منتشر شده در سال ۹۶، ۶۱هزار و ۳۷ عنوان كتاب چاپ اول و ۳۸ هزار و ۷۷عنوان  چاپ مجدد بوده است. بیشترین درصد كتاب های چاپ اول مربوط به موضوع ادبیات با 16/58درصد و كمترین درصد مربوط به حوزه علوم طبیعی و ریاضیات با 1/87 است. همچنین؛ بیشترین درصد كتاب های تجدید چاپ مربوط به كتاب های كمك درسی و آموزشی با 26/44درصد  و كمترین درصد مربوط به موضوع كلیات با ۶۹درصد است.

در سال گذشته ۷۵هزار و ۹۱۲ عنوان تالیف و۲۳هزار و ۲۰۲ عنوان ترجمه شده ثبت شده است. بیشترین درصد كتاب های تالیفی با 24/10درصد مربوط به موضوع كمك درسی و آموزشی وكمترین درصد كتاب های تالیفی با 1/30 درصد مربوط به حوزه علوم طبیعی و ریاضیات بوده است. بیشترین درصد كتاب های ترجمه با 28/14 درصد مربوط به حوزه كودك و نوجوان و كمترین درصد كتاب های ترجمه با 1/02درصد مربوط به كتاب های زبان بوده است.

در سال ۱۳۹۶ شمارگان كل كتاب های ثبت شده ۱۴۴میلیون و ۱۷۰ هزار و ۸۶۴ نسخه بوده كه بیشترین درصد مربوط به حوزه های كمك درسی ۲۷درصد  و كودك و نوجوان ۲۳درصد  و كمترین درصد مربوط به حوزه كلیات ۷۶درصد بوده است.

بر اساس آمارها، در سال۱۳۹۶ بیشترین تعداد عناوین به موضوع «كمك درسی و آموزشی» اختصاص دارد. كتاب های چاپ اول با ۶۲ درصد نسبت به ۳۸درصد چاپ مجدد از فزونی قابل تاملی برخوردار است. بر اساس این آمارها، بیشترین كتاب های ترجمه نسبت به تالیف در موضوع كودك و نوجوان است.. با ۴۱درصد ترجمه و ۵۹درصد تالیف.

از نظر جغرافیای نشر، تهران با ۷۵درصد و قم و مشهد با حدود ۱۰درصد در مجموع ۸۷درصد انتشار كتاب را در كشور عهده دار بوده اند. ۲۸استان دیگر فقط ۱۳درصد كتاب ها را منتشر كرده اند.

در سال ۹۶بیشترین شمارگان كل، در دو حوزه كمك درسی و آموزشی و كودك و نوجوان بوده است. بیشترین میانگین شمارگان نیز با حدود ۲هزار نسخه به همین دوحوزه تعلق داشته است. این درحالی است كه میانگین شمارگان در برخی حوزه های دیگر همچون ادبیات، علوم عملی، علوم طبیعی و ریاضیات و كلیات به زیر هزار نسخه رسیده است.

میانگین قیمت کتاب در سال ۱۳۹۶، ۱۷هزار و 744تومان بوده است. موضوع علوم کاربردی با ۲۲هزار و 661 تومان بیشترین و موضوع كودك  و نوجوان با ۹هزار تومان كمترین میانگین قیمت را در سال 96داشته اند.

بیشترین تعداد كتاب های ثبت شده در سال ۱۳۹۵، مربوط به موضوع كمك درسی با ۲۰هزار  و ۷۷۱عنوان و كمترین تعداد مربوط به  موضوع علوم طبیعی و ریاضیات با یك هزار و ۲۷۷ عنوان بوده است.

 كتابچه آمار نشر كتاب در سال ۱۳۹۶ و مقایسه با سال ۱۳۹۵  برای عرضه در سالن كارنامه نشر سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تهیه شده و در آن مهمترین شاخص های آماری نشر كتاب بر اساس اطلاعات ثبت شده در بانك اطلاعات خانه كتاب ارائه شده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: