کد خبر: 34800
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 09 خرداد 1397 - 09:55

داخلی

»

اخبار کتاب

انتشار فراخوان ارسال مقاله سومین دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی

منبع : لیزنا
شورای کتاب کودک برای سومین همایش ادبیات کودک و مطالعات کودکی با عنوان «ادبیات کودک و دیگری» فراخوان داد.
انتشار فراخوان ارسال مقاله سومین دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، در متن فراخوان  سومین همایش ادبیات کودک و مطالعات کودکی آمده است: «دیگری» فرد یا گروهی است که با ما تفاوت دارد، در مقابل ما قرار می‌گیرد و او را از خود نمی‌دانیم. «دیگری‌سازی» می‌تواند بر مبنای تفاوت‌های قومی، زبانی، جنسیتی، دینی، بدنی، فکری، فرهنگی یا حتی در پیوند با عواملی همچون مهاجرت، طبقه‌ی اجتماعی و ایدئولوژی صورت گیرد. در سومین همایش ادبیات کودک و مطالعات کودکی با عنوان «ادبیات کودک و دیگری» می‌کوشیم به مقوله‌ی «دیگری» و انعکاس آن در ادبیات کودک بپردازیم و پرسش‌هایی از این دست را بررسی کنیم:

چگونه انسان‌ها در جوامع خود «دیگری» می‌سازند و با توسل به آن هویتشان را تعریف می‌کنند؟ آیا چنین فرایندی می‌تواند منجر به تبعیض اجتماعی شود؟ بازنمایی «دیگری» در ادبیات کودک چگونه است؟ آیا این ادبیات می‌تواند نقشی در تقویت یا مقابله با «دیگری‌سازی» داشته باشد؟ در ایران کنونی و در میان آثار ادبی برای کودکان چه انواعی از «دیگری‌سازی» به چشم می‌خورد؟

ادبیات کودک در کشورهای دیگر چگونه مقوله‌ی «دیگری» را در خود منعکس کرده است؟ تا چه حد پدیدآورندگان ادبیات کودک به گروه‌های اجتماعی در اقلیت و آنان که در جامعه «دیگری» تلقی می‌شوند توجه داشته‌اند؟ «دیگری» در ادبیات تعلیمی، تبلیغی و درسی چگونه حضور دارد؟ بازنمایی «دیگری» در جهان دیجیتال و رسانه‌های الکترونیک چگونه است؟

محورهای سومین همایش ادبیات کودک و مطالعات کودکی

مباحث نظری:

کیستی «دیگری» (رویکردهای نظری به تعریف مفهوم «خود»، «دیگری» و «هویت»)

«دیگری»، تبعیض اجتماعی، انسجام و هویت ملی

«دیگری»، فرهنگ و اخلاق

«دیگری»، ایدئولوژی و سیاست

مباحث ادبی:

«دیگری» در تاریخ ادبیات کودک ایران (ادبیات کلاسیک، عامیانه، شفاهی و ...)

«دیگری» در ادبیات کودک معاصر ایران (ژانرهای گوناگون / تألیف و ترجمه / متن و تصویر / ...)

«دیگری» در ادبیات کودک دیگر کشورها

مباحث کاربردی:

«دیگری» و تولید ادبی (ادبیات برای کودکان با نیازهای ویژه،  اقلیت، مهاجر و ...)

«دیگری» در ادبیات تعلیمی، تبلیغی و کتاب‌های درسی

«دیگری» در جهان دیجیتال (بازی‌های رایانه‌ای، رسانه‌های الکترونیک و ...)

 

شیوه مشارکت در سومین همایش ادبیات کودک و مطالعات کودکی

علاقه‌مندان به ارائۀ مقاله می‌توانند چکیده‌ی تفصیلی خود (بین چهارصد تا پانصد کلمه) شامل عنوان، کلمات کلیدی، شرح مختصری از مسئله‌ی مورد بررسی، شرح روش پژوهش و نتایج آن است به همراه مشخصات کامل فردی، شماره‌ی تماس و نشانی ایمیل در قالب فایل word حداکثر تا تاریخ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ به نشانی ایمیل این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید ارسال کنند.

 

نخستین دوره همایش ادبیات کودک و مطالعات کودکی در سال ۱۳۹۳ با عنوان «ادبیات؛ کودک دیروز، کودک امروز» برگزار شد و موضوع و محور آن «جایگاه و اهمیت مخاطب در ادبیات کودک» بود. دومین همایش ادبیات کودکان و مطالعات کودکی با عنوان «کودک، ادبیات و لذت‌های خواندن» بود که آبان ماه ۱۳۹۵ برگزار شد. موضوع اصلی این همایش خواندن و بررسی آن از جنبه‌های گوناگون، با تأکید ویژه بر لذت‌های خواندن ادبیات بود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: