نامزدهای بخش پژوهش‌های ادبی جایزه پروین اعتصامی اعلام شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، هیات داوران این بخش متشکل از محمدسرور مولایی، آرزو رسولی و میلاد عظیمی، نامزدهای بخش پژوهش های ادبی هشتمین جایزه ادبی پروین اعتصامی را به شرح ذیل اعلام کردند:

(به ترتیب حروف الفبا)

-«ادبیات بینافرهنگی نویسندگان برون تبار در آلمان» به قلم نرجس خدایی از انتشارات علمی و فرهنگی

-«جایگاه و نقش های زنانه در مجالس شبیه خوانی و تخت حوضی (در سال های 1200-1357 ه.ش.)» به قلم عسل عصری ملکی از انتشارات دانشگاه سوره

-«کتاب شناسی نقد و بررسی ادبیات داستانی معاصر» نوشته فاطمه فرهودی پور از انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی

-«مکتب های ادبی جهان» به قلم مریم حسینی از انتشارات فاطمی

-«یکی به نعل، یکی به میخ (بررسی طنز گل آقا در «دو کلمه حرف حساب»)» به قلم نجمه زارع بنادکوکی از انتشارات سوره مهر

گفتنی است، زمان و جزئیات اختتامیه هشتمین جایزه ادبی پروین اعتصامی، صبح شنبه در نشست خبری این رویداد اعلام خواهد شد.

هیات داوران بخش پژوهش‌های ادبی را بیشتر بشناسیم:

محمد سرور مولایی متولد 1324 در غزنی؛ نویسنده، پژوهشگر و استاد دانشگاه

دکتر محمد سرور مولایی آثار ارزشمندی در قلمرو زبان و ادب پارسی و تاریخ‌ و فرهنگ کشور نگاشته یا تصحیح و ویرایش کرده است. او مدرک دکترا را در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران اخذ و سال‌ها در این دانشگاه و دیگر دانشگاه‌ها به تدریس پرداخته است.

مولایی از 1348 تا 1369 در بنیاد فرهنگ ایران زیر نظر دکتر پرویز ناتل خانلری به مطالعه و بررسی متون فارسی پرداخت و همچنین از آغاز پایه‌گذاری بنیاد شاهنامه فردوسی، به عضویت هیأت تصحیح و تنقیح شاهنامه برگزیده شد. وی افزون بر آن، آثار متعددی در زمینه‌های مولوی‌پژوهی، بیدل پژوهی و بازنشر آثار خواجه عبدالله انصاری هروی دارد.

مولایی سابقه عضویت در هیئت‌علمی و داوری جشنواره‌های متعددی را در کارنامه دارد که از آن جمله می‌توان به داوری هشتمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد در بخش نقد ادبی، داوری دهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخش درباره شعر، عضویت در هیئت علمی نهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد و غیره را نام برد.

آرزو رسولی متولد 1348 در تهران؛ استادیار دانشگاه و پژوهشگر ادبی

او دوره کارشناسی ارشد خود را در رشته فرهنگ و زبانهای باستانی و دوره کارشناسی خود را در رشته مترجمی، مترجمی زبان فرانسه به پایان برده است. دانش آموخته گروه تاریخ دانشگاه تهران در مقطع دکتری است و هم‌اکنون عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی است.

طرح‌های پژوهشی بسیاری را به همراه فرهنگستان زبان و ادب فارسی به سرانجام رسانده است. بیش از صد عنوان مقاله تالیفی و ترجمه از ایشان در مجلات علمی و ادبی منتشرشده است. کتاب‌هایی چون الفبای علوم ناشناخته(1381)، اسرار آشیانه عقاب(1387) و از زردشت تا مانی(1390) به ترجمه ایشان به چاپ رسیده است.

میلاد عظیمی متولد 1358 در بابل؛ استادیار دانشگاه، نویسنده و روزنامه‌نگار

دارای مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران و هم‌اکنون نیز استادیار دانشکده ادبیات دانشگاه تهران است.

از مهم‌ترین آثار ایشان می‌توان به پیر پرنیان‌اندیش (در صحبت سایه)، پادشاه فاتح (نقد و تحلیل و گزیده اشعار نیما یوشیج) و عقاب (کارنامه و نقد و تحلیل اشعار پرویز ناتل خانلری) اشاره کرد.

«سعدی در آینه سفینه شمس حاجی شیرازی»، «فروزانفر و ادیب پیشاوری»، «روشن تر از آفتاب مردی . . .: تأملی در غزل سایه» و «بخوشید سرچشمه های قدیم» از جمله مقالات متعددی است که از ایشان به چاپ رسیده است.