کد خبر: 36426
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 24 مرداد 1397 - 10:38

داخلی

»

اخبار کتاب

 انتشار کتاب «دُردانه‌های ادبیات جهان، نظم الجواهر ایران و توران» در تاشکند

منبع : لیزنا
کتاب «دُردانه‌های ادبیات جهان، نظم الجواهر ایران و توران» با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به زبان ترکی ازبکی در تاشکند منتشر شد.
 انتشار کتاب «دُردانه‌های ادبیات جهان، نظم الجواهر ایران و توران» در تاشکند

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کتاب «دُردانه‌های ادبیات جهان، نظم الجواهر ایران و توران» به تألیف عالم جان بوری یف در 203 صفحه با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به زبان ترکی ازبکی در تاشکند چاپ و منتشر شد.

مؤلف کتاب در این اثر به معرفی مشاهیر زبان و ادب فارسی و شاعران ذولسانین منطقه پرداخته است و موفق شده بیش از 94 شاعر فارسی‌گو را معرفی کند و ضمن معرفی اجمالی هر شاعر یک نمونه از اشعار آن شاعر را با ترجمه منظوم به زبان ازبکی برگردانده است.

وی علاوه بر معرفی شعرای نامی و بزرگ ایران، تعداد زیادی از شاعران ذو لسانین و شاعرانی که در حوزه ادبی ما وراء النهر رشد و نمو یافته‌اند را معرفی کرده است. از جمله این شاعران رودکی، خواجه احرار ولی، نوایی (فانی)، گدایی، کمال الدین بنایی، عاصفی (آصفی)، عبد الله عاطفی، هلالی چغتایی، واصفی، مشفقی، نخل بخارایی، شوکت بخارایی، سخایی بخارایی، سیدا نسفی، زیب النساء، فترت زردوست، املاء بخارایی، ملهم بخارایی، کرام بخارایی، وارث، میرصادق منشی، شوقی خجندی، قیاس بدخشانی، میرزا عطاء، جنید الله حازق، گلخنی، صوفی، پری حصاری، فترت وردان زهی، عیسی محمود، احمد دانش، مخلص بدخشانی، مکنونه - کامله، حیرت، کاشف، سامی، حاجی ختلانی، عینی، آگهی، نهانی، میرزا ترسن زاده و مومن قناعت هستند.

عزیز قیوم اوف، عضو فرهنگستان ازبکستان مقدمه این کتاب را نگاشته است و در بخشی از این مقدمه می‌گوید: «برای ما موجب بسی افتخار است که مترجم توانا اشعار بزرگانی چون عبد الرحمان جامی، فردوسی، حافظ شیرازی، نظامی گنجوی و دیگر بزرگان را به زبان مادری ما ترجمه کرده است. با انتشار این کتاب بسیاری از خوانندگان ازبک متوجه می‌شوند که شاعران بزرگ سرزمین ما هم به زبان فارسی و هم ترکی شعر می‌سروده‌اند

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: