کد خبر: 37499
تاریخ انتشار: شنبه, 21 مهر 1397 - 12:46

داخلی

»

اخبار کتاب

کتاب «بازی‌وارسازی: مفاهیم و کاربردها» منتشر شد

منبع : روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران
کتاب «بازی‌وارسازی: مفاهیم و کاربردها» نوشته دکتر مرضیه زرین‌بال ماسوله منتشر شد.
کتاب «بازی‌وارسازی: مفاهیم و کاربردها» منتشر شد

 به گزارش لیزنا، کتاب «بازی‌وارسازی: مفاهیم و کاربردها» نوشته دکتر مرضیه زرین‌بال ماسوله توسط انتشارات ایرانداک و نشر چاپار به چاپ رسید.

بازی­ وارسازی یا gamification مفهومی جدید در کسب و کار بوده و در تلاش است با استفاده از سرگرمی و مفاهیم مطرح در بازی­ها، کاربران را به آغاز و یا ادامه فعالیت تشویق کرده، مشارکت آنان را افزایش داده، برخی از چالش­ها را حل نموده و یا رفتاری خاص را در جامعه هدف خود ایجاد نماید.

به سخن دیگر، بازی­وارسازی ابزاری برای حل چالش­های کسب و کار است که با کاربران و مشارکت آنان در ارتباط بوده و از طریق بکارگیری سرگرمی انجام می‌شود.

بازی­وارسازی به معنای تبدیل تمام کسب و کار به بازی نیست بلکه به معنای استفاده از ابزارها و روش­های مورد استفاده در بازی­ها برای حل چالش­های مرتبط با مشارکت کاربران در کسب و کار است حتی اگر راه­حل­های ارائه شده شبیه بازی نباشند.

براین اساس برای طراحی و اجرای موفق بازی­وارسازی تسلط بر دو حوزه دانش مورد نیاز است: دانش حوزه کسب و کار و دانش حوزه طراحی بازی. با ترکیب این دو حوزه و تعامل مناسب آنها می­توان روش­هایی را طراحی و پیاده نمود که با کمک آنها چالش­های کسب و کار برطرف شده و اشتیاق و انگیزه کاربران افزایش یابد.

با این همه، بدون داشتن الگویی جامع و کل­نگر و بدون بهره­گیری از روشی ساختارمند نمی­توان بازی­وارسازی را پیاده‌سازی کرد. کتاب حاضر به دنبال ارائه چنین الگویی است که در طی آن به کاربران، نیازمندی­ها و الزامات آنان توجه شده و روش­های بازی­وارسازی به شکلی ساختارمند برای پاسخ به این نیازمندی­ها درتعامل با یکدیگر اجرا شوند.

این الگو از سه عامل کلیدی طراح به عنوان شکل دهنده بازی­وارسازی و هدایت کننده فعالیت­ها، سیستم به عنوان آنچیزی که به دنبال بازی­وارسازی آن هستیم و کاربران به عنوان مشارکت­کنندگان و تعامل کنندگان با سیستم تشکیل شده است. در طراحی سیستم عناصری وجود دارندکه در تعامل با کاربران بوده و آنان را درگیر می­سازد .

امتیازات، نشان­ها و تابلوی امتیازات از پرکاربردترین این عناصر هستند که برای اجرای موفق بازی­وارسازی می‌توان در طی الگویی هدفمند طراحی شده و مورد استفاده قرار گیرند. در کتاب حاضر این الگو در قالب محرک­های هشت­گانه مطرح شده و عناصر مطرح در بازی­­وارسازی در قالب آن‌ها بازنمایی می­شوند.

همچنین با بهره­گیری از این ساختار تلاش شده است تا برخی از نمونه­های موفق کسب و کار در حوزه­های آموزش و یادگیری، سلامت، گردش‌گری، حمل و نقل و کسب و کار الکترونیک بررسی گردند.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: