کد خبر: 37892
تاریخ انتشار: یکشنبه, 02 دی 1397 - 09:14

داخلی

»

اخبار کتاب

 در دیدار مدیر عامل خانه كتاب با رئیس فرهنگسرای رسانه مطرح شد:

موسسه خانه كتاب مرجع داوری درباره كتاب است

منبع : روابط عمومی موسسه خانه كتاب
علی محمد اسماعیلی رئیس فرهنگسرای رسانه و شبكه های اجتماعی شنبه،اول دی ماه با حضور در موسسه خانه كتاب با نیكنام حسینی پور مدیرعامل این مجموعه  دیدار و گفتگو كرد. در این دیدار بر فعالیت های مشترك در زمینه كتاب و كتابخوانی تاكید شد.
موسسه خانه كتاب مرجع داوری درباره كتاب است

به گزارش لیزنا، نیكنام حسینی پور در این دیدار ضمن تشریح فعالیت ها و برنامه های موسسه خانه كتاب، گفت: موسسه خانه كتاب در طول سال فعالیت های متنوع و متكثری اعم از برگزاری ۱۰جشنواره فرهنگی را برعهده دارد كه برگزاری جایزه كتاب سال جمهوری اسلامی ایران و جایزه جهانی كتاب سال، جشنواره كتاب و رسانه، جشنواره نشان شیرازه، جشنواره نقد كتاب و... مهمترین آنها است.

وی موسسه خانه كتاب را یك مرجع داوری درباره كتاب دانست و  گفت: ۵۵۰نفر بحث داوری جایزه كتاب سال را بر عهده دارند؛ ازاین رو داوری تعدادی از جوایز كتاب سال استانی نیز بر عهده خانه كتاب است.

حسینی پور بیان كرد: برگزاری نشست ها و جلسات نقد، بررسی، رونمایی كتاب و عصر كتاب از جمله برنامه هایی است كه در سرای اهل قلم برگزار می شود. تاكنون ۱۸برنامه عصر كتاب با هدف بزرگداشت و گرامیداشت پیشكسوتان اهل قلم، ناشران و كتابفروشان برگزار شده و به تازگی عصر كتاب استانی با هدف تمركززدایی از تهران، شناسایی و معرفی ظرفیت های نشر و اهال قلم در استان چهارمحال و بختیاری برگزار شده است و در استان های دیگر نیز برگزار خواهد شد.

وی به مجموعه فعالیت هایی كه از سوی موسسه خانه كتاب با هدف گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در این موسسه برگزار شد، اشاره كرد و گفت: بزرگداشت دفتر نشر فرهنگ اسلامی، بزرگداشت مرتضی آخوندی مدیر انتشارات دارالكتب الاسلامیه، دیدار با بیوك چیتچیان؛ مدیر كتابفروشی مرتضوی، دیدار با جعفر ابراهیمی نویسنده، دیدار با اسماعیل سعادت عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دیدار با پرویز خرسند  نویسنده، در نظر گرفتن بخش ویژه چهل سالگی انقلاب در هفدهمین جشنواره كتاب و رسانه، امضای تفاهم نامه با موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای برگزاری جلسات نقد و بررسی كتاب و..  از دیگر برنامه های ما به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی است.

مدیرعامل موسسه خانه كتاب بر ظرفیت خبرگزاری كتاب ایران به عنوان تنها خبرگزاری تخصصی در حوزه كتاب تاكید كرد و گفت: شعب خبرگزاری كتاب در استان ها در حال راه اندازی است تا ظرفیت های استانی در حوزه كتاب شناسایی و معرفی شوند. از این رو شعبه خبرگزاری ایبنا در استان یزد به مناسبت هفته كتاب افتتاح شد.

حسینی پور بیان كرد: ۲۱ هزار نفر در بانك اطلاعات اهل قلم عضو هستند؛ در واقع فعالیت اصلی موسسه خانه كتاب بانك های اطلاعاتی آن است  چرا كه تنها مرجع تخصصی بانك اطلاعات كتاب در موسسه خانه كتاب قرار دارد.

وی اجرای طرح های حمایتی كتابفروشان را از دیگر  برنامه های موسسه خانه كتاب عنوان كرد و گفت: تاكنون ۱۰دوره از این طرح ها با عنوان های پاییزه، عیدانه و تابستانه كتاب از سال ۱۳۹۴ تاكنون برگزار شده است. در این طرح ها كتاب ها با تخفیف های ۱۵ تا ۲۰درصدی از طریق كتابفروشی های سراسر كشور در اختیار مردم قرار می گیرد. با این طرح ها یارانه با نظارت بهتری به سمت مصرف كننده هدایت می شود. با آمار و اطلاعاتی كه از اجرای این طرح ها جمع آوری شده می توانیم ذائقه و سلیقه مردم را مورد ارزیابی قرار دهیم كه در طرح های دیگر امكان پذیر نیست. شابك،  مركز كتاب پژوهی و انتشار فصلنامه های تخصصی  نقد كتاب از دیگر بخش های موسسه خانه كتاب است كه به ناشران ومحققان خدمات ارائه می كنند.

وی بیان كرد: نمی توان علت كتاب نخواندن مردم را تنها در فضای مجازی خلاصه كرد چرا كه این بستر ابتدا به اروپا و كشورهای دیگر وارد شد و سپس به ایران ورود پیدا كرد. فرهنگ ما ایرانیان بیشتر شفاهی است و خیلی مكتوب نیستیم. اگر محتوای خوبی تولید شود قاعدتا خواننده خود را هم پیدا خواهد كرد اما در حوزه تولید محتوا ما دچار افت شدیم. نقش  سیستم آموزشی تست محور، خانواده،رسانه ها و... را نباید در كاهش كتابخوانی در جامعه نادیده بگیریم و از آنها غافل شویم.

سبد كتاب مردم روز به روز كم می شود

در ادامه این دیدار، علی محمد اسماعیلی با تاكید بر اینكه فرهنگسرای رسانه و فضای مجازی به شكل مداوم در حوزه كتاب فعالیت می كند، گفت: برگزاری جلسات نقد، بررسی و رونمایی كتاب به صورت مستمر در این فرهنگسرا برگزار می شود.

وی با طرح این پرسش كه چگونه می توان مردم را كتابخوان كرد، گفت: در دوران كنونی دانش آموزان با كتاب فاصله زیادی دارند و حتی كتاب های درسی خود را نمی خوانند و این ویروس از دانشگاه به مدارس سرایت كرده است. ملتی كه كتاب نمی خواند محكوم به فقر، بدبختی و نكبت است. شاید از مهمترین علت های این كتاب نخوانی را بتوان در فضای مجازی جست و جو كرد چرا كه همه در گوشی های هوشمند خود هزاران پیام نخوانده دارند.

اسماعیلی ادامه داد: ما طی پنج شش سال آینده نسلی خواهیم داشت كه با وجود داشتن مدارك تحصیلی اگر به صورت تصادفی بخواهند چیزی بنویسند یا بخوانند نمی توانند. غلط های املایی فاحشی در نوشته های دانش آموزان وجود دارد. سبد كتاب مردم روز به روز كم می شود بررسی چرایی این مساله جزو وظایف ماست كه برای پیدا كردن علت و رفع این موضوع باید جلسات متعددی با حضور دانشمندان و محققان برگزار كنیم

رئیس فرهنگسرای رسانه و شبكه های اجتماعی بیان كرد: برای فرهنگ سازی افزایش مطالعه كتاب، توسعه كتاب های صوتی و گویا اهمیت زیادی پیدا می كند. همچنین می توان از ظرفیت و بستر فضای مجازی برای تولید محتوای مناسب درباره كتاب اقدام كرد. این محتوا باید به نحوی باشد كه مردم را به كتاب خواندن راغب كند.

در این دیدار بر لزوم همكاری های مشترك در برگزاری مراسم گرامیداشت اهالی قلم، ناشران، كتابفروشان، برگزاری جشنواره ها، برگزاری جلسات نقد و بررسی كتاب، برگزاری مسابقه كتابخوانی، تجهیز كتابخانه فرهنگ سرای رسانه و فضای مجازی، استفاده از بانك های اطلاعاتی خانه كتاب و... تاكید شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: