کد خبر: 38335
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 26 دی 1397 - 10:21

داخلی

»

اخبار کتاب

پنج کتاب نوجوان راه‌یافته به مرحله نهایی جایزه نوفه اعلام شدند

منبع : کتابک
مجموعه «بردیا و گولاخ‌ها» نوشته مهدی رجبی از نشر افق، کتاب «معجون سحرآمیز در کارخانه‌ متروک» نوشته تینا جمالی و کتاب «خرسی که چپق می‌کشید» نوشته سید جواد رهنما از نشر هوپا، مجموعه «قبرستان عمودی» نوشته حمیدرضا شاه‌آبادی از نشر افق، کتاب «کارن و پنج شهر اسرارآمیز» بیتا حسینی از انتشارات چرخ فلک به مرحله نهایی بخش نوجوان جایزه نوفه راه یافتند.
پنج کتاب نوجوان راه‌یافته به مرحله نهایی جایزه نوفه اعلام شدند

به گزارش لیزنا، داوری نهایی بخش کتاب گمانه‌زن نوجوان بر عهده‌ رضا علیزاده (مترجم آثار گمانه‌زن)، طاهره ایبد (نویسنده‌ کودک و نوجوان)، محمد کاظم اخوان (نویسنده‌ مجموعه‌ قصه‌های تا به تا) و فرزاد خلیلیان (فعال ادبی حوزه‌ ژانری و منتقد کمیک) است.

ادبیات گمانه‌زن برگردانی از عبارت Speculative Fiction است. بنا بر تعریف ویکی‌پدیای فارسی، این عنوان توصیف‌کننده‌ تمامی سبک‌ها و زیرسبک‌هایی است که دنیایی متفاوت با دنیای واقعی را تصویر می‌کنند (ژانرهای فانتزی، کارآگاهی، علمی‌تخیلی و وحشت و ... زیر چتر این عبارت قرار می‌گیرند). رابرت هاین‌لاین، نویسنده‌ شهیر علمی‌تخیلی، این عبارت را در سال ۱۹۴۱ خلق کرده است و امروزه این واژه را برای توصیف داستان‌هایی استفاده می‌کنند که لزوماً به واقعیت عینی و اصول متعارف داستان رئال پایبند نیستند و تخیل را در هسته‌ مرکزی خود قرار می‌دهند. داستان‌هایی که به طور معمول به اسم «ادبیات ژانری» شناخته می‌شوند و پیش از این کمتر مورد توجه جوایز ادبی فارسی قرار می‌گرفتند.

مراسم پایانی جایزه نوفه روز چهارم بهمن‌ماه ۱۳۹۷ در تهران به میزبانی نشر پیدایش برگزار می‌شود و برگزیدگان و شایستگان تقدیر آن در سه بخش رمان گمانه‌زن نوجوان، رمان گمانه‌زن بزرگسال و بخش فصل اول معرفی خواهند شد.

«فصل اول» بخش جنبی جایزه نوفه است و به فصل اول رمان‌ها یا داستان‌های بلند گمانه‌زنی (فانتزی، علمی‌تخیلی، وحشت، جنایی) تعلق می‌گیرد که هنوز تکمیل یا منتشر ‌نشده‌‌اند.

اولین دوره‌ جایزه‌ ادبی نوفه در بهار سال ۱۳۹۷ با حمایت انتشارات پیدایش تأسیس شد. هیأت امنای این جایزه از افراد حقیقی صنعت نشر، نویسندگان ادبیات گمانه‌زن و فعالان ادبی تشکیل شده است. هدف از ایجاد این جایزه اعتلای کتاب‌های ادبیات گمانه‌زن فارسی و حمایت از نویسندگان این عرصه است. همچنین انتشارات پیدایش به عنوان یکی از نشرهای باسابقه‌ ایران در حوزه ادبیات کودک و نوجوان با حمایت از ادبیات گمانه‌زن و چاپ چندین عنوان کتاب در این سبک بنیان‌گذار جایزه کتاب «نوفه» و حامی مالی و مالک حقوقی «مجله سفید» اولین مجله‌ گمانه‌زن فارسی نیز است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: