کد خبر: 39887
تاریخ انتشار: دوشنبه, 03 تیر 1398 - 09:35

داخلی

»

اخبار کتاب

به سپیدی برف، به سرخی انار؛ نکته­ ای پنهان در زندگی روزمره کودکان

منبع : لیزنا
«به سپیدی برف، به سرخی انار» در چهل صفحه با قیمت سی ونه هزار تومان توسط کتاب نیستان منتشر شده است.
به سپیدی برف، به سرخی انار؛ نکته­ ای پنهان در زندگی روزمره کودکان

 به گزارش لیزنا، کتاب «به سپیدی برف، به سرخی انار»اثر زینب نیکخواه آزاد در چهل صفحه با قیمت سی ونه هزار تومان توسط کتاب نیستان منتشر شده است.

به ­ندرت ممکن است، نخستین اثر هنرمند یا نویسنده­ ای، قابل توجه از کار­ در­بیاید، چه برسد که بتواند به صدایی متفاوت و اثرگذار تبدیل شود و با هویتی مشخص و متمایز، مخاطب را سر شوق بیاورد. «به سپیدی برف، به سرخی انار» چنین کتابیست. زینب نیکخواه آزاد در جایگاه نویسنده و تصویرگر، اثری را خلق کرده که با قلب و روح خواننده خود ارتباط برقرار می­کند و شاعرانگی­ اش، در کنار مفاهیم عمیق طرح شده، دست مخاطب را می­گیرد تا به مرتبه ای بالاتر از درک فلسفه­ زندگی رهنمون شود.

 «انتخاب»، مضمون و بن­مایه­ اصلی این اثرِ مخصوص گروه سنی «ج» را می ­سازد: نکته­ ای پنهان در زندگی روزمره کودکان ده و یازده ساله. اغلب این بچه ­ها از قدرت و تأثیر انتخاب­های خود غافلند. به نظرشان راهی  جز اجرای دستورات بزرگترها ندارند: ناچارند به مدرسه بروند، ساعت خواب و بیداری­شان حتی در تعطیلات را بر­اساس صلاحدید خانواده تنظیم کنند و... در­حالی­که دایره­ این مفهوم بسیار گسترده­ تر است، از کوچکترین رفتارها شروع می­شود و به ­تدریج اتفاقات آینده را می­سازد.

 دانه­ های برف در ابتدای کتاب و آدم­برفی در ادامه­ آن، دائم در حال «انتخاب» هستند و با عاقبت ­اندیشی، نتیجه را توضیح می­دهند. نویسنده­ با استفاده از تجربه­ مستقیم سال­ها کار با کودکان، با زیرکی این نکات را طرح­ می­کند و با تصاویری زیبا و متفاوت از زاویه دید معمول، نگریستن به دنیا را به عملی هیجان­ انگیز تبدیل می­کند. او خیلی چیزها را به ذهن خلاق مخاطب خود که در پایان دوره­ کودکی قرار گرفته، وا­می­گذارد تا ارتباط او را با متن افزایش دهد. مثلاً از «دخترک» اطلاعاتی نداریم، ­جز­این­که کلاه منگوله­ دار صورتی برسرکرده و به­ محض رسیدن، پوست پرچین و چروک درخت را در آغوش می­گیرد.

نیکخواه ­آزاد، شاعرانه ترین آدم­برفی دنیا را می­سازد و به او امکان می­دهد تا بین داشتن قلب و خاص­ترین آدم­برفی زمستان شدن، انتخاب کند. او برخلاف پیش­ داوری­های رایج این روزهای والدین، از کودک نمی­خواهد همانی شود که او در موقعیت فرد با­تجربه صلاح می­بیند. ادم­برفی خودش به این نتیجه می­رسد که بهتر است قلب داشته باشد و می­گوید: «تو حتی اگر من را خاص­ترین آدم­برفی زمستان هم بکنی، روز آب شدن می­رسد و من؛ فقط یک زمستان فرصت دارم، قلب داشته باشم و با تو دوست باشم.» و به این شکل، نخستین اثر این فارغ­ التحصیل رشته طراحی­ صنعتی، تابلویی هنرمندانه از ستایش دوستی رابه نمایش در­می­آورد.

کوتاهی زندگی به جای غم­انگیز بودن، به عمق و غنای آن می­افزاید و کودک مهر­­ورزی به تمام موجودات را می­آموزد.

 اگر تمام ویژگی­ های گفته­ شده برای «به سپیدی برف، به سرخی انار» را در کنار چاپ نفیس بر روی کاغذ گلاسه، جلد گالینگور و تصاویری هم­راستا با مفاهیم قرار دهیم، می­بینیم که با اثری متمایز در حوزه­  کودک مواجهیم. کتابی که می­تواند سرآغاز تفکر اصیل برای بچه ­ها باشد و به دغدغه­ ها­ی والدین درمورد زندگی معنوی و اخلاقی آنان پاسخ دهد و حتی به بزرگترها تلنگر بزند تا در اهداف خود بازنگری کنند 

این کتاب در چهل صفحه با قیمت سی ونه هزار تومان توسط کتاب نیستان منتشر شده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: