کد خبر: 39907
تاریخ انتشار: یکشنبه, 09 تیر 1398 - 10:19

داخلی

»

اخبار کتاب

سفرنامه «ازدحام بوسه» اثر نرگس مقصودی منتشر شد

منبع : نیستان
 کتاب نیستان «ازدحام بوسه» را در 154 صفحه منتشر و روانه بازار کرد.
سفرنامه «ازدحام بوسه» اثر نرگس مقصودی منتشر شد

 به گزارش لیزنا، سنت سفرنامه‌نویسی با وجود اینکه از دیرباز از رسوم و باورهای ایرانیان مسلمان بوده و آثار درخشانی در این زمینه درباره عصر و زمانه خود بر جای گذاشته‌اند اما در سپهر فرهنگی ایران در سال‌ها و دهه‌های اخیر این اتفاق چندان جدی گرفته نشده و گویا توسعه زندگی و فراهم شدن امکان سفر برای عموم از ارزش و انتظار برای انتشار و خوانش چنین آثاری کاسته است. با این همه کم نبوده‌اند سفرنامه‌هایی که در همین فاصله نوشته شده و با اقبال روبرو بوده‌اند. در این دست آثار اقبال یافته یا راوی و یا موضوع روایت چنان بکر و جذاب بوده است که مخاطبان را با خود همراه کرده است.

کتاب «ازدحام بوسه» اثر نرگس مقصودی در زمره همین دست آثار است. مقصودی این کتاب را برپایه نخستین تجربه خود از سفر پیاده‌روی اربعین حسینی منتشر کرده است. سفری که در سال‌های اخیر با وجود همه‌گیر شدنش در میان بخشی وسیع از جامعه ایران، به دلیل تنوع در انجام و اتفاقات پیش روی آن از جذابیت زیادی برای روایت برخوردار بوده است.

«ازدحام بوسه» با وجود در اختیار داشتن راوی زن در دام سانتی‌مانتالیسم روایت زنانه نیفتاده است. این اثر یک روایت حس‌برانگیز و جالب از این رویداد را روایت کرده است. کتاب از شرح چگونگی حرکت در این مسیر برای راوی شروع می‌شود. از آنچه او طلبیده شدن عنوان کرده است و در ادامه شرحی است پرتعلیق از آنچه بر او برای جمع کردن اسباب و آلات سفر رفته است و فراهم کردن مقدمات مالی و غیر مالی آن.

نگاه مقصودی در کتاب و برای شرح سفرش نگاهی داستانی است. گویی شرح روایی اتفاقاتی که بر او رفته و سعی کرده به آن نمک و نگاه داستانی بیاندازد و برای مخاطب روایتی جذاب‌تر از یک گزارش صرف از آنچه دیده است بر جای بگذارد.

کتاب با همین نگاه برای تمامی مخاطبانی که این سفر را تجربه کرده یا نکرده باشند جذاب و خواندنی است. نکته دیگر درباره این متن دور شدن آن از اطناب و تفسیر و توصیف‌های بی‌جا و یا به شدت عاطفی و مصنوعی در کتاب است. مقصودی در کتاب خود به خوبی تصویری جذاب از خود روایت کرده است، خودی که به فکر این سفر نبوده و برای آن نیت و طلبی در مشهد مقدس می‌کند و دعایش در نهایت مستجاب می‌شود و او راهی سفر. این کتاب از این منظر و برای ردیابی لایه‌های معرفتی پیچیده در تار و پودش نیز اثری در خور توجه و خواندنی است و می‌تواند برای مخاطبش ره‌توشه‌ای از این جنس نیز مهیا کند.

انتشارات کتاب نیستان «ازدحام بوسه» را در 154 صفحه و با قیمت 32000 تومان منتشر کرده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: