کد خبر: 40566
تاریخ انتشار: شنبه, 23 آذر 1398 - 09:07

داخلی

»

اخبار کتاب

یک درخت، یک گنجشک منتشر شد

منبع : انتشارات نیستان
یک درخت، یک گنجشک از مجموعه قصه­های آبدار منتشر شد.
یک درخت، یک گنجشک منتشر شد

به گزارش لیزنا، « یک درخت، یک گنجشک » در بیست و چهار صفحه باقطع خشتی کوچک توسط انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است.   

داستانی کوتاه، به­ ظاهر ساده و کودکانه اما پر از اندیشه و پیچیده شده در لایه­ های فلسفی. کتابی که می­تواند نقطه­ ی اتکایی برای گفتگوهای فلسفی عمیق با کودکان باشد و آنها را به سطحی دیگر از مشاهده­ کردن، شناختن و بررسی پدیده­ های گوناگون جهان هستی و عملکرد انسان­­ها فرا­بخواند. کتاب کوچک و بی­ ادعای  « یک درخت، یک گنجشک » از نظر موضوعی، اثر منحصر­به ­فردیست که در میان انبوه تولیدات فرهنگی کودکان، به سختی می­توان مشابه­ اش را یافت.

دهمین جلد از مجموعه­­ ی « قصه­ های آبدار » به قلم « سارا معتمد » از دوستی­های دوران بچگی شروع می­ کند و به تصمیم­ های بزرگسالی می­رسد. این اثر، با شروعی آشنا برای کودکان هشت سال به­ بالا و تصاویری متناسب با تخیل فعال گروه سنی مخاطب خود، داستانی تمثیلی را به شکلی ساده بیان می­نماید. ماجرای یک رودخانه، یک درخت و یک گنجشگ که از وقتی یادشان می­آمد با هم دوست بودند. « نرگس نیکویی » تصویرگر کتاب با نشان دادن رودخانه به شکل زنی جوان با چهره و پوششی آشنا برای بچه­ های ایرانی و بهره­ گیری از موتیف­ه ایی مشابه نقش­های اسلیمی، فضایی خاص برای کتاب خلق کرده ­است.

« رودخانه و درخت و گنچشگ هر روز کنار هم می ­نشستند و از هر چه دیده بودند برای هم تعریف می­ کردند. » این جمله با چنان تصویر آرامبخش و خیال­ انگیزی همراه شده که مخاطب اصلاً نمی­تواند حدس بزند به زودی با فاجعه روبه ­رو خواهد شد.داستان چنین ادامه پیدا می­کند:  سه دوست در دنیای زیبای خود از دیده ­های روزانه برای هم می­ گفتند تا « یک روز که، رودخانه اول صبح که از خواب بیدار شد، گفت:

« -من دیگر از رفتن خسته شده ­ام. می­خواهم یک­جا بمانم ».

تصمیمی ساده و به ­ظاهر شخصی که از سوی دوستان با واکنش اولیه ­ای جز خنده روبه­ رو نمی ­شود  اما در نهایت، نه تنها بر سرنوشت خود رود ، بلکه بر زندگی هر سه نفرشان اثر می ­گذارد و عاقبتی را به­ دنبال می ­آورد که هیچ شباهتی به ابتدای داستان ندارد.

« یک درخت، یک گنجشک » برخلاف روال پذیرفته­  شده و مرسوم ادبیات کودک، تباهی را از نظرگاه­ها دور نگه ­ن می­دارد. خواننده ­ی دبستانی این کتاب، درست مثل فردی بزرگسال با نتایج تصمیم رود، رو در رو می­شود و چهره ­ی بی­رحم و خشن زندگی را هم می­بیند. پدیدآورندگان با شجاعتی مثال­ زدنی این بخش را به معرض تماشا گذاشته­ و نخواسته­ اند  دنیا را به شکل بهشتی بی­ مشکل نمایش دهند. این رویکرد برای نسلی که با مفاهیمی همچون « مسئولیت­ پذیری » و «صرف نظر کردن از لذت و شادی لحظه­ ای » آشنایی چندانی ندارند، می­ تواند جدید و آگاهی ­­بخش باشد.

مفهوم وظیفه در قبال دوستان را به زیبایی می­توان در این کتاب دید اما آنچه بیشتر توجه را جلب می­ کند، مسئولیت فردیست. مسائلی که جای بحث و گفتگو بسیار دارد و می­تواند به والدین، معلمان و تسهیلگران کتابخوانی کمک کند تا مهارت­های زندگی را از شکل انتزاعی و غیرقابل فهم درآورده و به سطح تجربه­های روزمره­ ی کودکان نزدیک کنند؛ اتفاقی نیکو برای زنان و مردان فردا.   

« یک درخت، یک گنجشک » در24 صفحه باقطع خشتی کوچک توسط انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است.   

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: