رونمايي از كتاب "رهايي"

به گزارش لیزنا، مراسم رونمایی از رمان رهایی به نویسندگی نرگس بدیعیان با حضور شهرام گیل آبادی مدیر عامل خانه تئاتر، علی اصغر محکی مدرس و پژوهشگر علوم ارتباطات و امیر تقی پور مسئول ماهنامه مدیریت ارتباطات جمعه 29 آذر ماه 1398 در خانه فرهنگ و هنر گویا برگزار شد.

در مراسم رونمايي رمان "رهايي" مدیر انتشارات سیمای شرق، ابتدا به نقاط قوت اين اثر از لحاظ ساختاری پرداخت و گفت:با توجه به سبقه حرفه ای نویسنده یعنی روزنامه نگاری و خبرنگاری، این کتاب دارای نقاط قوت ساختاری ظریفی هست که در جای جای آن قابل مشاهده است. از تصویرسازی هایی که انجام گرفته تا اصول روایتگری که کاملا رعایت شده است.

امير عباس تقی پور افزود: از ویژگی های خوب ساختاری اثر که بگذریم، محتوای آن نیز  ما را به سمت دنیای جدیدی رهنمود میکند. دنیایی که در آن صلح با خویشتن برقرار است. صلحی که در نهایت به صلح با جهان بیرون از خودش، می انجامد.

وی ضمن تبریک به نویسنده اثر،  بدلیل قلمي شيوا، بر لزوم الگوسازی در جامعه تاکید کرد و گفت: با توجه به واپس زدگی های اجتماعی متعددی که این روزها گریبانگیر جامعه ما شده است من توصیه میکنم جوانانی مانند نرگس بدیعیان بعنوان الگو به جامعه معرفی شوند.

شهرام گيل آبادي نيز، در آيين رونمايي، با بيان اين كه ، یک پرسش مي تواند، انسان را به جایی برساند که منجر به تولید اثري فاخر شود، گفت: در رمان "رهايي" یک پرسش نگارنده را به جایی میرساند که درون خود را واکاوی کند و در این واکاوی برخی اوقات نکاتی را به اشتراک میگذارد که در مسیر طرح پرسش به رهیافتی چون کشف منجر شود.

مديرعامل خانه تئاتر، با  اشاره به اين كه، نويسنده در كتاب "رهايي" سعی دارد، دغدغه هايش را در كنار آرمان هايش، بروز دهد ، خاطر نشان كرد:در واقع  تپش معنایی تحقق این رویا یک آرمان است که در حال حاضر، این آرمان به عنوان این کتاب در دست ماست.

وي با بيان اين كه سوالات بسیاری در این اثر وجود دارد كه بعضا سوال مشترك خيلي از ماست، اذعان كرد: نويسنده در اين اثر، 17 سوال پی در پی که دارای یک ماهیت است را در هستی وجودی کتاب خود مطرح می کند و من توانستم  اين سوالات را، از دل کتاب بیرون بیاورم.در نهایت این سیر ایجاد شده ما را به یک نقطه میرساند و آن نیز اولین نقطه تولد ارتباط، است.

گيل آبادي با بيان اين كه، نویسندگان باید در پی کشف نقطه استراتژیک تازه ای باشند که این رشد و بالندگی را بتوانیم در آثار هنری شان ببینیم، اذعان كرد: هیچ اثر هنری به بلوغ نمی رسد مگر اینکه این نقطه درست شناسایی شده باشد.شناسایی این نقطه به منزله این نیست که یک اثر درست حرکت می کند زیرا حرکت کردن یک نقطه، شناختی به شمار می‌رود.

وي با تاكيد اين كه، شهامتی که انسان برای حرکت کردن پیدا مي كند، بسيار حائز اهميت است، خاطر نشان كرد: اگر درو دیوار این نگارخانه پر از آثار هنری است به این دلیل نیست که یک اثر هنری بلوغ یک دوره ای از یک هنرمند است و اوج و قله کار اوست بلکه به منزله این است که از نقطه ای عبور کرده که در سیر خود دوست دارد این اثر را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارد.

همچنين در ادامه، دكتر علي اصغر محكي در آيين رونمايي ، با بيان اين كه  دال مرکزی کتاب، کلید واژه «رهایی» است، گفت:  انسان گرفتار چهار زندان است، زندان اول طبیعت است که ما را بر اساس قوانین خودش می سازد. انسان دارای اراده انتخاب، می تواند خلق کند، بیندیشد و بسازد. زندان دوم تاریخ است، یعنی دنباله جریانات گذشته. تاریخ روی ما و ماهیت ما اثر می گذارد. سوم، زندان جامعه و نظام اجتماعی است. روابط طبقاتی و اقتصاد روی ما اثر می گذارد. چهارم، زندان خویشتن است، که انسان های آزاد را در خود زندانی می کند.

اين مدرس و پژوهشگر علوم ارتباطات با بيان اين كه انسان با کمک علوم طبیعی، برای رهایی از زندان اول، که طبیعت است تلاش می کند، افزود: وقتی با هواپیما پرواز می کنیم، از زندان طبیعت آزاد شده ایم، چرا که به انسان امکان پرواز و طی طریق با سرعت در مسافت های طولانی را داده است.

وي ادامه داد: زندان های دوم و سوم، یعنی تاریخ و جامعه را، می توان با نگاه فلسفی به گذشته و کشف قوانین تاریخی و نگاه علمی به قانونمندی های اجتماعی، در مسیر وسعت دید و رهایی از جبر رویدادمدارانه و رسیدن به فرایندهای آینده ساز جهت داد. در واقع در گذشته نماند بلکه از آن برای ساختن آینده، راه و مسیر ساخت.اما بزرگترین زندان انسان، زندان نفس و دلبستگی ها و تعلقات خاطر است که جلوه و نمود آن در فرهنگ و اخلاق متجلی می شود. برای رهایی از زندان خویشتن، صرفا توسل به علم و عقلانیت راهگشا نیست. از این زندان با خداباوری خالصانه، عشق، انسانیت، ایثار، محبت، دیگرخواهی، رشد فضایل اخلاقی و معادباوری می توان آزاد شد

محكي با بيان اين كه ارجاعات مربوط به این دیدگاه را می توان در لابلای کل متن کتاب یافت، اظهار كرد: عمر و زندگی، فرصت تلاش برای رهایی را در اختیار انسان ها قرار داده است، اما موانعی همچون ترس ها، تردیدها و قضاوت ها، سد راه جدی انسان برای رهایی هستند.

از دید نویسنده ی کتاب، جاده زندگی هر انسان، سرشار از فراز و نشیب هاست. این پستی ها و بلندی ها، طرحواره ای الهی هستند تا انسان ره توشه گیرد و راه رهایی را بیابد. خانم بدیعیان تاکید دارد در فرصت کوتاه زندگی، باید دست از فرار برداشت و با ترس ها و تردیدها روبرو شد و تاخیرها را رها کرد و در راهی گام برداشت که به صلح درونی و سپس زنجیره عشق بیرونی در جهان می رسد.

وي اذعان كرد: جملات پایانی مقدمه کتاب، در واقع چکیده همه آن چیزی است که مولف کتاب در تمام روایت کتاب می خواهد آن را نشان دهد: «دریافتم هیچ کس در هیچ کجای این جهان بزرگ، کامل و بی عیب آفریده نشده است. این که بتوانیم خودمان و دیگری را از این دریچه ببینیم و حقیقت را بپذیریم، به بزرگترین و اصلی ترین راز خوشبختی رسیده ایم. من سعی کردم این کتاب به منزله نوری باشد تا به وسیله آن، اتاق تاریک ترس، تردیدها و اندوهای مان، صاحب روشنایی هر چند کوچک شود.

در ادامه مراسم هم چنين، نويسنده اين اثر ضمن معرفي كتاب، با اشاره به مشكلات انسان ها در جوامع امروزي و بروز عيني خشونت عاطفي و رفتاري گفت: صلحي دروني حلقه مفقوده انسان امروزيست كه بايد براي تحقق آن اقدامي جدي از سوي هر فرد در جامعه صورت گيرد.

نرگس بديعيان "رمان رهايي" را براي خود همچون چراغي برشمرد كه راه مواجه با ترس ها و ترديدهايش را روشن كرده است.

وي تصريح كرد: فرار از ترس هايمان، فرصت زندگي را از ما مي گيرد، از اين رو مواجه شدن با آن را بايد بر فرار ترجيح دهيم تا آرامش بر زندگي هايمان حاكم شود.

گفتني ست، آیین رونمایی از رمان رهایی نوشته نرگس بدیعیان ظهر روز جمعه ۲۹ آذر ماه با حضور امیرعباس تقی پور مدیر مسئول نشر سیمای شرق، علی اصغر محکی مدرس دانشگاه و شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر و جمعی دیگر از فرهیختگان حوزه ارتباطات، ادبیات و هنر در خانه فرهنگ و هنر گویا برگزار شد.