کد خبر: 28657
تاریخ انتشار: دوشنبه, 01 خرداد 1396 - 08:59

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

اخبار کتابخانه ملی

 نمایشگاه آثار ایران با عنوان «ایران در حرکت به سوی مدرنیته» در برلین برگزار شد

منبع : لیزنا
در راستاي توافق میان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، رایزنی فرهنگی و معاونت اسناد ملّی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، نمایشگاه آثار ایران دوران قاجار با عنوان «ایران در حرکت به سوی مدرنیته Iran, Aufbruch in die Moderne »  در محل موزه اسلامی برلین (پرگامون) برگزار شد.
 نمایشگاه آثار ایران با عنوان «ایران در حرکت به سوی مدرنیته» در برلین برگزار شد

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران به نقل از اطلاعیه رسمی موزه و اخبار سایت های آلمانی ، هدف این نمایشگاه معرفي رویکرد عمومی جامعه ایران در حرکت به سوی مدرن‏سازی نهادهای فرهنگی و اجتماعی هم زمان با حفظ ارزش های سنتی و ایجاد تعادلی بومی میان دو شاخصة سنت و مدرنیته است. در نمایشگاه یاد شده بخشی از تصاویر دریافتی از معاونت اسناد ملّی با توضیحات به زبان های آلمانی و انگلیسی به همراه بيش از 30 قطعه کارت پستال دوران قاجار و نیز مجموعه ای خاص از آثار قاجاری موزه پرگامون به نمایش درآمد.

پرفسور فرانکه معاون موزه در مراسم افتتاحیه که با حضور 70 نفر از شخصیت های علمی و فرهنگی آلمان برگزار شد با ابراز قدردانی از آرشیو ملّی ایران به دلیل در اختیار قرار دادن این تصاویر، به تشریح وضعیت فرهنگی و اجتماعی ایران در یک صد سال اخیر پرداخت.

به عقيده فرانکه، ایران در دوران قاجار هنگامی که «بازی بزرگ» صحنة دیپلماسی جهان را به گروگان گرفته بود توانست تنها با تکیه بر ویژگی های فرهنگی- هنری و ارزش ها و مفاهیم سنتی و ذاتی خود استقلال خویش را حفظ كند .

وي در ادامه اظهار داشت: ویژگی مهم این دوران پذیرش عناصر مدرن در جامعه و بومی سازی آن ها با سنت ها و آیین ایران بود.

 

فرانكه در پايان سخنانش با اشاره به اين موضوع كه نوعی ذکاوت و هوشمندی در رویکرد ایرانیان برای مواجهه با دنیای جدید وجود داشته است تصريح كرد: امری که در تمام قرن گذشته استمرار یافت و حتی تا شرایط فعلی نیز ما شاهد این تداوم از سوی ایرانیان هستیم.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: