کد خبر: 33021
تاریخ انتشار: یکشنبه, 15 بهمن 1396 - 09:30

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

اخبار کتابخانه ملی

امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی با دانشگاه تربیت مدرس

منبع : لیزنا
 تفاهم‌نامه همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی با دانشگاه تربیت مدرس امروز با حضور اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و محمدتقی احمدی رئیس دانشگاه تربیت مدرس امضا شد.
امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی با دانشگاه تربیت مدرس

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در مراسم امضا این تفاهم‌نامه که با حضور جمعی از اساتید دانشگاه تربیت مدرس و معاونین کتابخانه ملی برگزار شد، اشرف بروجردی ضمن تأکید بر ظرفیت‌ها و امکانات موجود در سازمان اسناد کتابخانه ملی گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی و دانشگاه تربیت مدرس سابقه همکاری داشته‌اند و امضای این تفاهم گامی در جهت گسترش همکارها خواهد بود. امیدواریم آثار و ثمرات آن در آینده نزدیک برای جامعه علمی و پژوهشی کشور قابل ‌مشاهده بوده و منافع هر دو مجموعه را تضمین کند.

وی افزود: یکی از مباحث مهمی که ما در سازمان اسناد و کتابخانه ملی دنبال می‌کنیم بحث اسناد، پژوهش‌ها، اوراق و... است.

بروجردی با تأکید بر اینکه حفظ اسناد و انتقال آن به آیندگان یکی از راهکارهای حفظ تاریخ و انتشار تجربیات و آرا به نسل آینده است، افزود: تاریخ شفاهی یکی از گروه‌های پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی است؛ که در آن امکاناتی موجود است که می‌تواند خاطرات، رویکردها، نگاه‌ها و دلایل تخصصی اساتید در آن ثبت و ضبط شود.

وی افزود: گروه تاریخ شفاهی ظرفیت‌های خوبی است که می‌توان از آن استفاده کرد. ما با پژوهشگاه علوم انسانی نیز در این خصوص به تفاهم رسیده و این امکان برای دانشگاه تربیت مدرس نیز وجود دارد. اسناد علمی و خاندانی اساتید را می‌توان به‌صورت یک بسته فرهنگی ثبت و ضبط کرد تا برای آیندگان محفوظ باشد. این قابلیت اسناد است که سابقه تاریخی را در دل خود حفظ می‌کند.

اشرف بروجردی با اشاره به توان سازمان اسناد و کتابخانه ملی در حوزه دیجیتال‌سازی اسناد و کتب گفت: ما در حوزه دیجیتال کردن آثار نیز می‌توانیم خدماتی را ارائه کنیم. در سازمان اسناد و کتابخانه ملی تجربه بسیار ارزشمندی وجود دارد و 40 هزار نسخ خطی که در کتابخانه موجود است، دیجیتال شده و می‌توان این تجربیات و همچنین کتب را در اختیار دانشگاه قرارداد.

در این جلسه محمدتقی احمدی رئیس دانشگاه تربیت مدرس ضمن استقبال از مباحث مطرح شده گفت: دانشگاه تربیت مدرس بعد از انقلاب تأسیس شد و تنها دانشگاهی است که با ایده انقلاب اسلامی شکل گرفت و در حدود ثلث قرن به تراز بهترین دانشگاه‌ها در کشور تبدیل ‌شد.

وی گفت: دانشگاه بر اساس جلسه‌ دانشجویان با حضرت امام خمینی (ره) بعد انقلاب شکل‌گرفته و توسعه‌یافته است؛ که اگر شکل‌گیری و توسعه این دانشگاه مستند شود کار بزرگی خواهد بود.

 

وی گسترش دانشگاه تربیت مدرس را توفیق انقلاب اسلامی در حوزه آکادمیک دانست و گفت: بخشی از جریان شکل‌گیری دانشگاه در حال تدوین است و بخشی هم به‌عنوان تاریخ شفاهی می‌تواند در سازمان اسناد و کتابخانه ملی انجام شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: