کد خبر: 34050
تاریخ انتشار: شنبه, 01 ارديبهشت 1397 - 10:26

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

اخبار کتابخانه ملی

بروجردی در مراسم بزرگداشت سعدی بیان کرد

مردم محوری و اصلاح گری از اصول اندیشه‌های سعدی است

منبع : لیزنا
رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تصریح کرد: استاد سخن، سعدی با تلمیح و تمثیل در مناسبت‌های حکومت ورزی ورود می‌کند؛ امروز نیز می‌توان از آثار و اندیشه‌های سعدی در حوزه مردم محوری و حضور رضایتمندانه مردم در ساخت قدرت و حکومت استفاده کرد.
مردم محوری و اصلاح گری از اصول اندیشه‌های سعدی است

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، اشرف بروجردی در مراسم بزرگداشت سعدی، فارس را قطب فرهنگ و ادب ایران دانست و گفت: بزرگانی همچون حافظ و سعدی که در این سرزمین زیسته‌اند آثاری از خود برجای گذاشته‌اند که مایه فخر ایرانیان است.

او سعدی را استاد سخن توصیف و خاطرنشان کرد: سعدی افصح المتکلمین و شاعر نامدار ایران از سده هفتم تا همه دوران هاست و تا همیشه برای زبان فارسی و هویت ایرانی بر جای خواهد ماند.

مشاور رییس جمهور با اشاره به دوران تحصیل و تلمذ سعدی در نظامیه بغداد گفت: درآمیختنِ نظم و نثر و مضامین عاشقانه و عارفانه و نقل داستان، همه نشان از تعلیمات کم نظیر او دارد. اما نگاه و قلم نقاد او نسبت به اجتماع، او را از معلمانش همچون غزالی متمایز می‌کند

او ادامه داد: نگارشِ سعدی با آزاد اندیشی همراه است و حتی در مدحیاتش به جای اغراق در مدایح به پند و اندرز حاکمان همواره می پردازد و متوجهشان می کند که در حکومت‌داری باید عدالت و تدبیر خردورزانه را به کار بندند و از آنها گریزی نداشته باشند.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان اینکه سوگیری‌های سعدی در مدایحش بسیار هوشمندانه است» تصریح کرد: او دو تن از اتابکان و برادران جوینی را می‌ستاید و در مدح آن‌ها نیز از نصیحت کناره نمی گیرد. سعدی بیش و پیش از همه استاد سخن است و در دنیای معنا تصویری ناب از معلم اخلاق را نمایان ساخته است.

وی با اشاره به عناوین باب‌های آثار تعلیمی سعدی همچون «عدل و تدبیر و رای، احسان، تواضع، قناعت، شکر، سیرت پادشاهان، اخلاق درویشان، فواید خاموشی و تربیت» گفت: موشکافیِ هنر و اندیشه او تلاش سالیانی می‌طلبد و خوانش آثار سعدی باید همواره  وجود داشته باشد.

بروجردی با تاکید بر نگاه سعدی به جامعه و حکومتداری تصریح کرد: او با تلمیح و تمثیل در مناسبت‌های حکومتی ورود می‌کند؛ امروز نیز می‌توان از آثار و اندیشه‌های سعدی در حوزه مردم محوری و حضور رضایتمندانه مردم در ساخت قدرت و ساختار حکومت استفاده کرد.

او افزود: بوستان سعدی نگاهی آرمانگرایانه دارد، در بوستان افراد به گونه‌ای تصویر می‌شوند که باید باشند و نگاه سعدی به  شیوه‌های اصلاح کشورداری است. عصر سعدی مقارن با دوران ایلخانان مغول است و اتابکان نیز مشی استبدادی داشتند، سعدی در آن دوره  ساختار حاکم را هنرمندانه نقد می‌کند.

مشاور رئیس جمهور ادامه داد: در تعالیم سعدی به اهل حکومت تأکید می‌شود که باید خاطرنگه‌دارِ درویشان باشند، چرا که آنان پشت و پناه مملکتند.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در پایان تصریح کرد: فساد و اشرافیگری دست اندرکاران حکومتی نیز مورد نقد سعدی قرار می گیرد. از دیگر شیوه های تعلیم او تشویق و تنبیه توامان حاکمان است، به نحوی که دادگران را مورد لطف و ستمگران را مورد شماتت قرار می‌دهد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: