کد خبر: 36954
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 21 شهریور 1397 - 08:56

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

اخبار کتابخانه ملی

مراسم معارفه معاونت اسناد کتابخانه ملی برگزار شد

منبع : روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
آیین  معارفه علی زرافشان، معاون اسناد ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، صبح دوشنبه 19 شهریور ماه سال جاری برگزار شد.
مراسم معارفه معاونت اسناد کتابخانه ملی برگزار شد

 به گزارش لیزنا، در این مراسم رئیس سازمان، ضمن خوش آمدگویی به معاون جدید و قدردانی از زحمات معاون پیشین از آن­ها به عنوان دو نیروی ارزشمند این مرز و بوم یاد کرد. «اشرف بروجردی» از این سازمان به عنوان جایگاه نگهداری حافظه ملی ایرانیان که نقش مهمی در انتقال اطلاعات و دانش در جامعه را دارد نام برد و امانت­داری و مدیرت قوی را دو بال ترویج و اشاعه فرهنگ اسلامی دانست که معاون جدید از آن برخوردار است. او همچنین ابراز امیدواری کردند در سایه خدمات ایشان شاهد دست­آوردهای مهم و رونق و شکوفایی هر چه بیشتر سازمان باشیم. مدیران در جمهوری اسلامی ایران اگر بخواهند برای تعالی این سرزمین تلاش کنند، باید رسالت اصلیشان این باشد که چهره ای را که از جامعه اسلامی عرضه می کنند، مطابق با ارزش های این جامعه که یک جامعه اسلامی است،باشد و دو خصیصه امانت داری و قوت در تصمیم گیری و بهره گیری از دانش را دارا باشند.

در ادامه، «علی زرافشان» ضمن تشکر از حُسن اعتماد رئیس سازمان و قدردانی از زحمات یوسفی­ فر در زمان تصدی پست معاونت اسناد و دکتر خسروی در مدت سرپرستی این مجموعه ابراز امیدواری کرد موجبات شکوفایی و باروری هر چه بیشتر ظرفیت های درونی و بیرونی این سازمان که با تلاش مدیران سال های گذشته به ثمر نشسته فراهم شود. او در ادامه  به تجربه کار در بخش فن آوری اطلاعات کتابخانه ملی اشاره کرد و استفاده از بانک اطلاعاتی کتابداری و کتابخانه ای آن زمان را زمینه ساز ایجاد یکی از بزرگترین پایگاه­های اطلاعاتی دانش آموزی کشور (شبکه رشد) برشمرد که تا مدت ها مدل و الگوی دستگاه های آموزشی کشور بود.

وی با اهمیت اشاعه فرهنگ کتاب خوانی از سنین دانش آموزی به برگزاری نخستین جشنواره دانش آموزی آرشیویست­های جوان در آینده­ای نزدیک خبر داد. در پایان ایشان ابراز امیدواری کرد با بهره گیری از ظرفیت‌های بدنه مدیریتی و کارشناسی مجموعه، موقعیت­ها و فرصت های مناسبی ایجاد شود و معاونت اسناد ملی ایران با بهره گیری از ظرفیت های کارشناسی مجموعه سازمان اسناد و کتابخانه ملی، جایگاه آرشیو ملی ایران را ارتقا دهد مجموعه ای که ادغامش با کتابخانه ملی، اقدامی از روی آگاهی و در جهت بهره وری و هم افزایی بود.

همچنین در بخشی از مراسم، «نوید ادهم»؛ دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش ضمن عرض تبریک به معاون جدید و همکاران آرشیو ملی از زرافشان به عنوان مدیری حاذق، فهیم و ژرف اندیش یاد کرد. وی با بیان مجموعه ای از خصایص اخلاقی و مدیریتی، او را از مدیران توانمند آموزش و پرورش دانست که در تدوین آیین نامه ها، سند توسعه آموزش و نقشه جامع آموزشی کشور نقش موثری را ایفا کرد. در کشور ما فرهنگ مستندسازی و نوشتاری بسیار ضعیف است و به نظر می رسد برای حل این کاستی باید کار را از مدارس شروع کنیم که در این زمینه تجربه آقای زرافشان بسیار مغتنم است و به کارگیری آن در آرشیو ملی ایران، قطعاً موثر خواهد بود.

«شهرام یوسفی­ فر»؛ معاون پیشین اسناد ملی ضمن ارائه گزارش عملکرد خود طی قریب به دو سال و نیم حضورش در اسناد ملی به اهمیت آرشیو ملی و ارتباط گسترده آن با دستگاه­های مشمول قانون اسناد ملی اشاره کرد و انتقال اسناد با ارزش به مخازن آرشیو، دریافت گزارش دوره­ای از دستگاه­های مشمول قانون اسناد ملی، ایجاد کارگروه های ارتباطات آرشیوی و اسناد الکترونیک، اصلاح آیین نامه کمیته خرید و آموزش دوره ای به رایزنان فرهنگی را از مهمترین اولویت ها در دوران مدیریت برشمرد.

نزدیک به ۵ دهه گذشته، آرشیو ملی ایران بالیده و رشد کرده است و بدون تردید یکی از دستگاه های منحصر به فرد در نظام جمهوری اسلامی ایران است. از این حیث که با همه دستگاه های مشمول قانون اسناد ملی سروکار دارد. آن هم از باب یکی از مهمترین بخش های این دستگاه ها یعنی بایگانی ها.

او افزود: در هنگام کار در آرشیو ملی تازه متوجه می شویم نظام دیوانسالاری و بروکراسی در کشور چگونه کار می کند. برای خود من هم این اتفاق افتاده است که به اینجا بر می گردد که متاسفانه در داخل کشور دانشی به نام علم آرشیو تاکنون تولید نشده است. این مسئله برای کشوری مانند ایران بسیار متفاوت تر از دیگر کشورها است.

معاون سابق سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران سپس گزارشی از دوره دو و نیم ساله حضور خود در این مسئولیت ارائه کرد و گفت: یک محور اصلی در برنامه هایی که در این مدت پیگیری شد، تحقق تکالیف سازمان های مختلف نسبت به اسناد ملی ایران بود که آنها را مجاب کنیم بدون هیچگونه چشمداشت و احتیاطی این تکالیف را انجام دهند. بر همین اساس، اجرای قانون اسناد ملی در ۵۰ سال اخیر مورد رصد قرار گرفت و گزارش آن به عالی ترین مقامات در سطح وزیر ارائه شد.

وی همچنین از متعهد شدن مدیران کل حوزه های وزارتی در تمامی وزارتخانه های کشور برای ارائه گزارش های دوره ای از فعالیت های این وزارتخانه ها در راستای اجرای قانون اسناد ملی، در این مدت گفت و یادآور شد: در نهایت متوجه شدیم که جایگاه فرآیند تولید سند در دستگاه های کشور تا چه حد مغفول بوده است.

یوسفی فر ادامه داد: از طرف دیگر باید با مهمترین نهادی که مکلف به رعایت قانون اسناد ملی است، گفتگوهایی را آغاز می کردیم. آن هم نهاد ریاست جمهوری بود. ولی متاسفانه نهاد ریاست جمهوری در این زمینه کند کار کرد.

وی در همین رابطه یادآور شد: ایجاد مرکز اسناد در نهاد ریاست جمهوری کاری خلاف قانون بوده است و می بایست این مرکز منحل شود. البته با آمدن خانم جنیدی به معاونت حقوقی ریاست جمهوری، اتفاقات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

او همچنین گفت: در موضوع اسناد در اختیار بنیاد شهید هم تصمیم گیری لازم به عمل آمد و تصمیم گیری شد که این اختیار در حوزه اسناد ملی از آنها سلب و محدود به اسناد خصوصی شهدا، جانبازان، ایثارگران و خانواده های آنها شود.

معاون سابق اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ادامه داد: در 3 دستگاهِ وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان میراث فرهنگی که در خارج از کشور مشغول تولید اسناد هستند، مشکل عدم انتقال اسنادی وجود دارد اما بر اساس مصوبه شورای اسناد ملی کار بررسی و انتقال این اسناد به کارشناسان آرشیو ملی محول شد.

یوسفی فر بیان کرد: تردیدی نیست که روال ها و روش ها در آرشیو ملی ایران کهنه شده است و بر همین اساس کارگروهی برای اصلاح ماده واحده قانون اسناد ملی در دوره اخیر شکل گرفت و آیین نامه نحوه تعیین تکلیف اسناد در استان ها تدوین و به مدیران هر استان ابلاغ شد.

یوسفی فر همچنین از انتقال اسناد مهم برخی دستگاه ها طی دو سال و نیم گذشته یاد کرد و گفت: بعضی از این دستگاه ها بعد از ۵۰ سال اسنادی را به ما تحویل دادند که از جمله آنها وزارت اطلاعات بود که حدود ۲ هزار کارتن از اسناد منحصر به فرد خود را به آرشیو ملی ایران منتقل کرد. در این مجموعه، اسناد مربوط به فرح پهلوی و سایر اسناد مهم در چند دهه گذشته به چشم می خورد. همچنین حراست کل کشور ۱۲ هزار کارتن از اسناد خود را به آرشیو ملی ایران منتقل کرد. ستاد کل نیروهای مسلح هم ۵ میلیون برگ سند نظامی را در اختیار ما قرار داد. وزارت نفت هم به عنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی کشور تاکنون بیش از ۲۰۰ تن از اسنادش را به آرشیو ملی ایران منتقل کرده است. در تمامی این موارد همراهی دادستان کل کشور با آرشیو ملی ایران قابل تقدیر بوده است. در این مدت، بیش از ۱۰۰ هزار پرونده برای تنظیم و توصیف اصناف برون سپاری شد. کار تنظیم و توصیف اسناد ریاست جمهوری به طور کامل انجام شد و در سال ۹۷ اسناد دوره نخست وزیری و همچنین بعضی اسناد اهدایی به همین شکل طبقه بندی و قابل استفاده خواهد شد.

او درباره شرایط ایمنی ساختمانه آرشیو ملی بیان داشت: کپسول های ضدعفونی کننده که در طبقه منفی یک ساختمان آرشیو ملی قرار داشت، قدرت تخریب اعجاب آوری داشت. گفته می شد که اگر در لحظه منفجر شوند، اثری از این ساختمان تا طبقه هفتم باقی نمی ماند. بر همین اساس، تمامی این کپسول ها از ساختمان آرشیو ملی به بیرون منتقل شد و در محفظه ای استاندارد در پارکینگ کناری قرار داده شدند. همچنین سیستم تهویه مخازن اسناد ملی از رده خارج شده بود که خوشبختانه با توجه ویژه خانم بروجردی و نامه نگاری ایشان با آقای جهانگیری (معاون اول رئیس جمهور) مسئله تعویض و بهبود فرایند عملکرد این سیستم در دستور کار قرار گرفته و امیدوارم در سال جاری این کار انجام شود. مخازن طبقه پنج آرشیو ملی ایران انباری معاونت پشتیبانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تبدیل شده بود که پاکسازی شد. همچنین ۲۰۰ هزار قطعه مهر و تعداد فراوانی تمبر در طبقات داشتیم که همه آنها تعیین تکلیف و از آرشیو ملی خارج شد.

او به گفته خودش، ۲۷ تا ۳۰ درصد حق سختی کار برای کارکنان بخش اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران آورد و البته، تجربه دوسال و نیم حضور خود را در آرشیو ملی ایران ماندگار توصیف کرد و با اشاره به اینکه پروسه انتقال او به دانشگاه تهران در اواخر سال گذشته کلید خورد، از موافقت رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با انتقال خود به این دانشگاه قدردانی کرد و همچنین وی ابراز امیدواری کرد طرح جامع بایگانی راکد با کمک معاون جدید اسناد ملی و از طریق استانداری تهران به سرانجام برسد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: