برای برگ سپید بنویسید!
چند پیشنهاد برای روان‌تر شدن قلمتان

معرفی و نقد کتاب به اندازه کتابخوانی شیرین است. خواندن نظرات دیگران درباره کتاب‌ها هم همینطور!

برگ سپید نزدیک به 3 سالگی بود که مسئولیتش را به من سپردند و حالا بعد از گذشت 9 ماه، بسیار زیاد دوستش دارم. مطمئنم تمام کسانی که حتی یکبار برای ستون مطلب نوشته‌اند یا نقدهای آن را خوانده‌اند، این حس را نسبت به این ستون دارند. چرا که برگ سپید همیشه به دور از بلندپروازی و سخت‌گیری به نویسندگان و نوقلمان اجازه داده تا نظرات خود را درباره کتاب‌ها در آن منتشر کنند و محیطی صمیمی برای تشویق به نگارش و مطالعه به وجود آورده است.

از زمان شروع کارِ برگ سپید تابحال داوران و ویراستاران تلاش بسیاری برای کمک به نگارش هرچه بهتر نقدها کرده‌اند و زمان زیادی را برای توصیه‌ها و اصلاح نوشته‌ها گذاشته‌اند تا نویسندگان معرفی شایسته و درخوری منتشر نمایند. با این حال مخاطبان جدید این ستون همواره درباره چگونگی نوشتن نقد سوال دارند.

بنده تصمیم گرفتم با آغاز سال تحصیلی جدید و زمان فعالیت و کار، مروری بر آنچه که داوران از ابتدای امر درباره این ستون و چگونگی معرفی و نقد کتاب نگاشته‌اند، داشته باشم و همه مطالب را درکنارهم جمع آوری کرده و تمامی مخاطبان را به نوشتن تشویق کنم.

در شروع کار ستون برگ سپید جناب آقای عمرانی مطلبی را با عنوان "برگ سپید" درباره این ستون نگاشته‌اند که بسیار خواندنی و مفید است.

7 ماه بعد، در زمانی که 50 مطلب در این ستون منتشر شده بود و ستون برگ سپید در این مدت راه و رسم خود را پیدا کرده و به اصطلاح روی غلطک افتاده بود، جناب آقای امیرحسین رجب‌زاده‌ عصارها، اولین دبیر این ستون، با انتشار مطلبی تحت عنوان "مانیفست" درباره روند برگ سپید و اهداف آن نگاشتند.

اما درباره نقد و چگونگی نقد کردن دکتر یزدان منصوریان در مطلب "چیستی و چگونگی نقد کتاب: نکته‌ها و اشاره‌ها" حجت تمام کردند و هرآنچه را که لازم بوده در یک نوشته مختصر و بسیار آموزنده و مفید آورده‌اند که خواندن آن تقریبا تمامی سوالات نوقلمان را پاسخ می‌دهد. همچنین در پایان به 10 نکته اساسی و مهم نیز اشاره کرده‌اند که بسیار حایز اهمیت است.

بعلاوه خیلی از نویسندگان از ترسِ نوشتن و ناتوانی ذهن در هنگام نوشتن می‌گویند که راهکار آن نیز در مطلب دکتر زین‌العابدینی در ستون گاهی‌دور، گاهی‌نزدیک با عنوان "سندروم کاغذ سپید و خواندن" آمده است. پس اگر شما هم در شروع نوشتن، با وجود دریایی از مطالب در ذهن، هیچ حرفی روی کاغذتان نمی‌آید؛ این مطلب را از دست ندهید.

همچنین دو نوشته جالب‌توجه در یک‌سالگی و سه‌سالگی برگ‌سپید توسط آقای عصارها نوشته شده که خواندن آن خالی از لطف نیست و مطالب پربازدید و پرکامنت را نشانتان میدهد تا راحت‌تر مطالب برجسته این ستون را پیدا و مطالعه کنید.

  

در ادامه مواردی را که در هر معرفی یا نقد، می‌بایست رعایت شود به اختصار آورده‌ام:

عنوان معرفی یا نقد  (میتواند هم اسم کتاب باشد هم عنوانی متفاوت اما مرتبط!)

نام نویسنده معرفی یا نقد

درج عکس کتاب  (عکس با کیفیت از کتاب که میبایست به صورت عمودی باشد)

درباره نویسنده کتاب:

حداقل یک پراگراف شامل معرفی نویسنده، سن، تحصیلات، آثار، فعالیت‌ها و...

درباره کتاب:

یک قسمت شامل معرفی کتاب است و معرفی داستان (دقت کنید انتهای داستان برای مخاطبان لو نرود)

قسمت مهم‌تر بیان نقات قوت و ضعف داستان و بررسی تخصصی‌تر از کتاب معرفی شده است.

قسمتی از کتاب:

شامل پاراگرافی کلیدی و یا مورد علاقه شما که فکر می‌کنید خواندن آن باعث ایجاد شوق در مخاطبان برای مطالعه کتاب شود.

سخن آخر:

شامل جمع‌بندی شما از معرفی کتاب و نتیجهگیری نهایی شما می‌شود.

منابع: (اختیاری)

اگر در نوشتن نقد از مطالبی در اینترنت یا مقاله‌ای درباره کتاب استفاده نموده‌اید حتما می‌بایست به مطلب مذکور استناد داده شود.

مشخصات کتاب:

عنوان کتاب/ اسم نویسنده؛ مترجم و... . شهر: ناشر، سال نشر. (تعداد صفحات)

درباره نویسنده این متن:

مشخصات خودتون+ ایمیل شامل موارد زیر در قالب یک پراگراف باشد:

اسم‌تون چیه؟

دقیقاً یا حدوداً چند سال دارید؟

در چه شهری به دنیا آمدید/رشد کردید/زندگی می‌کنید؟

مدرک و رشتۀ تحصیلی و دانشگاه شما چیست؟

اختیاری یا اجباری، چه حرفه‌ای پیشه کرده‌اید؟

ربط شما به کتاب/هنر/ادبیات چیست؟

از کدام قسمت زندگی خود بیشتر لذت برده‌اید؟ تفریح، سرگرمی و دل‌خوشی شما؟

 

 

در پایان دقت داشته باشید که:

-         سعی کنید کتابی مناسب (ترجیحا ادبیات) را انتخاب کنید که حداقل در ستون برگ سپید معرفی نشده است.

-         اگر قبلا در ستون برگ سپید معرفی شده و شما هم تمایل دارید معرفی کنید ایرادی ندارد و پیش از این هم این اتفاق افتاده، در این‌صورت باید حتما معرفی یا نقد پیشین خوانده شود و حرف‌های متفاوتی برای گفتن داشته باشید، یا از نگاه دیگری و شاید با رویکرد متفاوتی کتاب را معرفی یا نقد کنید.

-         مطلب شما باید کامل، جامع و کافی درباره کتاب باشد: از خلاصه‌گویی یا زیاده‌گویی بیش‌ازحد خودداری کنید.

-         خوانندگان مطلب شما در سایت لیزنا بسیار زیادند و ستون برگ سپید یکی از پرطرفدارترین بخش‌های سایت است؛ پس در نگارش مطلب خود همت داشته باشید و آن را سرسری نگیرید. نقد‌هایی که قبلا درباره آن نوشته شده را مرور کنید.

-         نوشته باید حاصل تفکر شما باشد، نه جمع‌آوری چند نقد در کنار هم. فقط در مواقعی که احساس کردید نقد یا مطلبی درباره اثر شما مفید است، می‌توانید آن را به نوشته خود اضافه کنید و حتما استناد دهید.

-         اگر مدتی از زمان خواندتان از کتاب گذشته حتما کتاب را بازخوانی یا مرور کنید تا برایتان یادآوری شود و نکته ای از قلم نیفتد.

-         از نوشتن نترسید، این ستون مخصوص نوقلمان برای شروع نوشتن ایجاد شده و بسیاری از افراد نخستین مطالب خود را در برگ سپید منتشر کرده‌اند.

-         نویسندگان نقدها مشتاق دریافت بازخورد و پیشنهادات خوانندگانِ نوشته‌ها و نقدهایشان هستند. نقطه‌نظرات خودتون رو در قسمت "نظرشما" برای نویسنده بنویسید!

 


-  -- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

لیست مطالب خواندنی:

لیزنا/ برگ سپید/ ابراهیم عمرانی/ کدخبر ۱۹۳۲۱

لیزنا/ برگ سپید/ مانیفست/ امیرحسین‌ عصارها/ کد خبر ۲۱۸۰۸

لیزنا/ برگ سپید/ چیستی و چگونگی نقد کتاب/ یزدان منصوریان/ کدخبر ۲۴۵۷۱

لیزنا/ گاهی‌دور‌گاهی‌نزدیک/ سندروم کاغذ سپید و خواندن/ محسن حاجی‌زین‌العابدینی/ کد خبر ۲۴۶۸۳

لیزنا/ برگ سپید/ یک‌سالگی/ امیرحسین‌ ‌عصارها/ کد خبر ۲۳۴۱۴

لیزنا/ برگ سپید/ سه سالگی: یک جشن کوچولو/ امیرحسین‌ عصارها/ کد خبر ۳۴۰۴۹