کد خبر: 40102
تاریخ انتشار: سه شنبه, 29 مرداد 1398 - 09:53

داخلی

»

برگ سپید

شدن: روایت یک زندگی

منبع : لیزنا
مینا حاجی‌ملاحسینی
شدن: روایت یک زندگی

درباره نویسنده

میشل رابینسون اوباما در ۱۱ ژانویه ۱۹۶۴ در شیکاگو به دنیا آمد. پدرش از کارکنان تصفیه‌خانه آب و مبتلا به ام‌اس و مادرش تا پیش از دبیرستان او به خانه‌داری مشغول بود. او دانش‌آموخته دانشگاه پرینستون و دارای دکترای حقوق از دانشگاه هاروارد است. وکیل و فعال اجتماعی، علاقمند به محیط‌زیست است. به مدت هشت سال بانوی اول ایالات متحده آمریکا بود و نخستین بانوی اول آمریکایی-آفریقایی در تاریخ ایالات متحده آمریکا می‌باشد. میشل اوباما در فهرست نظرسنجی سالانه زن تحسین شده سال ۲۰۱۸ به عنوان مقام اول انتخاب شد.

درباره کتاب

کتاب پیش رو که بعد از 15 روز از انتشار آن بیش از دومیلیون فروش داشته است و عنوان پرفروش‌ترین کتاب سال آمریکا را به خود گرفت، روایت زندگی زنی است که با تلاش و صبوری، مشکلات و موانع زندگی را برطرف می‌کند و هیچ‌یک از مشکلات نژادی و طبقاتی و اجتماعی او را از رسیدن به هدفش بازنمی ­دارد.

میشل اوباما به شیوه اتوبیوگرافی و با زبانی گرم و صمیمی به‌دور از هیچ تکلفی خواننده را به شنیدن قصه زندگی خود دعوت می­ کند. قصه ­ای که در سه بخش بیان می­شود. بخش اول: "من شدن" که به زندگی کودکی تا اوایل جوانی خود می‌پردازد. نویسنده در این بخش برای ما از تبعیض نژادی در آمریکا و به تبع آن سطح زندگی و طبقاتی سیاه‌پوستان آمریکا می­گوید و از شانسش برای داشتن یک خانواده گرم و صمیمی و تاثیر آن را در تمام دوران زندگی‌اش می­گوید. او معتقد است حمایت والدینش برای او اطمینانی را به ارمغان آورده که بسیاری از هم‌نژادانش از آن محروم‌اند و باعث شده هربار در مواجه با چالش‌های زندگی بتواند روی پای خودش بایستد.

بخش دوم: "ما شدن" توانسته است بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه در یک شرکت معتبر حقوقی استخدام شود و بعد از مدتی باراک اوباما به عنوان کارآموز زیر نظر او وارد شرکت می‌شود و در این بخش برای خواننده از آشنایی خود با اوباما می‌گوید. در این بخش بیشتر با خصوصیات اخلاقی و نوع زندگی اوباما آشنا می­شویم. اوبامایی که توانسته است به مدت 8 سال مرد اول یک کشور باشد در کودکی پدر و مادرش از هم جدا می­شوند و از ده سالگی روی پای خود می‌ایستد. پسر باهوشی که زیاد کتاب می­خواند و ذهن تحلیلگری دارد و دانشجوی دانشکده حقوق، پسری با روابط عمومی قوی که در ارتباطات فردیش موفق است. بعد از فارغ التحصیلی با میشل اوباما ازدواج می­کند. اختلافات تربیتی این دو و بلندپروازی‌های اوباما، چالش‌هایی را در زندگی پیش‌روی او به عنوان یک زن می­گذارد. زنی که باور دارد و معتقد است که یک زن، نقش سازنده ­ای برای حفظ خانواده دارد. و بعد از بچه‌دار شدن از دغدغه‌های یک مادر و مراقبت از کودکانش می­گوید و از همراهیش با همسرش برای رسیدن به آرزوهایش تا عضویت اوباما در سنا و بعد هم رویای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری تا پیروزیش در انتخابات و سختی‌ها و همراهی‌ها و صبوری یک زن در این مسیر کنار همسرش می‌نویسد.

بخش سوم: "بیشتر شدن" این بخش با ورود آن‌ها به کاخ سفید و برگزاری جشن‌های ریاست جمهوری شروع می‌شود از برخی رسوم زندگی در کاخ سفید می­گوید و سنگین شدن وظایفش در قبال جامعه و خانواده. حالا به عنوان زن اول یک کشور هم نگرانی‌های یک مادر برای تربیت کودکانش را می‌خوانیم و هم وظایف جدیدی که به عهده گرفته است و خدماتی که به مردم جامعه خود در طی 8 سال ریاست جمهوری همسرش کرده و تاثیرگذاری که در جامعه امریکا داشته است.

تحلیل کتاب

شدن داستان زنی است که توانسته رویاهای خود را زندگی کند. علی‌رغم تمام مشکلات و زندگی در محله فقیرنشین توانسته برای هدف‌هایش و برای یک زن توانایی که بتواند تغیری در زندگی و جامعه سیاهپوست ایجاد کند تلاش کرده است. او برای شدن، بهتر و بهتر شدن، تلاش‌های زیادی کرده است. موانع بسیاری پشت سرگذاشته است.

داستان چند محور اصلی دارد، اولین و مهم‌ترین محوری که به آن پرداخته، خانواده و نقش حمایتی پررنگ آن در پیشرفت افراد است. او برای ما از بچگی و نقش سازنده پدر و مادرش می‌گوید تا تربیت کودکان خود و حمایت­هایی که علی‌رغم نگرانی­ها و مخالفت­هایش با کار و آرزوهای همسرش، از او دارد. این‌که چگونه همیشه در کنار همسرش بوده و توانسته نقش سازنده‌ای در دوره ریاست جمهوری اوباما تا همین‌الان در جامعه آمریکا داشته باشد. محور بعدی، قدرتی است که از زنان مخصوصا زنان سیاهپوست و اقلیت در امریکا و تمامی جوامع سلب شده است، مطرح می­شود. او معتقد است زنان باید هویت خود را پیدا کنند و قدرت خود را نشان دهند و نگذارند سنت­ها، تبعیض­ها و ترس­ها مانع پیشرفت آنها شود، زن­ها باید باورهای خود را تغیر دهند تا بتوانند دنیا و جامعه خود را تغیر بدهند و نقش سازنده ­ای داشته باشند. محور سوم هدفمند بودن، رویاپردازی و بعد قدم برداشتن به سمت اهداف، تسلیم نشدن و داشتن روحیه شکست‌ناپذیری و جمع ­گرایی است. روحیه جمع­ گرایی که باعث می­شود ما منافع خود را در گرو تامین منافع دیگران ببینیم و هرروز برای داشتن دنیای بهتر، مهربان‌تر و صلح آمیزتر تلاش کنیم.

گویی در تمام دنیا زن­ها وجه اشتراک‌های یکسانی از قبیل صبوری، همراهی، گذشت، مهربانی، دوراندیشی و ... را دارند. در این کتاب ما پای قصه زنی قوی نشسته‌ایم که تاثیرگذاری عجیبی در جامعه خود داشته است. زنی که همواره برای کامل­تر شدن گام برداشته است. زنی که همیشه محکم و مصمم قدم برداشته و سعی کرده دنیا را جای بهتری برای زندگی کند. زنی که هیچ‌چیز نمی­تواند و نمی­گذارد مانع او شود. زنی که توانسته همیشه فرزند خوب، مادرخوب، همسرخوب و حامی خوبی باشد. و البته در سفر زندگی، داستان منحصر به فرد خود را داشته باشد.

گزیده‌ای از کتاب

"این نشانه قدرت شماست اگر اجازه دهید شناخته شوید و شنیده شوید و داستان منحصر به فرد خود را داشته باشید و از صدای واقعی خود استفاده کنید و نشانه بزرگ منشی شماست اگر بخواهید دیگران را بشناسید و صدای آن‌ها را بشنوید و این‌گونه، من، من شدم."

" آنچه به خود اجازه نمی­دهم، انجام دهم، این است که بدبین شوم"

"من هیچ چیز نداشتم و همه چیز داشتم، به تو بستگی دارد داستانت را چگونه تعریف کنی"

منابع:

ویکی پدیای فارسی: میشل اوباما. بازیابی شده در 26 مرداد 1398 به آدرس: لینک

مشخصات کتاب:

اوباما، میشل. شدن؛ ترجمه علی سلامی. تهران: انتشارات مهراندیش، 1398.

درباره نویسنده این متن:

مینا حاجی‌ملاحسینی، کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات از دانشگاه شهید بهشتی، کارمند، علاقمند به کتاب و سفر، زندگی می‌کنم تا سفر کنم.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: