کتابخانه ها را بسوزانید و کتابداران را راحت کنید!+فیلم

 به گزارش لیزنا، «کتابخانه ها را بسوزانید و کتابداران را راحت کنید» عنوان سخنرانی دکتر آر. دیوید لنکس در مدرسه علوم اطلاعات دانشگاه مریلند است. وی معتقد است، روزهایی که فقط یک مدل برای وجود و ضرورت کتابخانه ها وجود داشت اگر بخواهند به حیات خود ادامه دهند، پایان یافته است. این دیدگاه که کتابخانه، محلی برای ذخیره کتاب و منابع اطلاعاتی است نیز از بین رفته است. این تصور که کتابخانه می تواند یک جانبه برای مأموریت یک جامعه خدمات رسانی کند نیز نادرست است. اما آنچه باقی می ماند و اهمیت دارد آن است که کتابداران نیازهای جامعه را می بینند و سبب تحرک آن جوامع می شوند.

 

دکتر آر. دیوید لنکس در این سخنرانی، کتابداری را فارغ از چارچوب های تعلق به ساختمان ویژه ای برای کتابخانه و وفادار به سنت های قدیمی به نمایش می گذارد و معتقد است کتابداری جدید مبتنی بر داده است نه اطلاعات لذا اینکه کتابداران فقط به محیط کتابخانه وابسته هستند آنها را در چارچوبی غیرقابل ترقی قرار داده است. در حالی که کتابداران در محیط فعلی باید بتوانند در مراکز مختلف سبب تحرک در جامعه شوند. بر همین اساس عنوان متناقض سخنرانی وی، نیز نشان می دهد که لازم است کتابداران حرکتی را از سوی خود آغاز کنند و آن را به جوامع منتقل نمایند.

 

وی همچنین در این سخنرانی درباره کتابداران به عنوان تسهیل کنندگان خلق دانش در کتابخانه ها، ادارات و مدارس و کلاسهای درس و حتی اینترنت سخن می گوید.

 

گفتنی است، دکتر آر. دیوید لنکس، استاد مدرسه علوم اطلاعات دانشگاه سیراکیوز و مدیر موسسه اطلاعات  سیراکیوز در ایالات متحده امریکا است. کتاب «اطلس کتابداری جدید»، در سال 2012 برنده جایزه ABC-CLIO/Greenwood به عنوان بهترین کتاب در حوزه کتابداری شد. لنکس مدافع سرسخت کتابداران است و حضور و نقش آنها را در جوامع امروزی ضروری و مهم تلقی می کند.

 

علاقه مندان می توانند سخنرانی دکتر آر. دیوید لنکس را در ویدئوی زیر مشاهده کنند. همچنین اسلایدهای وی از طریق این نشانی در دسترس علاقه مندان است.