کد خبر: 24457
تاریخ انتشار: شنبه, 15 خرداد 1395 - 11:25

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی سپیدان مطرح شد؛

ترویج کتابخوانی برای جلوگیری از مهاجرت از روستاها

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس ترویج کتابخوانی و ارتقای فرهنگی را یکی از موثرترین راه های جلوگیری از مهاجرت از روستاها دانست.
ترویج کتابخوانی برای جلوگیری از مهاجرت از روستاها

 

به گزارش لیزنا، دکتر سعیده ابراهیمی که در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان سپیدان سخن می گفت، با بیان اینکه موقعیت این شهرستان از نظر تعدد روستا و جمعیت روستایی در استان فارس  متمایز است افزود: کتابخانه عمومی در روستاها فقط مکانی برای مطالعه کتاب نیست بلکه با توجه به کمبود امکانات در این مناطق، به مرکزی برای گردهمایی های فرهنگی مردم تبدیل می شود.

وی با اشاره به سند چشم انداز بیست ساله در حوزه کتاب و کتابخوانی تأکید کرد: با وجود تمام تلاش هایی که در این شهرستان صورت گرفته است، سپیدان هنوز تا رسیدن به نقطه مناسب و مطلوب راه زیادی در پیش دارد که باید با همدلی وهمکاری مسئولین شهرستان، زمینه های پیشرفت را بیش از پیش فراهم کرد.

رییس دبیرخانه انجمن کتابخانه های عمومی فارس، این استان را یکی از استان های شاخص فرهنگی در کشور  توصیف و خاطرنشان کرد: این عنوان فرهنگی، مسئولیت همه مدیران را در اهمیت دادن و پرداختن به مسائل فرهنگی سنگین تر کرده است .

ابراهیمی ضمن قدردانی از یوسف محمدی چابکی شهردار هماشهر به دلیل حمایت از کتابخانه های عمومی شهرستان سپیدان گفت: شهرداری هماشهر حتی با وجود نداشتن کتابخانه، دو برابر سهم نیم درصدی کتابخانه های عمومی را پرداخت می کند که این شهر به نوعی خود در سطح استان و کشور به عنوان الگو و نمونه مطرح است .

وی در ادامه با اشاره به تأمین زمین کتابخانه های عمومی روستاهای برشنه و  کُمِهر و همچنین مساعدت شهرداری هماشهر برای احداث کتابخانه عمومی گفت: حاج ولی بازیار خیر نیک اندیش روستای کمهر و دهیاری روستای برشنه زمین هایی را در فضایی مناسب برای احداث کتابخانه اهدا کرده اند که پس از انجام کارشناسی لازم، مقدمات راه اندازی کتابخانه در این روستاها انجام می شود. همچنین زمینه برای راه اندازی کتابخانه در فضایی موقت در هماشهر فراهم خواهد شد تا پس از آن نیز با همکاری شهردار و شواری اسلامی هماشهر، کتابخانه ای در مجمتع فرهنگی این شهر احداث شود.

مشتاقی لار فرماندار سپیدان نیز در این جلسه گفت:  دربحث کتابخوانی درشهرستان سپیدان گام های بزرگی برداشته شده است؛ اما برای رسیدن به حد مطلوب راه زیادی باید طی شود.

رییس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان سپیدان  ادامه داد: کتابخانه مکانی برای تفکر و تعقل است برای رسیدن به اعتلای فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید همه دستگاهها  تلاش کنند تا این فرهنگ در جامعه نهادینه شود.

 مشتاقی لار در ادامه تأکید کرد: در عین حال که فرهنگ مردم شهرستان سپیدان بومی و اصیل است اما در عین حال برای ارتقای فرهنگی جامعه نیازمند  زیرساخت هایی هستیم که قدم اول آموزش کتابخوانی به کودکان و ایجاد انگیزه در آنها در فضای کتابخانه های عمومی است .

وی در پایان از شهرداران این شهرستان خواست با پرداخت به موقع سهم قانونی کتابخانه های عمومی، این نهاد را در رسیدن به اهداف فرهنگی خود حمایت کنند.

گفتنی است مدیر کل کتابخانه های عمومی استان فارس در سفر به شهرستان سپیدان ضمن بازدید از کتابخانه های عمومی این شهرستان در شهرهای اردکان و بیضا و دیدار با کتابداران این کتابخانه ها، از زمین های اهدایی روستاهای کمهر و  برشنه  نیز بازدید کرد.  

 

 

رضیه اسماعیل پور
|
Iran
|
1395/03/16 - 08:59
44
79
حضور سرکار خانم دکتر ابراهیمی با پشتوانه علمی قوی ایشان باعث پویایی فرهنگ کتاب و کتابخوانی می شود. حضور ایشان در مدیریت کتابخانه های عمومی که به نوعی مدیریت فرهنگی کشور محسوب می شود، مایه مباهات ما کتابداران است.
سپاس از تلاش های ایشان
پاسخ ها
کتابداران دانشگاهی
| Iran |
1395/03/16 - 13:33
این موضوع دغدغه همه کتابداران متعهد است .ما فارغ التحصیلات رشته کتابداری از ایشان به جد حمایت می کنیم.
کتابداران فارس
|
Iran
|
1395/03/15 - 12:09
46
83
خانم دکتر موفق باشید. حتما تخصص، دانش و دلسوزی شما باعث پویایی کتابخانه های استان می شود.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: