کد خبر: 25177
تاریخ انتشار: شنبه, 20 شهریور 1395 - 10:23

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

در شهرستان اقلید برگزار شد

معرفی و جمع خوانی کتاب جانستان کابلستان

منبع : لیزنا
نشست معرفی و جمع خوانی کتاب جانستان کابلستان، طرح کتابخوان ماه ویژه شهریور ماه در محل کتابخانه عمومی شماره 2 اقلید در استان فارس برگزار شد.
معرفی و جمع خوانی کتاب جانستان کابلستان

 به گزارش لیزنا، در راستای اجرای طرح کتابخوان ماه، معرفی و جمع خوانی یکی از کتاب های این طرح، ویژه شهریور ماه، در محل کتابخانه عمومی شماره 2 اقلید در استان فارس برگزار شد.

 

در این نشست که با حضور تعدادی از اعضای کتابخانه و اعضای کانون ادبی صورت گرفت؛ رقیه رستگار کتابدار کتابخانه عمومی اقلید کتاب «جانستان کابلستان» اثر رضا امیرخانی را معرفی و نقد کرد. همچنین بخشی از کتاب توسط اعضای کانون ادبی «باران»: گلناز مژگانی، منظر ایمنی، زیور بزرگی، تهمینه خیراندیش، احمد خائف و علی رضا حسن بیگی، جمع خوانی شد.

 

در خلال معرفی رستگار شرح مختصری از نویسنده ی کتاب بیان کرد و گفت: رضا امیرخانی، زاده ۱۳۵۲، تهران، نویسنده و منتقد ادبی ایرانی است. وی در دوران دبیرستان نوشتن را آغاز کرد. حاصل این قلم‌زدن‌ها اولین رمان امیرخانی به نام ارمیا بود که در سال ۱۳۷۴ منتشر شد. این کتاب رمان برگزیده جشنواره آثار بیست سال دفاع مقدس شد. امیرخانی به منظور نوشتن وقایع سفر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۱ به استان سیستان و بلوچستان، که با نام «داستان سیستان» به چاپ رسیده است، یکی از همراهان ایشان بود. از وی و بخشی از نویسندگان نزدیک به حکومت به عنوان کاتبان رهبری نام می‌برند. برخی از آثار وی به زبان‌های روسی و اندونزیایی ترجمه شده است.

 

رستگار درخصوص این کتاب افزود: نویسنده در کتاب «جانستان کابلستان»، شرح سفر خود را به افغانستان نوشته است. حكايت اين كتاب كه سفرنامه خانوادگي اميرخاني به افغانستان به‌شمار می‌آید، اولين تجربه او در گونه‌ سفرنامه نيست و اتفاقاَ حال و هوايي داستان ‌گونه دارد و خواننده را با همان كشش‌ها و تعليق‌هاي داستاني همراه مي‌كند. اميرخاني روحيه ی ناآرام و جست‌و‌جوگر خود را در رمان‌هاي قبلي و حتی در كتاب‌هايي مثل «نفحات نفت» نيز به نمايش گذاشته بود؛ اما اين بار با كتابي از او روبه رو هستيم كه جملاتش حاصل تجربه ی شخصي و عملي اوست. براي همين است كه خواننده با او به راحتي به سرزمين افغان سفر مي‌‌كند؛‌ با او شاد مي‌شود و با او در لحظه‌هاي حساس و خطرناك عرق مي‌ريزد و سرخ مي‌شود. قلم اميرخاني در «جانستان كابلستان» از روايت صرف فاصله گرفته و در بخش‌هايي به تحليل‌هاي اجتماعي و سياسي رو آورده كه خواننده را به ياد «نفحات نفت» مي‌اندازد.

 

 شایان ذکر است «جانلستان کابلستان» در کنار سه کتاب «امیر گل‌ها»، «دشت‌بان» و «فصل پنجم: سکوت» در قالب ششمین دوره کتابخوان ماه ویژه شهریور 95 از سوی معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور معرفی شده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: